AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Hei, idag har jeg fått et brev fra nav med et varsel om at sykepengene mine kan stoppe fordi jeg ikke har fulgt «aktivitetsplikten» eller hva det heter. Jeg har vært sykemeldt 100% i 7 uker nå, og har ikke blitt innkalt på møte med arbeidsgiver ang oppfølging, tilrettelegging eller arbeidsplan eller noen ting, som de er pliktige til. Hvordan unngår jeg at de stopper pengene mine? Anonymkode: c6071...577
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Enten må du begynne å jobbe 20 % eller mer, eller så må legen skrive en funksjonsvurdering om hvorfor du ikke kan jobbe noe. Akkurat vært gjennom det selv, bare at jeg fikk brevet etter at fristen var ute Fikk heldigvis ordnet det allikevel. Anonymkode: e7c6f...61a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 Du er nødt til å snakke med arbeidsgiver om å skrive en oppfølgingsplan. Anonymkode: e7c6f...61a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, idag har jeg fått et brev fra nav med et varsel om at sykepengene mine kan stoppe fordi jeg ikke har fulgt «aktivitetsplikten» eller hva det heter. Jeg har vært sykemeldt 100% i 7 uker nå, og har ikke blitt innkalt på møte med arbeidsgiver ang oppfølging, tilrettelegging eller arbeidsplan eller noen ting, som de er pliktige til. Hvordan unngår jeg at de stopper pengene mine? Anonymkode: c6071...577 Du må begynne å være litt ansvarlig og aktiv rundt ditt eget liv og ikke bare sitte på ræven med henda i fanget og vente på at andre (eks NAV) skal fikse alt for deg. Anonymkode: af993...682 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må begynne å være litt ansvarlig og aktiv rundt ditt eget liv og ikke bare sitte på ræven med henda i fanget og vente på at andre (eks NAV) skal fikse alt for deg. Anonymkode: af993...682 Det handler ikke om at jeg forventer at andre skal ordne opp for meg, men at dette er første gang jeg er sykemeldt, så jeg har ingen erfaring vedrørende dette. På mine sider på nav, så står det at jeg snart blir innkalt til møte, så jeg fikk sjokk når jeg mottok brevet uten at jeg har fått noen innkalling. Anonymkode: c6071...577 5
agnesbjercke Skrevet 22. november 2018 #6 Skrevet 22. november 2018 (endret) Ja det møte har vel ikke så mye med akkurat det at de kan stoppe dette å gjøre. Det går vel mere på hva fastlegen din melder om. Han må lage skriv til nav etter sås lang tid om hvorfor du ennå ikke kan jobbe. Det bør gå knirkefritt om det er grunn for 100% sykemelding! Det møte og får du nok innkalling om straks. Med lege, mav og arbeidsgiver om du har. For å se om det er noe du kan gjøre og legge en plan. Men jeg tenker dette bør kunne løses altså.. 7 uker er jo «ingenting» om man faktisk er så syk at man er 100% sykemeldt. har selv vørt sykmeldt i 5 mnd. Aldri ært noe snakk om å stoppe penger, men jeg har vært meget aktiv selv. Bedt om møter, god oppfølging med lege, lagt en plan og har hele tiden vist interesse for å komme meg ut i jobb! Det setter nav «pris på» om man kan bruke det uttrykket. Det er jo bare positivt at man har en god innstilling.. Endret 22. november 2018 av agnesbjercke 1
fresia Skrevet 23. november 2018 #7 Skrevet 23. november 2018 Opplevde det samme etter 8 uker som sykemeldt. Jeg dro på NAV og de ordna så utbetaling av sykepenger fortsatte 😊 Jeg hadde bare en fast helgestilling og jobba mye ekstra, og da gjelder visst ikke den samme aktivitetsplikten. Om du har en høy stillingsprosent ville jeg kontakta både NAV og arbeidsgiver
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #8 Skrevet 23. november 2018 Ja, dette er meget fortvilende og forvirrende. Forstår godt at det er vanskelig, spesielt siden det er første gang du er sykemeldt. Informasjonen fra både NAV, arbeidsgiver og lege burde være bedre. Spesielt arbeidsgiver da hun/han skal være vel opplyst om aktivitetsplikt og hva dette innebærer. Du og arbeidsgiver skal nemlig sammen skrive en aktivitetsplan for deg. Dette selv om du faktisk ikke kan utføre noe slags arbeid. Det kommer helt an på diagnose og hvilken type arbeid du har. Legen må skrive erklæring til NAV om det er sånn at det ikke er mulig å tilrettelegge arbeid for deg nå. Jeg råder deg til å ta kontakt med din arbeidsgiver for å skrive planen. Kjempeskummelt å få slike brev i posten, men dette ordner seg serru! 😄 Anonymkode: 7eea4...4cd 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #9 Skrevet 24. november 2018 Lite sidespor om samme tema. Hvordan er det når man er innlagt på sykehus? Har også vært sykemeldt for første gang nå og har vært det nå i snart 8 uker. Er fortsatt innlagt. Kan dette skje meg også? At pengene blir stoppet altså? Anonymkode: 5c0ed...6dd
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #10 Skrevet 24. november 2018 På 21.11.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev: Hei, idag har jeg fått et brev fra nav med et varsel om at sykepengene mine kan stoppe fordi jeg ikke har fulgt «aktivitetsplikten» eller hva det heter. Jeg har vært sykemeldt 100% i 7 uker nå, og har ikke blitt innkalt på møte med arbeidsgiver ang oppfølging, tilrettelegging eller arbeidsplan eller noen ting, som de er pliktige til. Hvordan unngår jeg at de stopper pengene mine? Anonymkode: c6071...577 Oi, det er jo kipt nå før jul og greier. Håper du har sparepenger? Anonymkode: 4261c...0fe 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #11 Skrevet 24. november 2018 På 21.11.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev: Hei, idag har jeg fått et brev fra nav med et varsel om at sykepengene mine kan stoppe fordi jeg ikke har fulgt «aktivitetsplikten» eller hva det heter. Jeg har vært sykemeldt 100% i 7 uker nå, og har ikke blitt innkalt på møte med arbeidsgiver ang oppfølging, tilrettelegging eller arbeidsplan eller noen ting, som de er pliktige til. Hvordan unngår jeg at de stopper pengene mine? Anonymkode: c6071...577 Sikker på du ikke har fått brevet som sier at du må godta aktivitetsplanen på NAV.no? Du må bare logge inn å godta den. Så enkelt er det. Fikk dette selv som permittert, pga jeg ikke hadde logget inn å godtatt aktivitetsplan. Uansett så må du jo kontakte legen om dette. Etter 8 uker skal det utføres møte med lege og arbeidsgiver. Anonymkode: e116c...aff 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #12 Skrevet 24. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lite sidespor om samme tema. Hvordan er det når man er innlagt på sykehus? Har også vært sykemeldt for første gang nå og har vært det nå i snart 8 uker. Er fortsatt innlagt. Kan dette skje meg også? At pengene blir stoppet altså? Anonymkode: 5c0ed...6dd Du burde ringe NAV! Anonymkode: 10c5d...e51 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #13 Skrevet 24. november 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Lite sidespor om samme tema. Hvordan er det når man er innlagt på sykehus? Har også vært sykemeldt for første gang nå og har vært det nå i snart 8 uker. Er fortsatt innlagt. Kan dette skje meg også? At pengene blir stoppet altså? Anonymkode: 5c0ed...6dd Ja. Om ikke legen skriver god nok funksjonsvurdering. Anonymkode: 11837...914
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå