AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 På en måte «testamentere» ungen? ( hørtes litt teit ut men). Barnet har ingen far og jeg ønsker at venninnen min skal ta over foreldreansvaret. Kan min mor for eksempel komme på banen og kreve det? Anonymkode: d8ee2...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Ingen som kan kreve det. Dine ønsker i et testamentet vil være med i avgjørelsen, men vil ikke nødvendigvis bli sånn nei. Det gjøres en vurdering av hvem som er mest egnet til å ta hånd om barnet og hvem barnet har mest og best kontakt med. Anonymkode: 49c48...acb 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 Nei, du kan skrive i testamentet hvem du vil barnet skal ende hos. Jeg blir verge for min venninnes barn dersom hun omkommer pga hun ikke har kontakt med nærmeste familie, vi ordnet et sånt papir hos advokaten Anonymkode: 2efd2...39c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 Du kan skrive et brev hvor ønskene dine blir kjent. Det er ikke sikkert det blir sånn for det. Men større sjanse for det. Prat også med dine nærmeste om hvadu ønsker Anonymkode: c6a1f...aee 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 Du kan skrive en viljeerklæring, men den har ingen juridisk gyldighet. Dersom du dør er det barnevernet eller fylkesmannen, eller dommer om det blir rettssak, som bestemmer. Men din vilje skal veie tungt dersom vedkommende egner seg og kan gi god og forsvarlig omsorg til barnet Anonymkode: 2b763...5b0 5
solmåneogstjerner Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 Du kan ikke bestemme det. Om du har et begrunnet ønske så vil det tas med i vurderingen.
cattleya Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 Hvis far kommer på banen stiller vel han sterkt?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 Akkurat nå, cattleya skrev: Hvis far kommer på banen stiller vel han sterkt? Ikke nødvendigvis. Men han kan få innvilget samvær dersom han ikke blir vurdert som egnet plasseringsted for barnet Anonymkode: 2b763...5b0
Ullvott Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 3 minutter siden, cattleya skrev: Hvis far kommer på banen stiller vel han sterkt? Mulig jeg tenker for langt eller for mye, men jeg tenkte at det kunne være et donorbarn.
Rotemor Skrevet 21. november 2018 #10 Skrevet 21. november 2018 Fars rettigheter endre seg ikke ved mors død. Han vil ha mulighet til å ha kontakt med barnet sitt, men han vil jo ikke få daglig omsorg når han ikke kjenner barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #11 Skrevet 21. november 2018 12 minutter siden, cattleya skrev: Hvis far kommer på banen stiller vel han sterkt? 7 minutter siden, Ullvott skrev: Mulig jeg tenker for langt eller for mye, men jeg tenkte at det kunne være et donorbarn. Ikke direkte donorbarn men i praksis, ja. Det var et ONS som sa klart i fra at han aldri ville ha noe med barnet å gjøre, han vet ikke når barnet ble født, han vet ikke hvor vi bor. Han står ikke på fødselsattesten. Ts Anonymkode: d8ee2...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #12 Skrevet 21. november 2018 23 minutter siden, cattleya skrev: Hvis far kommer på banen stiller vel han sterkt? Hun sier at barnet ikke har en far. Hun kan ha brukt donor eller barnets far kan være død. Det fins mange årsaker til at barnet ikke har far enn at det fins en men som ikke stiller opp. Anonymkode: c30a9...bd1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #13 Skrevet 21. november 2018 Avhengig av barnets alder skal vel hans/hennes ønske også telle med. Er det tanter og onkler i bildet? De kan vel eventuelt også bli vurdert sterkt, iallfall dersom de har barn selv. Jeg mener imidlertid jeg har hørt at slike ønsker stiller sterkt iallfall dersom det er god samarbeidsevne mellom familien og eventuell verge. Anonymkode: f0159...af9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #14 Skrevet 21. november 2018 Jeg har i alle fall fått beskjed fra barnevernet om å lage testamente med ønske om hvem som overtar omsorgen (og gjerne flere valg) for barnet om jeg går bort, ettersom far ikke er egnet (derav barnevernet). Saksbehandler sa at da kom de til å strekke seg svært langt for å imøtekomme dette. Alternativet var at barnet havner under barnevernets omsorg, og både jeg og saksbehandler er enige om at det ikke er den beste løsningen. Anonymkode: 67b69...634 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #15 Skrevet 21. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i alle fall fått beskjed fra barnevernet om å lage testamente med ønske om hvem som overtar omsorgen (og gjerne flere valg) for barnet om jeg går bort, ettersom far ikke er egnet (derav barnevernet). Saksbehandler sa at da kom de til å strekke seg svært langt for å imøtekomme dette. Alternativet var at barnet havner under barnevernets omsorg, og både jeg og saksbehandler er enige om at det ikke er den beste løsningen. Anonymkode: 67b69...634 Takk for svar. Da satser jeg på et testamente. Anonymkode: d8ee2...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #16 Skrevet 21. november 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke direkte donorbarn men i praksis, ja. Det var et ONS som sa klart i fra at han aldri ville ha noe med barnet å gjøre, han vet ikke når barnet ble født, han vet ikke hvor vi bor. Han står ikke på fødselsattesten. Ts Anonymkode: d8ee2...9b0 Det er ulovlig og ekstremt umoralskt!! Anonymkode: 2a4cd...746
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Da satser jeg på et testamente. Anonymkode: d8ee2...9b0 Strengt talt heter det Viljeserklæring, og husk å få det registrert i tingretten der du bor, så kommer det opp varsel om at dette finnes hvis du dør. Koster ca 900 kr. Anonymkode: 3f368...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ulovlig og ekstremt umoralskt!! Anonymkode: 2a4cd...746 Nei da, det var i samarbeid med jordmor at vi kom frem til det. Ts Anonymkode: d8ee2...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Strengt talt heter det Viljeserklæring, og husk å få det registrert i tingretten der du bor, så kommer det opp varsel om at dette finnes hvis du dør. Koster ca 900 kr. Anonymkode: 3f368...5a5 Takk for tips. Anonymkode: d8ee2...9b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå