AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Fordi han tror alt kan være andre hunder. Han kan reagere på hunder så vi prøver å trene på det. Belønner god atferd (når han ignorerer osv). Er det noe å gjøre med? Føler han tror alt er potensielt farlig. Anonymkode: 1afb8...aad
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 hvor gammel er han? Anonymkode: 721dc...ad3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 Potensielt farlig eller spennende* Anonymkode: 1afb8...aad
Tabris Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 I hvilke situasjoner er det han reagerer? Hvis han reagerer på en lyd ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit igjen og igjen til han har glemt lyden og bare er fokusert på deg og godbitene. Da vil du over tid endre assosiasjonen til hva lyder betyr - i stedet for at det er noe farlig/spennende så betyr det godbit hos deg. Tilsvarende kan du gjøre i passering, du kan lese om det her:http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 30 minutter siden, Tabris skrev: I hvilke situasjoner er det han reagerer? Hvis han reagerer på en lyd ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit igjen og igjen til han har glemt lyden og bare er fokusert på deg og godbitene. Da vil du over tid endre assosiasjonen til hva lyder betyr - i stedet for at det er noe farlig/spennende så betyr det godbit hos deg. Tilsvarende kan du gjøre i passering, du kan lese om det her:http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf Takk for super link! Men et lite problem - jeg gjorde dette i starten, men så gikk jeg til en hundetrener som har sagt dette om passeringer: - Bruke kontaktlyden for å få hunden til å følge oss. Da kan vi gå i en naturlig bue og så den måten få avstand fra den møtende hunden - Belønne adferd som vi vil se mer av: dempende signaler, se på den andre hunden uten å reagere, være hos oss, osv. Vi vil i begynnelsen bruke mye godbiter, men det trapper dere ned på ettersom han blir flinkere. - Hunden må vite at den aldri får hilse på andre hunder i bånd. Husk at mens han lærer denne lyden så må den ikke brukes i situasjoner hvor vi vet at den ikke kommer til å fungere enda. I passeringer nå de første ukene må dere i stedet lengre avstand og god atferd. Anonymkode: 1afb8...aad
Tabris Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Takk for super link! Men et lite problem - jeg gjorde dette i starten, men så gikk jeg til en hundetrener som har sagt dette om passeringer: Anonymkode: 1afb8...aad Her er mine tanker: Quote - Bruke kontaktlyden for å få hunden til å følge oss. Da kan vi gå i en naturlig bue og så den måten få avstand fra den møtende hunden Hvis hunden klarer å gå i bue forbi den andre hunden så er det kjempeflott. Da har dere kommet langt i passeringstreningen allerede. Men det er mange hunder som ikke vil klare å passere en annen hund i bevegelse, selv i bue, uten å bli stiv og reagere. Da ville jeg heller brukt en inntrent kontaktlyd for å få hundens oppmerksomhet slik at du kan trekke ut og få avstand nok til å trene kinderegg. Quote - Belønne adferd som vi vil se mer av: dempende signaler, se på den andre hunden uten å reagere, være hos oss, osv. Vi vil i begynnelsen bruke mye godbiter, men det trapper dere ned på ettersom han blir flinkere. Med kindereggøvelsen så er tanken bak annerledes. Vi belønner ikke atferd vi vil ha mer av, fordi vi i en slik setting ikke jobber med operant betinging (belønninger). Vi kan kun belønne atferd som er viljestyrt, men utageringer er følelsesstyrt (frykt/frustrasjon). Dermed går vi inn og endrer assossiasjonen til hva passerende hunder betyr (godbit fra matmor). Da endrer vi årsaken til at hunden utagerer (følelsen som ligger bak) i stedet for å fokusere på symptomene (atferdene hunden gjør/ikke gjør). Med kinderegg så er også målet at man skal kunne droppe godbiter. Men hunden må være klar for det. Dvs at man trener på f.eks ti meters avstand helt til hunden klarer å se en passerende hund på den avstanden uten bruk av godbiter, da kan man gå ned til f.eks åtte meter. Så begynner man på ny og trener kinderegg på åtte meters avstand til hunden klarer å være uten godbiter på den avstanden osv. Quote - Hunden må vite at den aldri får hilse på andre hunder i bånd. Enig. Quote Husk at mens han lærer denne lyden så må den ikke brukes i situasjoner hvor vi vet at den ikke kommer til å fungere enda. Enig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå