AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #1 Skrevet 22. november 2018 Jeg skal jobbe til helgen, men har de siste to dagene hatt veldig vondt i korsryggen. Har hatt mye sykefravær fra jobben fra før grunnet en annen sykdom jeg ikke ønsker å nevne her i frykt for å bli gjenkjent. Jeg jobber innen pleien i helsesektoren. Her er det høyt tempo og nødvendigvis mye gåing, løfting og annet. Alle disse tingene gjør urolig vondt nå. Synes dere jeg skal dra til legen for å få en sykemelding? Jeg har egentlig ikke lyst til dette pga. Føler mitt høye fravær fra jobben grunnet sykdom gir meg et dårlig rykte... eventuelt, har dere noen råd? Anonymkode: fe787...363 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #2 Skrevet 22. november 2018 Kiropraktor:) Anonymkode: 63b28...62d
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #3 Skrevet 22. november 2018 Jeg var hos legen nå og fikk Paracet og sykemelding «under tvil».. håper likevel jeg slipper å bruke sykemeldingen hvis jeg blir litt bedre og smertestillende fungerer. Får se i morgen. Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #4 Skrevet 22. november 2018 Er det mulig for deg å få tilrettelagt arbeid? Anonymkode: f574c...be4
Chablis Skrevet 22. november 2018 #5 Skrevet 22. november 2018 Når legen gir deg sykemelding "under tvil" så tenker jeg at du absolutt burde gå på jobben. Noen ganger er bevegelse akkurat det som skal til for å hjelpe ryggen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #6 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det mulig for deg å få tilrettelagt arbeid? Anonymkode: f574c...be4 Nei, dessverre ikke. Heldigvis har jeg fri neste uke. Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #7 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: Når legen gir deg sykemelding "under tvil" så tenker jeg at du absolutt burde gå på jobben. Noen ganger er bevegelse akkurat det som skal til for å hjelpe ryggen. Ja, det er jo det jeg vil, men er usikker på om jeg får til. Måtte krabbe ut sv senga og inn på kjøkkenet i morges, men var bedre når jeg kom til legen + fikk vel ikke helt sagt det som det var på legekontoret. Anonymkode: fe787...363
Chablis Skrevet 22. november 2018 #8 Skrevet 22. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det jeg vil, men er usikker på om jeg får til. Måtte krabbe ut sv senga og inn på kjøkkenet i morges, men var bedre når jeg kom til legen + fikk vel ikke helt sagt det som det var på legekontoret. Anonymkode: fe787...363 At det er bedring etter bevegelse viser jo bare at det er bevegelse som skal til. 👍 Ta en god varm dusj før jobben for å løsne opp, og så drar du på jobb. Dersom du opplever at det ikke går så får du bare bruke sykemeldingen, men det tar seg mye bedre ut å prøve først.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #9 Skrevet 22. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det jeg vil, men er usikker på om jeg får til. Måtte krabbe ut sv senga og inn på kjøkkenet i morges, men var bedre når jeg kom til legen + fikk vel ikke helt sagt det som det var på legekontoret. Anonymkode: fe787...363 Selvfølgelig er ryggen stiv etter å ha ligget hele natta! Stå opp en time før du må, ta en varm dusj, gå en tur for å varme opp ryggen, smør med voltarol gel og ta smertestillende. Så går du på jobb! Du sier du er dårlig i ryggen slik at kollegene er klar over at du ikke klarer det aller tyngste. Anonymkode: 12a53...819
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #10 Skrevet 22. november 2018 Jeg er sykemeldt ofte pga ryggen. Har en aktiv og krevende jobb ala din og var sta i starten, det endte opp med ett årssykemelding og en mnd på rehabilitering. Om legen mener du burde sykemeldes så hører du på legen. Ryggen er fort å ødelegge og den kan bli skadet lenge. Bevegelse er riktignok bra, men ikke overbelastning. Jeg har fått beskjed om å gå mye i variert terreng, men ikke asfalt og andre flate terreng. Anonymkode: f0e1f...87c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #11 Skrevet 22. