Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har muligheten til å kjøpe et hus av foreldrene mine. Det er et hus som min far overtok etter at hans foreldre gikk bort. Han kjøpte ut sine søsken med en symbolsk sum og overtok huset.

Huset har stått tomt i noen år og foreldrene mine bor i egen egenbolig på småbruk (ikke odel, pga for lite dyrket mark). 

Hvis jeg skal kjøpe huset som besteforeldrene mine hadde, skal jeg da betale ut noen av mine søsken? Blir dette en del av arven som en dag skal fordeles når foreldrene mine går bort?

Eller skal jeg bare kjøpe huset direkte fra foreldrene mine, uten innblanding av søsken? 

Er helt i startfasen av dette prosjektet.

Anonymkode: 01dd5...f4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er odelsrett inne i bildet, og så lenge begge foreldrene dine er i live, står dere fritt til å gjøre de avtalene dere ønsker om huset uten at søsknene dine har noe de skulle sagt. Arvereglene trår ikke inn før en eller begge foreldrene dine dør, og så lenge de lever kan de selge eller gi bort sin egen eiendom som de ønsker selv. 

Anonymkode: 468a0...698

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

Etter en del research så fant jeg ut at det virket som det var den vanlige måten å gjøre det på. At foreldrene fritt bestemmer over eiendom og salg.

Skrevet

De rår fritt, men å selge billig til deg er jo ganske urettferdig overfor de andre. Hvis dette er noe av verdig bør du kjøpe ut eller få som forskudd på arv. 

Anonymkode: 2fd86...3a0

• Liker 5
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De rår fritt, men å selge billig til deg er jo ganske urettferdig overfor de andre. Hvis dette er noe av verdig bør du kjøpe ut eller få som forskudd på arv. 

Jeg og foreldrene mine vil at det skal tas takst og at jeg kan kjøpe til den prisen. Sånn at det ikke blir urettferdig for søsknene mine. 

Ts.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og foreldrene mine vil at det skal tas takst og at jeg kan kjøpe til den prisen. Sånn at det ikke blir urettferdig for søsknene mine. 

Ts.

Kam det være at noen av dine søsken byr over deg? Er det undersøkt om noen av dem også ønsker å kjøpe?

Anonymkode: af6ff...330

Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om å overta huset til en sterkt redusert pris så går ikke dette utover arven til søsknene dine. :) 

Jeg regner med at interessen for å overta er lav hos dine søsken i og med at huset har stått tomt i noen år, men hvis dere ikke har spurt direkte, så ville jeg tatt en ringerunde og forhørt meg om andre har interesse i å kjøpe, bare for å unngå bitterhet mellom søsken. Men når det er sagt så er det dine foreldre som bestemmer hvem de vil selge til.

Anonymkode: 0a170...8ed

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kam det være at noen av dine søsken byr over deg? Er det undersøkt om noen av dem også ønsker å kjøpe?

Anonymkode: af6ff...330

Ja, det er avklart og ingen ønsker å kjøpe. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er snakk om å overta huset til en sterkt redusert pris så går ikke dette utover arven til søsknene dine. :) 

Jeg regner med at interessen for å overta er lav hos dine søsken i og med at huset har stått tomt i noen år, men hvis dere ikke har spurt direkte, så ville jeg tatt en ringerunde og forhørt meg om andre har interesse i å kjøpe, bare for å unngå bitterhet mellom søsken. Men når det er sagt så er det dine foreldre som bestemmer hvem de vil selge til.

Anonymkode: 0a170...8ed

Takk for info :)

Skrevet

Sånne ting kan gnage mer enn man i utgangspunktet tror og til slutt skape uvennskap i de beste familier. Bra dere gjør det riktig. 😊

Skrevet

Hvis du kjøper huset, vil vel de pengene du ga for huset (hvis det er noe igjen) bli fordelt mellom deg og søsknene dine den dagen foreldrene dine dør. Om du kjøper til takst er det vel ikke noen forskjell på om de selger til deg eller til en ukjent? Hvis du kjøper ut søsknene dine, betaler du jo for huset to ganger. Om foreldrene dine bare hadde overført huset til deg, burde du vel betalt ut søsknene. Men vet ikke om du hadde plikt til det da heller, siden man kan gjøre som man vil med eiendelene sine så lenge man lever. 

Anonymkode: 171ac...00f

Skrevet

Hvis du kjøper huset, vil vel de pengene du ga for huset (hvis det er noe igjen) bli fordelt mellom deg og søsknene dine den dagen foreldrene dine dør. Om du kjøper til takst er det vel ikke noen forskjell på om de selger til deg eller til en ukjent? Hvis du kjøper ut søsknene dine, betaler du jo for huset to ganger. Om foreldrene dine bare hadde overført huset til deg, burde du vel betalt ut søsknene. Men vet ikke om du hadde plikt til det da heller, siden man kan gjøre som man vil med eiendelene sine så lenge man lever. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig. Er det jeg også har funnet ut. 

Ts.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...