AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #1 Skrevet 21. november 2018 Det er en katt som har gått ute hos foreldrene mine i en del år nå (han får mat og har ly ute men min mor vil ikke ta han inn i huset). Han begynner å bli gammel og har noen symptomer på sykdom, så jeg kunne tenkt meg å fått en veterinær til å se på han. Men kvier meg veldig til å skulle prøve å få en katt som mest sannsynlig blir forferdelig stresset inn i et kattebur og frakte han til klinikken en halvtime unna.. Er dette i det hele tatt forsvarlig? Jeg er redd han vil få panikk og at dette vil føre til noe form for overbelastning eller skade..Jeg er så usikker på hva jeg burde gjøre, jeg har kun fraktet tamme katter i bur tidligere og det var jo ubehagelig nok det pga stresset de opplever. Er det noen her som har noe erfaring og som kan komme med råd? Anonymkode: b84e1...094
Rullestolbruker Skrevet 21. november 2018 #2 Skrevet 21. november 2018 Nei, det vil nok gå fin med den i bur frem til dyreklinikken. En halvtime er jo ikke så langt. Husk at det fanges ville katter over alt av dyrevenner og taes inn till klinikker over hele landet. Selv støtter jeg dyrebeskyttelsen i Bergen for deres arbeid, som også ha med løse katter å gjøre. Vil nok gå fint. Tamme katter stresser som regel ikke i bur. Det man bør gjøre er å la buret stå påen og la katten gå ut og in selv. Ha litt mat i buret, la dn spise og gå ut. Den vil bli vant til buret fort.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 Dette har jeg gjort med 20 år gamle ville utekatter og, jeg og venninnen min fikk låne bur fra dyrebeskyttelsen for å fange den ene. Han var tydelig veldig syk, han gjorde et skikkelig helvete inni det buret, men etter en stund i bilen roet den seg, og dyrlegen fikk resten av morroa. Det er mye bedre å ta de inn en gang i blant for å sjekke og fikse i større problemer, enn å ikke gjøre det, selv omdet er litt belastende for de. Hos dyrlegen blir de behagelig dopet litt ned og alt går greit derfra. Våre gamle villkatter glemte det fort i allefall, det var en gjeng som holdt til i en gammel låve på gården. Vi fikk kastrert de fleste og det og var jo biltur fra helvete, men gikk fint Anonymkode: 0b9c7...ebb 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 Om du ikke får den inn i ett bur, så må du låne en kattefelle fra Dyrebeskyttelsen. De tar kanskje ett depositum på noen hundrelapper, men disse får du tilbake så snart du leverer fella tilbake. Da er det viktig at du ikke går ifra fella, du kan gjerne sitte inne, men at du sjekker den ofte. Så om det er feil katt som har gått inn, slipper du den ut igjen. Er det rett katt, så tar du ett teppe å slenger over fella. Og frakter katten i fella til veterinæren. Du kan legge tunfisk i fella, det lukter godt og mye. Legg litt ved inngangen inn i fella og resten helt innerst i fella, slik at fella stenger seg. Om du greier å fange katten uten felle, men får den i ett bur, så legg også der ett teppe over buret. Da vil katten føle seg tryggere. Og om du prøver uten felle først, så ta på deg tjukke hansker, for det kan bli vanskelig å få den inn i buret. Katten kommer jo mest sannsynlig til å hyle og skrike som en stukken gris under bilturen, det gjør jo de fleste katter som ikke er vant til å kjøre bil. Men det er ikke noe å bry seg om. Lykke til! Anonymkode: 573df...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 Takker for svar, da får jeg eventuelt prøve og satse på at det går bra Anonymkode: b84e1...094
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 En katt som har gått ute i mange år har fortjent å få et hjem å komme inn i. Flott å ta han med til veterinær, men hva med å kontakte Dyrebeskyttelsen f.eks og skaffe ham et skikkelig hjem der han får komme inn i varmen? Anonymkode: 90fb6...1b8
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 Er den tam nok til å få inn i vanlig transportbur? Hvis ikke kan man få lånt felle hos dyrebeskyttelsen, andre organisasjoner eller privatpersoner. Fellene kan se ganske grusomme ut, men dem er veldig human! Dersom katten er uhåndterbar, så kan den få beroligende inne i fella, og dermed slippe ekstremt mye stress! Dersom det er en ganske uhåndterbar katt så kan det være smart sjekke med dyrebeskyttelsen ang veterinærer med erfaring, om du har valgmuligheter! Det er langt i fra alle veterinærer som kan håndtere villkatter, og noen er helt fantastisk flink med dem! Anonymkode: e1150...49f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #8 Skrevet 7. desember 2018 Har fanget to katter med hjelp av DB sine feller. Den første var i garasjen til foreldrene mine en del år tilbake, hannkatt som var sjefen i området og nærmest slo maten ut av hendene mine, når den omsider gikk i fella (veldig streetsmart) så laget den et leven uten like og flisene føk veggemellom fordi han begynte å bite opp treverket da jeg nærmet meg, kastet et teppe over og satte buret inn i bilen. Stakkaren var syk og hadde visstnok gått ute i mange år og ikke vandt med menneskelig kontakt overhodet så han ble avlivet dessverre. Andre tilfellet var en liten grå pus på 4-5 måneder som gikk ute i -10 til -20 minusgrader over en kortere periode, han laget ikke en lyd og satt bare helt innerst i buret i sjokktilstand når han kom inn og under turen til veterinær. Han fikk et hjem kort tid etter å ha kommet til Dyrebeskyttelsen. Om du bruker felle og han er redd så må du passe på hele tiden når fellen står oppe og hive over et teppe når du får fanget han. Katter klarer seg dessverre ikke like godt som man skulle tro utendørs om vinteren, det er mange skjulte sykdommer, og katter tåler ikke kulde bedre enn oss. Håper dere får den innendørs og at den blir kastrert/sterilisert også, du kan kontakte Dyrebeskyttelsen, om de har kapasitet til å ta den inn om den er håndterbar så sørger de for kostnadene for kastrering, og sjekk 🤞 Om den mjauer så er det en indikasjon på at den er vandt med mennesker fra før. Anonymkode: 27cca...f76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå