AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Hei:) Hvor mye snakker barnet ditt rundt 20-21 mnd? Hvor mange ord i en setning? Eventuelt hvor stort er ordforrådet? Jeg vet at det er store forskjeller, men det er kjekt å lese om andres "erfaringer", og har hørt jenter er raskere enn gutter når der kommer til ord. Anonymkode: 5964f...117
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Har to gutter, eldstemann hadde ikke noe språk i den alderen. Han sa mamma, pappa, ja og nei, pluss noen tullord vi skjønte. Viste seg at han hadde væske i ørene og var halvveis døv, men det fant vi ikke ut før han var over tre. Minstemann snakket tre-fire ords setninger og snakket bedre da han fylte to enn eldstemann gjorde da han var 4. Anonymkode: 42269...016
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 21 mnd(tror jeg, orker ikke telle), gutt. Snakker som en foss og gjentar alle ord han hører nå, lærer fort i hvilken sammenheng de skal brukes også. Snakker i setninger. Når det er sagt så har han frem til for to mnd siden kun sagt mamma, pappa og nei. Han var i gang med utredning for å sjekke om han sleit med hørselen. Men så løsna plutselig alt. Anonymkode: 25000...f60
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har to gutter, eldstemann hadde ikke noe språk i den alderen. Han sa mamma, pappa, ja og nei, pluss noen tullord vi skjønte. Viste seg at han hadde væske i ørene og var halvveis døv, men det fant vi ikke ut før han var over tre. Minstemann snakket tre-fire ords setninger og snakket bedre da han fylte to enn eldstemann gjorde da han var 4. Anonymkode: 42269...016 Her er det en som beskriver mine to sønner.. Det var stor forskjell i når dem begynte å prate ja.. Anonymkode: 3fd4f...08a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 Hei :) Det er sant at det er stor naturlig variasjon når det gjelder barns språkferdigheter; noen toåringer sier 70 ulike ord, mens andre sier over 600 ord - og begge deler regnes som normalt. Og ja, jenter har ofte et mer utviklet ekspressivt språk enn gutter i denne alderen. En stor norsk studie viser at halvparten av jentene kan si mer enn 101 ord når de er 20 mnd gamle, mens et samme tallet for gutter er bare 69 ord. Når det gjelder setningsoppbygning er det vanlig at barn begynner å sette sammen ord til setninger når de har opparbeidet seg et ekspressivt vokabular på ca. 50 ord. De fleste bruker to-eller flerordsytringer når de er 24 mnd. Når det gjelder ordbøyning, viser den samme studien at de fleste toåringene har begynt å bøye substantiv, og ca. halvparten har begynt å bøye verb. Mhv. Logopedstudent. Anonymkode: 1f403...fc3 2
Gjest Mammalivet Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 Vår gutt er 20 mnd og sier bare enkelt ord enda Mamma, pappa, momo, drikke, kjeks, bil, traktor, ball, mer, ja, nei, sko, borte, hei og hadet er de ordene som blir brukt mest, og som man lett forstår når han sier. Er nok flere ord, men uttalelsen er ikke forståelig nok for andre enn oss enda. Ingen setninger eller sammensettinger av ord.
Arkana Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 Dette har jeg skrevet ned så jeg sjekket kjapt. Nr 1 (gutt): Over 100 ord (vi stoppet å telle ved 100, da var han 19 mnd). Snakket i setninger med opp til 4 ord. Nr 2 (gutt): Ca 60 ord, setninger med opp til 3 ord. Nr 3 (jente): Over 100 ord (sluttet å telle da), setninger med opp til 6 ord.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 Tusen takk for mange svar:D det er veldig spennende å se utviklingen, orda kommer på løpende bånd og bruker ofte subjekt verb objekt setninger:) hun er tospråklig, men bruker norsk mest fordi det er jeg som er hjemme med henne. Nå må jeg begynne å passe på hva jeg sier. Istad sa jeg "dritkaldt", så hører du ungen "dittkallt" rett etterpå 😂 Anonymkode: 5964f...117
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #9 Skrevet 22. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Det er sant at det er stor naturlig variasjon når det gjelder barns språkferdigheter; noen toåringer sier 70 ulike ord, mens andre sier over 600 ord - og begge deler regnes som normalt. Og ja, jenter har ofte et mer utviklet ekspressivt språk enn gutter i denne alderen. En stor norsk studie viser at halvparten av jentene kan si mer enn 101 ord når de er 20 mnd gamle, mens et samme tallet for gutter er bare 69 ord. Når det gjelder setningsoppbygning er det vanlig at barn begynner å sette sammen ord til setninger når de har opparbeidet seg et ekspressivt vokabular på ca. 50 ord. De fleste bruker to-eller flerordsytringer når de er 24 mnd. Når det gjelder ordbøyning, viser den samme studien at de fleste toåringene har begynt å bøye substantiv, og ca. halvparten har begynt å bøye verb. Mhv. Logopedstudent. Anonymkode: 1f403...fc3 Dette høres veldig typisk ut ja. Vi har to jenter, som begge har vært tidlige med språket. Uttalen har ikke vært helt ren, med litt typiske K blir T og G blir D uttale, men ordforrådet har vært stort hos begge. Den yngste er nå 22 mnd, og setter sammen setninger på inntil 4-5 ord. "Jeg vil ikke spise middag", "jeg vil ha rosin" eller bare "gjøre selv!" er typiske setninger. Anonymkode: 4c752...e8a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #10 Skrevet 22. november 2018 Har en gutt på 18 mnd. Bare de siste to ukene fikk han sine første beviste ord: Hei på norsk, æsj og hallo (snakker i telefonen) på morsmål. Men han vokser som en trespråklig, så det haster ikke. Anonymkode: 20187...4d0
FantasDick Skrevet 22. november 2018 #11 Skrevet 22. november 2018 Jenta hadde veldig godt ordforråd og sa setninger med 4-5 ord. Snakket veldig "rent". Gutten er bare 15 mnd enda, men han sier omtrent ingenting. Mamma, pappa, navn på søsken, hei, hallo, hadet og noen ord som katta, øye, baby, osv. Ganske utydelig enda.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #12 Skrevet 22. november 2018 25 måneder, jente. Kan sikkert en 50 ord, setter ikke sammen ord ennå. Virker til å ha god språkforståelse. Er dette lite? Barnehagen har ikke kommentert noe. Skal på 2 års kontroll nå straks, får se hva hs sier. Anonymkode: 729c7...9b4
netpuppy Skrevet 22. november 2018 #13 Skrevet 22. november 2018 Gutt på 24 mnd. Er veldig motorisk sterk og tidlig ute med det fysiske, virker ikke til å ha hatt så stor interesse for å lære seg språk. Han har også vært veldig flink til å gjøre seg forstått uten å bruke tale så han har vel ikke helt hatt motivasjonen. Første nå, de siste mnd. Nå har det liksom løsnet og han peker på ting og vil at vi skal si hva det heter og så hermer han veldig entusiastisk! Lærer flere nye ord hver dag. Ingen setninger enda, men virker som det er like rundt hjørnet. Tror han er litt sein, men har aldri vært bekymret da han tydelig både hører og forstår når vi prater og alltid har vært flink til å kommunisere på sin måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå