Gå til innhold

Hva burde jeg studere ? 34 år har ikke studert før.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen (34 år) og har hittil bare jobbet. Jeg ønsker en utdannelse som gir meg mulighet til å få en bedre jobb enn deltidsjobber med rundt 180kr timelønn. 

Service-bransjen er morsom når man er ung og fleksibel men kjenner jeg har behovet for mer stabilitet. Av ulike grunner tok jeg aldri en utdannelse da jeg var yngre.... men har tatt motet til meg og vil ta en bachelor nå. 

Hva er fremtidens jobber? Hvordan ligger jeg an som ferdig studert om 3 år?

Jeg kjenner på angsten over at jeg er «gammel» og ikke har egen bolig karriere barn etc. Men man kan jo ikke endre fortiden...! 

Kom med tanker om utdannelse og jobb-markedet :) 

tar gjerne imot erfaringer  fra «voksne» studenter på 30+ ! 

Anonymkode: 308ba...e11

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli lege. Da får du masse damer, helt uten å løfte en finger.

Eller så kan du ta bachelor i et IT-fag. Da er du sikret et vell av valgmuligheter resten av livet. Noen er til og med mulig å ta på nett.

Anonymkode: d8326...6ce

• Liker 2
Skrevet

Sykepleier og lærer er sikre valg hører jeg men det ønsker jeg altså ikke å studere. IT er jeg virkelig ikke flink til men det er jo relevant ja ... kan bare aldri komme på nivå m en skikkelig dyktig IT-person tror jeg. 

Hadde jeg vært flink med realfag så hadde jeg blitt lege :) forøvrig er det jo en LANG utdannelse ...! 

Hva med økonomi ? Har vi nok økonomer? 

Skrevet

Sånn egentlig er det kun du som vet hva du vil bli.  

Vil du ha en jobb kun for lønna, eller ønsker du å jobbe med noe du liker eller er interessert i? 

Vil du jobbe med mennesker eller med ting? Vil du lage noe? Vil du selge noe? 

Du burde søke opp interesse tester eller gå til en karriere veileder slik du ikke brenner inne med en utdannelse som viser seg at du ikke passer til eller er interessert i. ( Dumt med tanke på studielånet ) 

Ser du nevner økonomi. Personlig tenker jeg at Trading er spennende. Økonomer finnes det mange av, dog kansje en litt eldre garde av disse. 

Skrevet

Hva har du lyst til? Du kan jo studere hva som helst, så lenge du oppfyller inntakskravene.

Hva er du god på, hvilken erfaring har du, hvilke interesser har du og hvilken type person er du? 

Og du, vi er mange voksne som studerer. 

Anonymkode: 73dcb...058

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du lyst til? Du kan jo studere hva som helst, så lenge du oppfyller inntakskravene.

Hva er du god på, hvilken erfaring har du, hvilke interesser har du og hvilken type person er du? 

Og du, vi er mange voksne som studerer. 

Anonymkode: 73dcb...058

Takk :) jeg har sprikende interesser. Liker å jobbe med mennesker. Har mest erfaring fra service-bransje. 

Skrevet
37 minutter siden, Karkta skrev:

Vil du ha en jobb kun for lønna, eller ønsker du å jobbe med noe du liker eller er interessert i? 

Du burde søke opp interesse tester eller gå til en karriere veileder slik du ikke brenner inne med en utdannelse som viser seg at du ikke passer til eller er interessert i. ( Dumt med tanke på studielånet ) 

Ser du nevner økonomi. Personlig tenker jeg at Trading er spennende. Økonomer finnes det mange av, dog kansje en litt eldre garde av disse. 

Jeg har begynt å snuse på forretnings-utvikling. Jeg er flink til å se muligheter og forbedre utgangspunkt. Synes det er veldig spennende med den prosessen å se muligheten og utvikle denne. Hva burde man studere / ha på papiret for å jobbe med dette ? 

Skrevet

Barnevernspedagog? Da er det en fordel med livserfaring og like å jobbe med mennesker (og barn da selvfølgelig). 

Anonymkode: 13b37...16f

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å snuse på forretnings-utvikling. Jeg er flink til å se muligheter og forbedre utgangspunkt. Synes det er veldig spennende med den prosessen å se muligheten og utvikle denne. Hva burde man studere / ha på papiret for å jobbe med dette ? 

se på sidene til bi! du finner nok noe interessant der. entrepenørskap, økonomifag, forretningsutvikling +++

Anonymkode: c4307...2ec

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Karkta skrev:

ikke ts, men kan du utdype litt hvilken utd du tenker på ift trading?

jeg studerer på bi, og sliter med å velge videre kurs☺️

er spesielt interessert i investering, men dritdårlig på mattematikk, exel mm. går på logistkk nå. klarer såvidt matten der😏

Anonymkode: c4307...2ec

• Liker 1
Skrevet

Velg noe som gir deg jobbmuligheter! Sosionom har mange ulike muligheter, og der kan det kanskje vært en god ting å være litt eldre enn andre nyutdannede. I alle fall hvis du har noe erfaring fra omsorgsarbeid. 

Anonymkode: da27d...7bf

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Eller så kan du ta bachelor i et IT-fag. Da er du sikret et vell av valgmuligheter resten av livet. Noen er til og med mulig å ta på nett.

Får man masse damer om man er lege? Eller, kanskje mer viktig, får man damer som ikke streber etter oppmerksomhet fra autoritære, omsorgsfulle menn? Dvs damer som er stabile i sitt emosjonelle og fysiske liv?

• Liker 2
Skrevet

Håper flere vil delta i denne tråden ! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får neppe en spennende og relevant jobb med en slik bachelor i din alder. 

Anonymkode: ba09f...0b6

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: ba09f...0b6

Hvorfor ? 

Og hvilken bachelor ville gitt meg en spennende og relevant jobb? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er svaret jeg fryktet. Så folk i 37 års alderen med masse erfaring og så utdannelse er ikke noe verdt i næringslivet mener du ? 

No offence men studenter uten arbeids-erfaring fra det virkelige liv , er ofte ekstremt bortskjemte late og selvopptatte - jeg skjønner faktisk ikke at man vil ansatte yngre enn eldre med mere erfaring jeg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor antar du automatisk at TS er enten mann, lesbisk eller bifil, egentlig? Eller at vedkommende i det hele tatt er ute etter å få masse damer? 

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, BeautyBox skrev:

Hvorfor antar du automatisk at TS er enten mann, lesbisk eller bifil, egentlig? Eller at vedkommende i det hele tatt er ute etter å få masse damer? 

Takk😅 jeg har ikke plan om å ta en utdannelse for å tiltrekke meg en partner nei 😅😅

jeg vil studere. Ikke så mange i min familie m høyere utdannelse så har ikke så mange å snakke med om dette :) derfor jeg spør her. 

Blir litt nedbrutt av tanken om at løpet er kjørt om du ikke har en master innen du er 23. 

Jeg har jobbet og reist masse. Glad jeg tok sjansen på å se verden med åpne øyne da jeg var ung. De reisene hadde ikke vært de samme i voksen alder. 

Å sitte på en skolebenk i trygge omgivelser og få levert en oppskrift på hva du skal lese er vel og bra det- men veldig snevert. Jeg synes det er trist med Alle de unge som følger plankekjøring med videregående studier så rett inn i jobb så huslån å betjene. 

Selv om jeg sitter uten karriere hus etc nå ville jeg ikke vært foruten de årene men nå har jeg ro til å studere. 

Har vurdert å jobbe innen turisme men det er vel ikke så god lønn der.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...