Gå til innhold

#metoo og gutter/barn. Seksuelle overgrep mot barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fotballdommeren i 20-åra er tiltalt for overgrep mot rundt 300 gutter. Mange av ofrenes foreldre aner ikke hva sønnene har opplevd.

Bare to av de 300 guttene har anmeldt den tiltalte. I det ene tilfellet var det en gutt som klarte å fortelle det til foreldrene, i det andre var det en mor som oppdaget det og kontaktet politiet, ifølge Lundin.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mange-av-foreldrene-aner-ikke-at-sonnene-deres-er-ofre/70484568

Bare 1 av 300 gutter som har vært ofre for denne fotballdommeren turte å si ifra til foreldre/politi på eget initiativ.  Mange av guttene er også  over 15(men fortsatt barn!) og da er det ingen automatikk om at foreldrene blir informert om at sønnene er blant ofrene. 

Greit å huske på at selv om man selv føler at barna burde kunne fortelle en alt så er sjansene små for at de faktisk tør.  Samt at man bør tenke over om man kan gjøre mer for at barn tør å si ifra når de har vært ofre for overgrep. 

Anonymkode: cfb30...ad1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig viktig at vi voksne hører og følger med..

Anonymkode: d401b...a4d

• Liker 1
Skrevet

Jeg visste ikke at overgrepene mot meg som barn var feil før jeg ble rundt 14. Da kom jeg plutselig på det. Turte ikke si noe pga skam, og sa ikke noe til legen min før jeg var så alvorlig deprimert og med angst av jeg skjærte meg selv. Var kjemperedd for at hun skulle si det til foreldrene mine.

Mamma har alltid vært støttende, men pappa trodde ikke på meg før det gikk 3 år og noen andre kom fram og bekreftet historien min. Det å ikke bli trodd er den vondeste følelsen jeg har kjent på, og jeg har kuttet kontakten med min far.

Jeg forstår godt at det velges å tie.

Anonymkode: 3bfdd...f70

• Liker 2
Skrevet

Overgrep mot barn er et totalt separat tema fra #metoo, og bør behandles deretter.

Anonymkode: 3f817...83b

• Liker 6
Skrevet

Hvis det hadde vært snakk om flere hundre JENTER som hadde opplevd dette, så ville denne tråden allerede vært på hundrevis av kommentarer. 

Med samtlige komentarer skrevet av hysteriske kvinner som klager over "forferdelige menn" som aldri i verden burde få muligheten til å være nærmere enn hundre meter unna alt som er av kvinner og barn... 

Anonymkode: 58d97...fc3

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at overgrepene mot meg som barn var feil før jeg ble rundt 14. Da kom jeg plutselig på det. Turte ikke si noe pga skam, og sa ikke noe til legen min før jeg var så alvorlig deprimert og med angst av jeg skjærte meg selv. Var kjemperedd for at hun skulle si det til foreldrene mine.

Mamma har alltid vært støttende, men pappa trodde ikke på meg før det gikk 3 år og noen andre kom fram og bekreftet historien min. Det å ikke bli trodd er den vondeste følelsen jeg har kjent på, og jeg har kuttet kontakten med min far.

Jeg forstår godt at det velges å tie.

En i familie med faren din, eller god  kompis? Har hørt om jenter som ikke blir trodd når de forteller moren om hva feks stefar har gjort....

Anonymkode: f64bb...9da

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det hadde vært snakk om flere hundre JENTER som hadde opplevd dette, så ville denne tråden allerede vært på hundrevis av kommentarer. 

OMG!!! 

Anonymkode: e56ca...d10

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med samtlige komentarer skrevet av hysteriske kvinner som klager over "forferdelige menn" som aldri i verden burde få muligheten til å være nærmere enn hundre meter unna alt som er av kvinner og barn... 

Tull. 

Overgrep mot barn er grusomt uansett kjønn. 

Og til ts, selvfølgelig tenker man på om barnet opplever vonde ting de ikke forteller om, dette er vel de fleste foreldres mareritt og jeg tror de aller fleste gjør det de kan for å avdekke og hjelpe barn i slike situasjoner. 

#metoo har forresten ingenting med overgrep på barn å gjøre. 

Endret av Elektra
  • Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og man ser jo at du synes dette er forferdelig trist selv :ironi: Istedet for å skrive om dette skriver du om hysteriske kvinner.

Anonymkode: 973a3...de7

• Liker 4
Skrevet

Hadde dette handler om overgrep mot jenter ville denne tråden allerde hat 50+ sider

Anonymkode: 0ee60...6f2

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette handler om overgrep mot jenter ville denne tråden allerde hat 50+ sider

Anonymkode: 0ee60...6f2

Enda en. MÅ dere ødelegge trådene? Det handler om misbruk mot barn, ikke om deg. Det er ikke noe spørsmål i HI heller, men et innlegg og en oppfordring til å passe på. Så det er ikke så mye å diskutere heller.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en. MÅ dere ødelegge trådene? Det handler om misbruk mot barn, ikke om deg. Det er ikke noe spørsmål i HI heller, men et innlegg og en oppfordring til å passe på. Så det er ikke så mye å diskutere heller.

Slapp av. Om 3-2-1 kommer det en nisse inn og sier at overgrep mot gutter ikke er mulig. Først da er tråden komplett 😏

• Liker 2
Skrevet

Jeg tviler ikke på at alle foreldre ønsker det beste for barna sine. Men når kun 2 av 300 overgrep blir oppdaget så gjøres det ikke nok. 

Denne tråden er ikke ment å være en tråd med kvinner vs menn. MEN om det er noe man bør ha lært fra historiene om den katolske kirke så er det at  predatorene  går etter barna de tror ikke vil tørre å varsle og de derfor ofte valgte gutter som ofre.  Samtidig som kampanjer rundt seksuelle overgrep primært har rettet seg mot kvinnelige ofre. Da er det etter min mening greit å minne på at gutter også er en utsatt gruppe. Det betyr ikke at jenter ikke er ofre for seksuelle overgrep. 

300 gutter ble utsatt for seksuelle overgrep. Kun i  ett av tilfellene turte gutten å si ifra til foreldrene og kun i ett av tilfellen klarte foreldrene å oppdage overgrepene. Da bør ALLE foreldre spørre seg selv om de har gjort nok for å sikre at ungene sine tør å varsle om seksuelle overgrep. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Samfunnet prøver å fremstille gutter og menn som tøffe og sterke, og kvinner/jenter som ofre, derfor er det langt vanskeligere for en mann/gutt å anmelde overgrep enn en jente/kvinne. 

Anonymkode: 625ab...271

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Overgrep mot barn er et totalt separat tema fra #metoo, og bør behandles deretter.

Anonymkode: 3f817...83b

Selvsagt er overgrep mot barn noe annet enn voksne. MEN det er jo mye fra #metoo som bør føres videre til der barn er ofre. Deriblant å huske at det bare er toppen av isberget man ser når det kommer til overgrep og at det store flertallet ikke tør å si ifra om overgrepene de er utsatt for. 

Så er det viktig forskjell at barn har krav på særskilt beskyttelse og  at mens det var arbeidsgiverne som må gjøre mer for å hindre seksuell trakassering på arbeidsplassene så er det foreldrene, skolen og idrettsgrupper som må gjøre mer for å sikre at barna er trygge. 

Men jeg er ikke ute etter å diskuter om det er riktig eller galt å sette på en #metoo i overskriften. Synes seksuelle overgrep mot barn er alt for viktig til at diskusjonen skal avspores av noe så bagatellmessig. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En i familie med faren din, eller god  kompis? Har hørt om jenter som ikke blir trodd når de forteller moren om hva feks stefar har gjort....

Anonymkode: f64bb...9da

Jeg fortalte ikke hvem som hadde gjort det, det kom fram først når andre kom ut med sin historie 3 år senere. Han hadde forgrepet seg på flere.

Pappa mente jeg sa det for å få oppmeksomhet da det var «så mye med meg» hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...