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal jobbe til helgen, men har de siste to dagene hatt veldig vondt i korsryggen. Har hatt mye sykefravær fra jobben fra før grunnet en annen sykdom jeg ikke ønsker å nevne her i frykt for å bli gjenkjent. Jeg jobber innen pleien i helsesektoren. Her er det høyt tempo og nødvendigvis mye gåing, løfting og annet. Alle disse tingene gjør urolig vondt nå. Synes dere jeg skal dra til legen for å få en sykemelding? Jeg har egentlig ikke lyst til dette pga. Føler mitt høye fravær fra jobben grunnet sykdom gir meg et dårlig rykte... eventuelt, har dere noen råd? Anonymkode: fe787...363 Om du drar til legen, så er det slett ikke sikkert at du får noen sykemelding. Vonde rygger har best av å være i aktivitet, ikke pasivitet. Begynn og tren og ta vare på ryggen din, særlig når du har valgt det yrekt du har. Anonymkode: 2c71e...95e 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #12 Skrevet 22. november 2018 Akkurat nå, Elektra skrev: At det er bedring etter bevegelse viser jo bare at det er bevegelse som skal til. 👍 Ta en god varm dusj før jobben for å løsne opp, og så drar du på jobb. Dersom du opplever at det ikke går så får du bare bruke sykemeldingen, men det tar seg mye bedre ut å prøve først. Takk for gode råd! Jeg får prøve å holde meg i bevegelse og varm i dag og i morgen, så drar jeg på jobb og om det absolutt ikke går får jeg dra hjem og benytte sykemeldingen ☺️ Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #13 Skrevet 22. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er sykemeldt ofte pga ryggen. Har en aktiv og krevende jobb ala din og var sta i starten, det endte opp med ett årssykemelding og en mnd på rehabilitering. Om legen mener du burde sykemeldes så hører du på legen. Ryggen er fort å ødelegge og den kan bli skadet lenge. Bevegelse er riktignok bra, men ikke overbelastning. Jeg har fått beskjed om å gå mye i variert terreng, men ikke asfalt og andre flate terreng. Anonymkode: f0e1f...87c Uff, det høres ikke gøy ut.. men høres ut som du har blitt litt bedre og det er jo veldig bra. Jeg har vært hos legen nå. Fikk en sykemelding, men han var litt usikker på om han skulle gi den eller ikke. Skal se det litt an, men mest sansynelig prøve å dra på jobb. Hvis det blir for hard får jeg heller dra hjem.. Overbelastning ja, det er ikke helt lett å unngå i den jobben vi har. Jeg har selv ansvar for ca. 10 pasienter, sammen med tre-fire personale, der alle pasientene er svært hjelpetrengende og tunge løft er uungåelig.. Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #14 Skrevet 22. november 2018 Jeg gjentar en lengre oppe i tråden her, gå til kiropraktor, muskelterapeut, fysioterapeut el. Koster en femhundrelapp og virker mye bedre enn sofa og Paracet! Anonymkode: 83a75...893
Måbarefåsiat... Skrevet 22. november 2018 #15 Skrevet 22. november 2018 Alle uttaler seg skråsikkert om at det er best å holde ryggen varm og i bevegelse. Hvis det er en form for betennelse, så er ikke det nødvendigvis sant. Det er nok greit, ts, at du vet hva slags vondt og hva det kommer av. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #16 Skrevet 22. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjentar en lengre oppe i tråden her, gå til kiropraktor, muskelterapeut, fysioterapeut el. Koster en femhundrelapp og virker mye bedre enn sofa og Paracet! Anonymkode: 83a75...893 Hvis det ikke går over eller bedrer seg iløpet av helgen får jeg prøve det. I førsteomgang vil jeg gjøre øvelser på egenhånd. Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #17 Skrevet 22. november 2018 18 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Alle uttaler seg skråsikkert om at det er best å holde ryggen varm og i bevegelse. Hvis det er en form for betennelse, så er ikke det nødvendigvis sant. Det er nok greit, ts, at du vet hva slags vondt og hva det kommer av. Legen min sa det kunne være alt fra prolaps til muskelsmerter, og at «så lenge du ikke trenger operasjon er det ingenting å gjøre».. Anonymkode: fe787...363
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #18 Skrevet 22. november 2018 Jeg ville dratt på jobb hvis jeg var deg, og prøvd å finne noe varmt jeg kunne ha på ryggen. Varme en rispute og fest den med et skjerf, eller kjøpe et belte med varme på Enklere liv eller noe sånt. Før helgen ville jeg dratt til Naprapat. De trykker, knekker og strekker på kroppen. Anonymkode: 36d71...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå