AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Leste en artikkel om at juletre inneholder opptil 25000 småkryp. Jeg har aldri tenkt på dette før. Det kan faktisk føre til at jeg ender opp med kunstig tre for første gang i mitt liv. Har alltid vært sterkt imot kunstige trær. Synes falske ting er litt harry, og så får man ikke den gode lukten. Hva med deg? Bryr du deg ikke om småkrypene, eller bryr du deg ikke om at plasttrær er harry? Anonymkode: 5ae07...aa3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Hvis du aldri har lagt merke til kryp er det vel ikke noe big deal? Anonymkode: 63e54...c0c 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 Bryr meg om miljøet og vil ikke bidra til dyrking av trær for pynt. Derfor bruker jeg heller samme plast tre hvert år. Og visste du at sengen din inneholder like mange små kryp? Anonymkode: af11b...dd8 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 Er derfor jeg kjøpte kunstig tre i fjor. Men alså, som ab over skriver.. Hvis du ikke har lagt merke til kryp før, så hvorfor bytte? Jeg savnet den gode lukten og følelsen i fjor. Men treet var så dyrt at jeg nekter å bytte det ut før det har "tjent seg inn" Anonymkode: b79df...761
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bryr meg om miljøet og vil ikke bidra til dyrking av trær for pynt. Derfor bruker jeg heller samme plast tre hvert år. Og visste du at sengen din inneholder like mange små kryp? Anonymkode: af11b...dd8 Er ikke plast mer skadelig for miljøet enn at noen dyrker trær? Ts Anonymkode: 5ae07...aa3 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er derfor jeg kjøpte kunstig tre i fjor. Men alså, som ab over skriver.. Hvis du ikke har lagt merke til kryp før, så hvorfor bytte? Jeg savnet den gode lukten og følelsen i fjor. Men treet var så dyrt at jeg nekter å bytte det ut før det har "tjent seg inn" Anonymkode: b79df...761 Hvilket plasttre gikk du for? Tok en rask titt i sted, de dyreste var helt klart de fineste, ja. Ts Anonymkode: 5ae07...aa3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 Jeg har plast tre, grunnet kraftig allergi. Kjøpte et av de dyre og fine, og mitt er nå 16 år gammelt, og like fint. Så det lønner seg å legge ekstra penger i det, så får du både noe som er pent, og du kan ha i veldig mange år. Anonymkode: 0ab66...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 Plasttrær finnes ikke harry om man går for de litt dyrere variantene. At plast er harry er bare gammel myte. Har aldri hatt ekte tre pga allergi forøvrig. Har hatt mange harry plasttrær fra plantasjen og lignende tidligere. Men nå har jeg et nydelig stort og dyrt et fra hageland Anonymkode: 71e36...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 Går dere for de som ser ekte ut, eller de som er altfor fine til å være ekte? For å illustrere: https://www.finn.no/shopping/ostmarka-juletre-m-lys-27-26180037?gclid=EAIaIQobChMIloSayKbl3gIVzEMYCh1miQ-uEAQYCiABEgJyWvD_BwE&ef_id=W-U4hwAABDl7piHg:20181121105047:s vs. https://c1.no/produkt/kunstig-juletre-100-pe-210-cm-med-led-lys/?gclid=EAIaIQobChMIn9_T0LXl3gIVTMayCh1_2gXcEAQYFyABEgI_P_D_BwE Ts Anonymkode: 5ae07...aa3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #10 Skrevet 21. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke plast mer skadelig for miljøet enn at noen dyrker trær? Ts Anonymkode: 5ae07...aa3 Nope, det koster både vann, areal og energi å dyrke trær som så kappes for så å gjenta prosessen. Et kunstig tre kan vare i årevis og tar lite energi å produsere. Ingen vann, og lite areal. Prosessen trenger heller ikke gjentas på samme måte. Anonymkode: af11b...dd8 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #11 Skrevet 21. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går dere for de som ser ekte ut, eller de som er altfor fine til å være ekte? For å illustrere: https://www.finn.no/shopping/ostmarka-juletre-m-lys-27-26180037?gclid=EAIaIQobChMIloSayKbl3gIVzEMYCh1miQ-uEAQYCiABEgJyWvD_BwE&ef_id=W-U4hwAABDl7piHg:20181121105047:s vs. https://c1.no/produkt/kunstig-juletre-100-pe-210-cm-med-led-lys/?gclid=EAIaIQobChMIn9_T0LXl3gIVTMayCh1_2gXcEAQYFyABEgI_P_D_BwE Ts Anonymkode: 5ae07...aa3 Alle kan være fine på bilder. Du må reise og se på dem. Grønnfargen har mye å si. Det skal se så naturlig ut som mulig og jeg ville heller brukt ett par tusen ekstra. Du har treet i en evighet (forhåpentligvis) Du må også se på stammen. Noen stammer er skikkelig stygge og synes gjennom treet. Alle stammene er egentlig stygge alså, men noen mer en andre. Det skal ikke synes før du faktisk SER på stammen Så du må rett og slett ut på tur og se på de forskjellige trærne. Jeg kjøpte på hageland. Anonymkode: b79df...761 1
Mona kristine Skrevet 21. november 2018 #12 Skrevet 21. november 2018 (endret) Endret 21. november 2018 av Mona kristine
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #13 Skrevet 21. november 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Bryr meg om miljøet og vil ikke bidra til dyrking av trær for pynt. Derfor bruker jeg heller samme plast tre hvert år. Og visste du at sengen din inneholder like mange små kryp? Anonymkode: af11b...dd8 Og de som hogger trær i egen skog da? Gran vokser svært fort og fører til gjennomgrodde stier og skogsveier der vi bor, så det er ikke akkurat fare for at de forsvinner heller Anonymkode: f32e4...912 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #14 Skrevet 21. november 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og de som hogger trær i egen skog da? Gran vokser svært fort og fører til gjennomgrodde stier og skogsveier der vi bor, så det er ikke akkurat fare for at de forsvinner heller Anonymkode: f32e4...912 Nå dyrkes gran til juletrær på steder vi kunne dyrket viktigere ting. De hentes ikke i tilfeldige skoger rundt om. Det brukes god dyrkamark som burde vært brukt til grønnsaker eller annet. Det er tross alt mangel på dyrkbar mark i verden. Anonymkode: af11b...dd8 4
gjest99 Skrevet 21. november 2018 #15 Skrevet 21. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nå dyrkes gran til juletrær på steder vi kunne dyrket viktigere ting. De hentes ikke i tilfeldige skoger rundt om. Det brukes god dyrkamark som burde vært brukt til grønnsaker eller annet. Det er tross alt mangel på dyrkbar mark i verden. Anonymkode: af11b...dd8 I de fleste tilfeller ja, men det var ikke det jeg refererte til. Nå bruker jeg egne erfaringer, og på Vestlandet der jeg bor er det flere og flere som selger juletrær fra egen skog som ikke er dyrket. Kanskje ikke samme kvalitet på som på dyrkettrær, men de blir solgt.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #16 Skrevet 21. november 2018 Vi har ekte juletre. Det er gran som vi kan hente i skogen. Det er ikke som de som er dyrket for formålet, men gratis er bra!! Tidligere når vi ikke hadde denne muligheten så har vi hatt plasttre, men det har vi ikke brukt på mange år. Jeg bryr meg virkelig ikke om det finnes småkryp i de. Anonymkode: 83b85...23a
gohege Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 Jeg er oppvokst med plasttre, så har alltid vurdert denne typen. En gang i vår kom jeg tilfeldigvis over luftlyset Skog fra Skandinavisk som luktet ekte grantrær. Kanskje er dette en løsning for de som kjøper plasttre og savner den gode juletrelukta? 😊
bhlue Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 (endret) . Endret 12. august 2024 av bhlue
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 Aldri hatt tre. Tro det eller ei, men de kan ha flust av pollen på seg. Det klør som faen. Man blir tett, og nesa renner og man lukter ikke treet engang. Hater å komme på besøk til folk som har grantre eller som har masse stearin lys. Anonymkode: 47d55...3f9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #20 Skrevet 21. november 2018 Om du vurderer det kan jeg absolutt anbefale kingswood fra hageland. Det ser utrolig flott ut og du får det med integrerte lys. Det er veldig likt på gran og alle barnålene er støpte. Det eneste man trenger å gjøre er å sette tre deler sammen, rette på grenene, pynte og slå på lyset. Lyset kan dimmes. Vi kjøpte det for noen år siden. De pleier å ha en helg med 30 prosent. Mener det var i slutten av november. For øvrig vet jeg det finnes granlukt du kan spraye på om det er det som gjør at du ikke vil ha det. Lukt og parfyme er vi forsiktige med her grunnet allergi men det kan jo være en idé Anonymkode: 3593c...4d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå