Gå til innhold

Hvordan spare til barnets konfirmasjon og lappen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på å spare i fond til barnets konfirmasjon. Slik at om 14- 16 år har jeg 40 000 til konfirmasjon (bunad og fest) og 20 000 til sponsing av lappen. + forhåpentligvis noe gevinst. Det er veldig viktig at jeg ikke går med tap! Og at det ikke er enkelt å ta ut pengene, slik at de er låst til den dagen de skal brukes til konfirmasjon og lappen. Hvilket fond anbefaler du?

Anonymkode: 1511b...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dnb global indeks 90%

Dnb global emerging markets indeks 10%

Anonymkode: 730db...cd3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg lurer på å spare i fond til barnets konfirmasjon. Slik at om 14- 16 år har jeg 40 000 til konfirmasjon (bunad og fest) og 20 000 til sponsing av lappen. + forhåpentligvis noe gevinst. Det er veldig viktig at jeg ikke går med tap! Og at det ikke er enkelt å ta ut pengene, slik at de er låst til den dagen de skal brukes til konfirmasjon og lappen. Hvilket fond anbefaler du?

Tror du bør tenke på å legge av et noe større beløp. Jeg betalte nærmere 35 000 kroner for bunaden min. Videre tok jeg bilsertifikatet for et års tid siden og betalte omtrent samme beløp for det. 

Anonymkode: c0c5e...da2

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bør tenke på å legge av et noe større beløp. Jeg betalte nærmere 35 000 kroner for bunaden min. Videre tok jeg bilsertifikatet for et års tid siden og betalte omtrent samme beløp for det. 

Anonymkode: c0c5e...da2

Takk for tips! Hadde håpet at det strakk til med det, men inflasjon etc også...så du har nok rett. Mulig jeg må satse på å betale ned på boliglånet isteden, og så låne opp når den tid kommer.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Hadde håpet at det strakk til med det, men inflasjon etc også...så du har nok rett. Mulig jeg må satse på å betale ned på boliglånet isteden, og så låne opp når den tid kommer.

Du skal låne opp på boliglånet for konfirmasjonen og bunad? 🙄

Her snakker vi prioriteringer 🤣

Anonymkode: 81c75...1d8

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 58dda...173

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂

Er det dumt? Tenkte at siden jeg bare har 650 000 igjen i boliglån nå, har jeg sikkert det nedbetalt om 14 år. Helst om 5, hvis jeg følger min egen betalingsplan. Og med tanke på at sparing i bolig er den minst risikable formen for investering, så er det kanskje bedre å gjøre det sånn. Å ta opp 40-60 000 opp i lån på et nedbetalt hus er vel ikke så galt? Alternativet blir å spare på bankkonto, som ikke lønner seg pt. på grunn av dårlig rente. Eller å spare i fond, hvor det alltid er en risiko for tap.

Eller er jeg helt på jordet? Synes det er kjipt av dere å være hånlige istedenfor å svare ordentlig og saklig.

• Liker 2
Skrevet

😂😂😂😂😂😂😂

Jeg vet ikke med dere, men jeg har ikke en sånn økonomi at jeg bare kan dra 60 000 ut av ermet. Jeg må tenke langsiktig og øremerke hver krone for at det skal gå.

Så dette var en frekk respons.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dumt? Tenkte at siden jeg bare har 650 000 igjen i boliglån nå, har jeg sikkert det nedbetalt om 14 år. Helst om 5, hvis jeg følger min egen betalingsplan. Og med tanke på at sparing i bolig er den minst risikable formen for investering, så er det kanskje bedre å gjøre det sånn. Å ta opp 40-60 000 opp i lån på et nedbetalt hus er vel ikke så galt? Alternativet blir å spare på bankkonto, som ikke lønner seg pt. på grunn av dårlig rente. Eller å spare i fond, hvor det alltid er en risiko for tap.

Eller er jeg helt på jordet? Synes det er kjipt av dere å være hånlige istedenfor å svare ordentlig og saklig.

Synes dette var en smart tanke :)

Anonymkode: 38009...3c5

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette var en smart tanke :)

Takk. Jeg har ingen å diskutere dette med, så jeg prøver bare å lufte her. Tenker at hvis jeg ringer banken så vil de bare prakke på meg et fond som de tjener på - jeg har lest meg litt opp etter at jeg startet tråden og ser at eksperter mener at den beste sparingen er å kvitte seg med gjeld i første omgang. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg har ingen å diskutere dette med, så jeg prøver bare å lufte her. Tenker at hvis jeg ringer banken så vil de bare prakke på meg et fond som de tjener på - jeg har lest meg litt opp etter at jeg startet tråden og ser at eksperter mener at den beste sparingen er å kvitte seg med gjeld i første omgang. 

Ja, ikke noe poeng i å ringe banken før det blir mer aktuelt. Ut over det bør du kanskje vurdere å legge opp til ekstra sparing på bufferen uansett.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sparer til samme formål, setter av 500 kroner i fond, danica horisont med grei avkastning hvert år. Det du må huske på er at det alltid er en viss risiko med fond. Men langsiktig sparehorisont viser historien at de fleste kommer godt ut sv det. 

Nå har jo du 14 år du har tenkt å spare..velg et fond med lav til medium risiko, da er avkastningen dårligere, men risikoen for å gå i tap mindre. Du må tåle svingninger ila disse 14 årene da. 

Synes ideen din om å spare i fond er kjempebra👍👍

Anonymkode: 36d2b...abe

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har mulighet til å sette av 500-1000kr i mnd så hadde jeg spart de i lavtrisikofond. Historisk sett så lønner det seg å spare i fond så lenge det er langsiktig noe det er hos deg. Ellers så synes ikke jeg din ide om å låne ekstra på huset er dumt. Boliglån er som regel det billigste lånet (i tillegg til studielån), og når du da sitter med nedbetalt hus om noen år så er det ikke så ille å låne litt ekstra på huset. Vi har litt av de samme tankene, vi har i perioder vi har hatt mulighet betalt veldig mye ned på huset, nå som vi er litt dårligere stilt økonomisk så har vi mulighet til både avdragsfrihet, låne ekstra og øke årene på lånet. i manges øyne så er ikke dette ideelt og "godkjent", men jeg har ingen problemer med det å ha lån så lenge den betales tilbake. Det er viktig å leve livet i mellomtiden også. Lykke til!

Anonymkode: 086d3...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...