Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fagbrev som barne og ungdomsarbeider og kollegaen min har fagbrev som helsefagarbeider å vi har nesten 10 kr i forskjell i lønn i timen. Noen som kan forklare det for meg? Jobber i helse og omsorg. Er det pga at min utdanning ikke er like relevant ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ansiennitet? Og ditt fagbrev er ikke relevant innenfor ploms? 

Anonymkode: 2d85b...0ba

• Liker 1
Skrevet

Har ikke noe med ansiennitet å gjøre da jeg har jobbet flere år i kommunen enn min kollega 😬

Skrevet
5 minutter siden, christinasmithh_ skrev:

Jeg har fagbrev som barne og ungdomsarbeider og kollegaen min har fagbrev som helsefagarbeider å vi har nesten 10 kr i forskjell i lønn i timen. Noen som kan forklare det for meg? Jobber i helse og omsorg. Er det pga at min utdanning ikke er like relevant ?

TURNUS.
Du som barne- og ungdomsarbeider slipper det.

Her er om hva det egentlig er å være helsefagarbeider (tidligere tittel hjelpepleier og omsorgsarbeider):
Du jobber
kveld,
helg,
pålagt å jobbe julaften,
1.dag,
2.dag,
nyttårsaften,
1.nyttårsdag,
skjærtorsdag,
langfredag,
påskeaften,
1.påskedag,
2.påskedag,
kristi himmelfartsdag,
arbeidernes fridag 1.mai,
pinseaften,
1.pinsedag,
2.pinsedag,
17.mai.

Forbudt å ta ferie mer enn EN arbeidshelg i hele året og påbudt å jobbe hver tredje helg.

Dag og kveld i hytt og pinevær.

Julaften dagvakt teller som at du liksom har fri. Nyttårsaften dagvakt teller også som at du har fri.
Selv om du må jobbe dag julaften/nyttårsaften om det faller på din arbeidsplan på 6uker som går rundt og rundt og rundt hele året. Så teller det liksom etter hva sjefen sier som at du har fri.. 

Kun rett på 3uker samlet ferie, du kan få fire kun hvis arbeidsgiver er ekstra snill.

Du MÅ ha lærling når du har fast stilling og har ansvaret i 12måneder i strekk
der du må legge opp/lage (kan lage 3) 2 pålagte delprøver (små fagprøver) som du må lage selv
med faglig utfyllende karaktersetting, vurdering og råd videre.

Du havner under sykepleieren selv om du har 10år mer ansinitet
og behandles akkurat likt som ringehjelpen til tross for din skolegang og fagbrevet. 

Så de 10kronene.. For å si det slik du kommer heldigst ut av det.

Hilsen en omsorgsarbeider (helsefagarbeider) med 15år i fast stilling som går rundt og rundt og rundt og rundt.. 

Anonymkode: e49ad...53d

• Liker 4
Skrevet

Jeg bare lurer på lønnsforskjellen jeg. Jobber selv 100% i rundturnus så jeg vet hva det innebærer å jobbe i helse og omsorg selv om jeg ikke har samme fagbrevet som mange av mine kollega, jeg er ikke unntatt noen av deres oppgaver på grunn av forskjellen i hvilke utdanning vi tok. 

Skrevet
2 minutter siden, christinasmithh_ skrev:

Jeg bare lurer på lønnsforskjellen jeg. Jobber selv 100% i rundturnus så jeg vet hva det innebærer å jobbe i helse og omsorg selv om jeg ikke har samme fagbrevet som mange av mine kollega, jeg er ikke unntatt noen av deres oppgaver på grunn av forskjellen i hvilke utdanning vi tok. 

Arbeider du på sykehjem som barne- og ungdomsarbeider? Eller hva slags enhet er du ansatt i turnus i?

Anonymkode: e49ad...53d

Skrevet

Altså viss du jobber i helse og omsorg, så får ikke du lønn som fagarbeider. Du har jo ikke utd. Innen helse- men barn og ungdom! Det må du jo skjønne selv. 

• Liker 2
Skrevet
På 22.11.2018 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Altså viss du jobber i helse og omsorg, så får ikke du lønn som fagarbeider. Du har jo ikke utd. Innen helse- men barn og ungdom! Det må du jo skjønne selv. 

Det finnes jo yrker innen helse og omsorg som også omfatter barn. Da kan det være nyttig og ha ansatte med fagbrev i både helsefagarbeid og barne og ungdomsarbeid. 

Anonymkode: 9a9d7...414

• Liker 2
Skrevet
På 23.11.2018 den 17.24, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo yrker innen helse og omsorg som også omfatter barn. Da kan det være nyttig og ha ansatte med fagbrev i både helsefagarbeid og barne og ungdomsarbeid. 

Anonymkode: 9a9d7...414

Takk! Uavhengig av enhet trodde jeg ikke det var forskjell på lønn mellom barne og ungdomsarbeider og helsefagarbeider.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...