Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #1 Skrevet 28. mars 2005 Ringte engang da jeg skulle ha en katt derifra, alt gikk greit helt til personen jeg snakket med spurte om den skulle være inne eller ute, og jeg svarte inne i og med at jeg bodde i en blokk. Nei, da kunne jeg bare glemme det, for katter er da vitterlig ikke innedyr! fikk jeg til svar. :o Synes kanskje det ikke er så rart at de har så mange katter der, jeg. Andre jeg kjenner har også prøvd å redde en katt fra dyrebeskyttelsen, men siden de bodde i blokk, var det ikke mulig, for disse kattene skulle være ute.
Arkana Skrevet 29. mars 2005 #2 Skrevet 29. mars 2005 Katter er utedyr, de jakter og trives ute. Det er ikke naturlig for en katt å bli tvunget til å være inne, selv om de fleste katter kan vennes til det (men jeg tror ikke alle vil like det). Vi bor i blokk og har en innekatt, egentlig helt mot mine egne prinsipper, men hun var innekatt før vi fikk henne og alternativet hadde vært avlivning. Straks vi flytter skal hun få lov til å bli utekatt. Synes ikke Dyrebeskyttelsen skal tillatte at kattene blir behandlet hvordan som helst bare fordi de har et stort behov for nye eiere.
Sniglå Skrevet 29. mars 2005 #3 Skrevet 29. mars 2005 Jeg må si jeg forstår at de er skeptiske til at du bare skal ha den inne, for de alle fleste kattene på dyrebeskyttelsen har vært utekatter før de kom dit vil jeg tro. Og for en utekatt er det ikke lett å kun være inne. Men på den andre siden synes jeg det var tåpelig av dyrebeskyttelsen, de var på nyhetene senest i går og erklærte at det var fult og 100 katter sto på venteliste. Å gi bort en katt som bare skal være inne må være mange ganger bedre enn å ha den i det lille buret de ligger i, for så å eventuelt sende den til avlivning?
MiniMjau Skrevet 29. mars 2005 #4 Skrevet 29. mars 2005 Noen av kattene som Dyrebeskyttelsen får inn, har gått ute i lengre tid, og det vil være dyreplageri og tvinge de til å gå inne i en leilighet resten av sitt liv. De MÅ ha utemuligheter. Noen av disse kattene som har gått ute år etter år og begynner å bli gamle kan være tilfredse med et rolig liv inne. Det er jo forskjellig fra katt til katt. Det finnes til tider katter inne som er innekatter(f.eks enkelte rasekatter, enkelte kattunger etc). Hvis du skal ha en katt som kun skal være inne bør du kanskje vurdere å anskaffe en rasekatt? Når det gjelder de små burene som ble vist på TVNorge, så ligger de i disse til de blir friskmeldt av vetrinæren. Burene er ca 1x1x1 meter og de får masse kos og oppmerksomhet mens de ligger der. Når de er friske så blir de flyttet til det åpne området der de kan vandre rundt i et helt vanlig hus, med stue, kjøkken og veranda. Grunnen til at kattene ligger i disse små burene til de blir friskmeldte er jo fordi at de ikke skal smitte noen av de andre 50-60 kattene som bor der. Katter som kommer inn til dyrebeskyttelsen blir IKKE avlivet med mindre de er uhelbredelig syke eller så ville at de aldri vil kunne temmes og få et bra liv. Når det gjelder ventelisten på hundre katter, så er det feil å si at denne listen kunne vært kortet ned ved at dyrebeskyttelsen hadde gitt fra seg kattene mer ukritisk(f.x omplassere de som innekatter, når de har sterkt behov for å være ute osv). Det er viktigere for dyrebeskyttelsen å jobbe i den "andre enden", med årsakene til hvorfor den listen er blitt så uendelig lang. Grunnene er f.eks katter som blir kastet på gata når eier skal på ferie, kattunger blir sluppet ut i for ung alder og går seg ville, i tillegg er de ukastrerte og da formerer de seg jo som kjent ganske fort.....Umerkede katter er også et problem, kanskje har mange av kattene de får inn eiere, men de er umulige å spore opp når kattene ikke mer merket med øretatovering eller chip. Dyrebeskyttelsen gjør en helt FANTASTISK jobb når det kommer til hjemløse dyr. Det er frivillige hjelpere - helt uten lønn som tar seg av de uskyldige ofrene - nemlig dyrene. Selfølgelig skulle de hatt mye mere plass og mye mere ressurser til å hjelpe enda flere. Men jobben og ansvaret med å passe på dyrene våre ligger jo først og fremst hos eierne.
Gjest Teletubbien Skrevet 29. mars 2005 #5 Skrevet 29. mars 2005 Dyrebeskyttelsen kan være så mangt. I noen utkantdistrikter er ikke alt som på FOD i Oslo! Jeg hadde en mildt sagt utrivelig opplevelse for noen år tilbake da jeg hentet en katt fra en av dyrebeskyttelsens "kattehus". Kattene bodde i et uthus som var mildt sagt dårlig. Vinduskarmene hadde sikkert vært hvite en gang- nå var de inngrodd av dritt. En katt kastet opp midt på gulvet og det krydde av katter der inne. Når vi likevel plukket ut en katt og gikk inn i huset disse menneskene som hadde kattene bodde i, så krydde det der inne av langhårete skogkatter, persere og siamesere og snøhvite kattunger.... Ute i skjulet var det stort sett kun svart/hvite korthårete "vanlige" huspuser :o Hallo!!! Dette var i regi av dyrebeskyttelsen, men det var et par som brukte sitt uthus til dette , hvordan de noensinne kunne blitt godkjent som dyrebeskyttelsens foretak kan jeg ikke skjønne. Katten vi fikk derfra var syk. Hun hadde mark, og diare fra vi fikk henne. Sterilisering og øremerking måtte vi koste selv. I 4 mnd hadde vi henne, før vi måtte avlive henne - hun ble aldri frisk, satt helt stille i en krok og rørte seg nesten ikke. Ofte rant det avføring av henne før hun nådde frem til kassen, og hun orket ikke holde seg ren der bak - tenk så sår hun måtte vært Hos dyrlegen jeg brukte fortalte de at dyrepleierne der hadde bedt om å få komme å se på kattene og lokalene der, men uten å få lov. Jeg var ikke den første med katt med mark og diare, men dessverre var min katt verre ute enn de fleste andre..... Alle pengene vi brukte på katten, sterilisering, øremerking, markkurer, antibiotika, dyrlegeundersøkelser, medisiner..... - Og likevel ble hun ikke frisk stakkar.... Nei, dyrebeskyttelsen har ikke min høye aktelse lenger.... Jeg ringte inn til Dyrebeskyttelsen Norge og fortalte om mine dårlige erfaringer - skjedde det noe?? NIKS
MiniMjau Skrevet 29. mars 2005 #6 Skrevet 29. mars 2005 For en forferdelig trist historie! Katter får mark,og må jevnlig ha markkur uansett, men den katten hørtes jo veldig syk ut. Og siden den ikke var kastrert/sterilisert/øremerket kunne det ikke ha vært fra Dyrebeskyttelsen du fikk den. Hvordan holdt de kattene da? I bur? De kan jo ikke gå fritt sammen da kan de jo parre seg og bli fler og fler og fler... ? og smitte hverandre og blir sykere.... Må bare si at ikke alle som driver med omplassering av dyr er med i Dyrebeskyttelsen Norge. FOD er ikke en del av Dyrebeskyttelsen Norge (www.dyrebeskyttelsen.no)
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #7 Skrevet 29. mars 2005 Nei, men altså. De bør da vitterlig ikke "klage" på TV, mtp hvis man tenker på alle de som bor i blokk, og ikke har mulighet for katten til å gå ute, og har lyst til å redde en liten sjel, så får dem ikke, og må gå andre veier og skaffer seg en liten kattunge isteden for å redde en hjemløs. Har hatt utekatter før, og har flyttet, og de kattene likte seg overhode ikke på det nye stedet, og forsvant til det første stedet vi bodde istedet. Men greit det, skal ihvertfall ikke plage dem med å redde en pus mer ihvertfall
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #8 Skrevet 29. mars 2005 Dyrebeskyttelsen bør kanskje være litt mer fleksibel her ja. Jeg er for at katter skal få gå fritt ute. Men har samtidig forståelse for at det finnes enkelte som bor i blokk som gjere vil ha en pus å ta vare på som innekatt. Man må jo kunne se det an, og evt ta en tur til disse folka for å se på omgivelsene de kan tilby. Ikke bare si tvert nei. Det er da bedre for en katt å ha et "innehjem" enn å sitte i bur i månedsvis framover.
Gjest Teletubbien Skrevet 29. mars 2005 #9 Skrevet 29. mars 2005 Mange fine innlegg her, helt enig med at en katt som tross alt MÅ bo inne hos dyrebeskyttelsen - like godt kunne bodd inne hos noen andre, selv om jeg er litt skeptisk til å "redde" en hjemløs katt som har gått ute i all sin tid, også for alltid ha den inne - men altså, må man velge mellom pest og kolera osv osv.... Har likevel inntrykk av at ikke alle katter som blir omplassert har gått ute - og i allefall kattunger som er født hos dyrebeskyttelsen kunne vel blitt innekatter - Det er jo så alt for mange katter uansett - å tro at man kan redde hver eneste en og gi dem det optimale hjemmet på alle måter - DET er naivt det Når det gjelder min katt, så var den visserlig fra et av dyrebeskyttelsens "kattehus"; og ja - alle kattene gikk løse sammen i et uthus - ingen små bur... Og nei, det ble ikke flere for alle hannkatter ble kastrert :-? Ikke hunnkattene - for det koster jo mer .... Men det er jo under enhver kritikk - de sa jeg ville få halv pris hos veterinæren siden katten kom fra dyrebeskyttelsen, men det stemmer ikke. Man får halv pris på akkurat den taksten vet. tar for selve arbeidet. Man må betale full pris for medisiner og alt sånt - så jeg så ikke den store forskjellen - kanskje jeg fikk 200 i avslag, men når det hele (inkl øremerk) kostet 1300 så ble liksom 200 minus veldig lite Og siden MIN katt hadde mark, hadde vel de fleste andre det også, så noen markkur hadde de sannsynligvis ikke fått. Men kattungene var skilt fra de voksne og jeg går ut fra de hadde hannkattene for seg selv til de ble kastrert... Uansett, fryktelig dårlig PR for dyrebeskyttelsen, og jeg syns det er ille at de ikke tar fatt i det når man forteller hva som skjer!!!!
MiniMjau Skrevet 29. mars 2005 #10 Skrevet 29. mars 2005 Hvilke lokallag var det du hentet katten din fra, Teletubbien?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå