Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått ny jobb, vært der i en måned. Jobben i seg selv er spennende og jeg trives godt. Jobben er privat sektor, og det er nytt for meg, jeg har bare jobbet i det offentlige før. 

Jeg opplever at det stilles andre krav til tilgjengelighet på fritiden, i form av at man kan få eposter på kvelden, og noen ganger blir man spurt om å gjøre en oppgave som resulterer i at man må sitte med det hjemme på kvelden. 

For meg er dette ganske nytt, da jeg tidligere har vært veldig avlogget når jeg er avlogget. 

At man av og til må besvare en epost eller jobbe noe ekstra er greit for meg. Det som er litt utfordrende for meg er at min stilling allerede krever en del pålogging på fritiden. Jeg administrer nemlig Facebook-kontoen, og den må man følge litt med på også etter kl 16. Jeg vil anslå jeg bruker minst en halvtime hver kveld på dette.

Ordningen vi har er 1 ekstra lønnstrinn for overtidskompensasjon. Jeg er dermed ganske usikker på om jeg kan ta opp dette med at jeg sitter litt hver kveld og jobber. En halvtime er kanskje ikke så mye, men summen blir jo temmelig mange timer på et år, 110 timer på 11 uker, det tilsvarer 2,9 arbeidsuker. 

Jeg vil ikke virke negativ til å gi litt ekstra, men er det rimelig at 1 lønnstrinn ekstra skal kompensere for det som i praksis blir litt mer arbeid etter jobb hver kveld? Bør jeg be om en samtale og høre om noen av timene kan avspaseres etter avtale? 

Anonymkode: 39c9c...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du er så fersk i jobben regner jeg med disse temaene var oppe i intervjuet og i ansettelsen? Og at det står noe om det i kontrakten din?

Anonymkode: 6c6dc...8be

Skrevet

Be om lønnsforhøyelse etter en måned? Monter antenner, menneske!

Anonymkode: 2f353...3d3

• Liker 2
Skrevet

Det var ingen snakk om dette på intervjuet som jeg kan huske. Men jeg har nok sagt at jeg er fleksibel på overtid. Men det er litt forskjell på 2-3 timer en kveld av og til, og en fast halvtime-time hver kveld. I kontrakten står det hva lønna er og at jeg får 1 lønnstrinn ekstra som godtgjørelse. 

I tillegg oppfatter jeg at kollegaene mine er veldig tilgjengelige på kvelden, og da er jeg redd for å bli oppfattet som lite dedikert til jobben. 

Jeg vil ikke be om lønnsforhøyelse, men jeg spør her om det kan være innafor å høre om noen av disse timene kan avspaseres. At jeg i praksis er litt på jobb hver kveld, og det kan jeg fint være, men da lurer jeg også litt på om jeg får avspasere innimellom. 

• Liker 2
Skrevet

Dette må du ta opp med arbeidsgiver snarest mulig, ting du er usikker på.

Du bør også ha et 100% klart skille mellom jobb og privat, når du går ut av døren er jobben over for den dagen. Ikke svar jobbtlf/e-post.

Et firma vil alltid gjøre det de kan for å utnytte sine ansatte,. aldri gi noe ekstra. Kun det du har betalt for.

Setter du ikke grenser i livet ditt blir det fort ødelagt, arbeidslivet kan suge ut alt av deg. Til slutt er livet bare jobb, dette har skjedd for mange. Bruk minst mulig tid på jobb.

Anonymkode: 1789b...bc1

• Liker 2
Skrevet

Privat eller ikke.

Jobber du, skal du ha betalt. Før opp timer og be om evt overtid/avspasering. Ingen skal jobbe gratis....

Anonymkode: 130d9...f7f

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du ta opp med arbeidsgiver snarest mulig, ting du er usikker på.

Du bør også ha et 100% klart skille mellom jobb og privat, når du går ut av døren er jobben over for den dagen. Ikke svar jobbtlf/e-post.

Et firma vil alltid gjøre det de kan for å utnytte sine ansatte,. aldri gi noe ekstra. Kun det du har betalt for.

Setter du ikke grenser i livet ditt blir det fort ødelagt, arbeidslivet kan suge ut alt av deg. Til slutt er livet bare jobb, dette har skjedd for mange. Bruk minst mulig tid på jobb.

Man skal selvfølgelig ha noen grenser slik at man ikke jobber all sin våkne tid, men den holdningen du beskriver her er neppe mulig for mange arbeidstakere i dag. Om de er interesserte i å ha en jobb mener jeg. I noen bransjer kreves det litt fleksibilitet for tilgjengelighet for avklaringer/diskusjoner/noe som må gjøres også på ettermiddag/kveld. Det betyr ikke at man aldri skal sette grenser og hoppe når arbeisgiver sier det, men det å aldri vise noe velvilje kan også straffe seg. 

Anonymkode: 09123...dd2

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg vil ikke be om lønnsforhøyelse, men jeg spør her om det kan være innafor å høre om noen av disse timene kan avspaseres. At jeg i praksis er litt på jobb hver kveld, og det kan jeg fint være, men da lurer jeg også litt på om jeg får avspasere innimellom. 

Selvsagt er dette noe du bør ta opp med sjefen. Såfremt ingen overtid er avtalt i lønna di fra før, skal du ha betalt for hver time (halvtime) du jobber ekstra. Ingen jobber gratis. Ikke minst når det blir daglig. 

Ellers logger du bare helt av. Så enkelt er det. Er selv sjef og hos meg jobber ingen gratis. Men det kan hende du må være forberedt på en negativ reaksjon, finnes sjefer som ikke klarer å sette seg i den ansattes plass. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Du har ikke vært veldig heldig med arbeidsgiver, skjønner jeg. Er ikke sånn hos alle.

Skrevet
3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Du har ikke vært veldig heldig med arbeidsgiver, skjønner jeg. Er ikke sånn hos alle.

Ikke hos alle, men mange. Jeg har vært svært uheldig ja.

Skrevet

Jeg har aldri vært tilgjengelig for arbeidsgiver (enten på e-post, telefon eller arbeidsoppgaver) når jeg har fri uten at det har vært ekstraordinære forhold eller avtalt på forhånd mot godtgjørelse.

Skrevet

Du trenger ikke lese mail om kvelden selv om du får det på kvelden. Jeg gjør det iblant og det hender jeg svarer med en gang for å få det unna hvis jeg uannsett ikke driver med noe viktig - så lenge det er noe kjapt tenker jeg det går opp i opp med at jeg sikkert går litt før eller tar pauser på jobb iblant. Andre ganger venter jeg med alle mail til morgenen etter og leser mail first thing når jeg kommer på jobb. Sender jeg selv mail på kvelden forventer jeg ikke svar før dagen etter.

At du jobber en halvtimes tid på kvelden hver dag skal du ikke gjøre gratis. Dersom jeg jobber på kvelden (utover 5 min på å lese en mail som jeg skrev om over hehe) så noterer jeg meg det. Vi fører timer da, så vi fører all tid vi jobber, får overtidsbetalt osv. Men du bør få avspasere denne tiden dersom dere ikke har noe god måte å få kompensasjon for tiden du jobber. Ville hørt med sjefen. Det er en jobb det her og man skal få lønn for den tid man jobber og ikke jobbe utover arbeidstid som står i kontrakt. Det er ikke en hobby og all prat om goodwill osv er noe som først og fremst gagner arbeidsgivere. Personlig jobber jeg i et stort konsern og føler derfor ikke at jeg skylder jobben noe spesiell ekstra goodwill utover at jeg gjør en så god jobb jeg kan innefor normale rammer. Ville kanskje følt det annerledes i en liten bedrift der jeg var nærmere ledelsen eller mer personlig engasjert i det jeg drev med.

Det er forøvrig ikke lov å ikke gi overtidsbetalt om man er pålagt overtid. 

Anonymkode: c1c74...e75

Skrevet

Forresten, jeg tror mange føler at fordi de får mail på kveldstid/helger eller har mailen tilgjengelig på telefon så betyr det at de MÅ være tilgjengelig, men det gjør jo ikke egentlig det og det er viktig å sette de grensene selv. Har aldri opplevd noe kritikk for å ikke svare på mail i ferie/på kveld og de gangene det har vært viktig med svar utenfor arbeidstid har de fleste sendt SMS og beklaget det og spurt om det likevel er mulig med svar - altså ikke forventet med spurt pent om. Noe jeg synes er ok en sjelden gang.

Anonymkode: c1c74...e75

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kontrakten står det hva lønna er og at jeg får 1 lønnstrinn ekstra som godtgjørelse. 

Godtgjørelse for hva? Dersom kontrakten ikke spesifiserer er det nærliggende å tro det ekstra lønnstrinnet er en kompensasjon for akkurat denne halvtimen per dag..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...