Gå til innhold

Kjæreste som sjeldent gir komplimenter/etc

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble sammen med en herlig mann for ca et halvt år siden. Vi møttes gjennom venner, og fikk god kjemi straks vi begynte å prate sammen. Han er ikke den mest pratsomme fyren, og det er helt ok for meg fordi jeg er ikke særdeles pratsom selv. Jeg har hatt en del forhold opp gjennom årene, mens han hadde sin forrige kjæreste for omtrent 10 år siden.

Jeg er overrasket over hvor få komplimenter og slikt han gir, han sier særdeles sjeldent at jeg er flink til noe eller at jeg ser bra ut. Jeg er veldig den typen at jeg slenger det rundt meg ganske ofte, så kan si 4-5 ganger at jeg synes han er flink når han står og kokkelerer den ene matretten. Når jeg sier at jeg synes han er kjekk og pen osv, så kan han av og til svare med et kort kompliment tilbake, men da føles det så lite genuint. Vi har siden vi begynte å holde på, skrevet natta til hverandre hver eneste kveld, men det sluttet han med for omtrent en uke siden nå. Det siste vi skrev til hverandre var i går i 18-tiden, og det har jeg tatt bilde av; jeg hadd aldri å svare. 

IMG_20181121_084343.thumb.jpg.dd808e00aa2f3008426a150c8299b1bd.jpg

Jeg bare blir så frustrert over hvor lite "kjæreste" han er, hvor lite han sier at han setter pris på meg. Dette har nå hopet seg opp til at jeg vurderer å gå fra ham. Dette kan jo umulig endres over tid, og jeg vet ikke hvor lenge jeg orker å skylde på at det er så lenge siden han hadde en kjæreste sist. Er det noe jeg ikke orker så er det å drive opplæring av fyren. Jeg ønsker å snakke med ham om det før jeg tar noen avgjørelse. Hva bør jeg si? Det høres så dumt ut når jeg forsøker å konstruere en liten tale. 

Jeg vet ikke jeg, noen som har vært i samme situasjon eller som har tips? 

Anonymkode: 34484...246

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Du burde si det rett ut hvordan du føler. Det er ikke normalt å svare slik han gjorde til deg, hadde det vært meg, så hadde jeg følt han ikke så seriøst på forholdet, i det hele tatt.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke spesielt "needy" i forhold. Og liker å være singel. Men en grunn for at man er i forhold er vel kjærligheten? Jeg gjorde det til slutt med eksen min som var som han her. Ga aldri kompliment, og jeg tror han sa "jeg elsker deg" først kanskje 3 ganger i løpet av vårt 3 år lange forhold. Noen er bare ikke flinke til å vise følelser, og det er sikkert OK for noen, men jeg ser ikke poenget i å være i et forhold med noen som er sånn. Jeg har vel heller ikke forstått det, for jeg er sånn som deg. Plutselig ser jeg på han og kan bare tenke "herregud så kjekk du er i den dressen", og da sier jeg det jo bare.. Det er jo alltid hyggelig å få ektefølte komplimenter? Noen bare gir de aldri, men syns det er heeelt OK å få..

Det tar på over tid vil jeg si, så jeg hadde nok gått videre, det er for viktig.. (og nei, sånt endres plutselig bare ikke)

Anonymkode: 7f159...e8d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuttery skrev:

Hvem i all verden svarer "tøft" på en sånn melding... Det er mitt spørsmål. 

En som synes det er flaut å snakke om følelser, er min første tanke. Umodent og teit, ja, men jeg tror en del bare «er sånn», spesielt menn.

Jeg tror også det handler om at man har forskjellig kjærlighetsspråk. Noen er verbale og trenger det samme tilbake, mens noen viser kjærlighet i form av handlinger/tjenester i stedet, eller fysiske kjærtegn.

Jeg er selv dårlig på å gi komplimenter og å si hvordan jeg føler det. Jeg kan tenke dem rett foran vedkommende, men så kommer de ikke ut. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det betyr ikke at jeg ikke føler kjærlighet. Jeg pleier ofte å gjøre ting for kjæresten da, å overraske ham for å gjøre ham glad, lage mat, massasje etc.

Cluet er vel som det meste annet å snakke sammen om det. Forventning, hvordan man opplever det etc. Jeg har selv tatt opp med kjæresten at jeg synes han er for lite fysisk, og har innledet med «Jeg liker at du/jeg savner at du ... etc.»

Anonymkode: d1f64...a6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som synes det er flaut å snakke om følelser, er min første tanke. Umodent og teit, ja, men jeg tror en del bare «er sånn», spesielt menn.

Jeg tror også det handler om at man har forskjellig kjærlighetsspråk. Noen er verbale og trenger det samme tilbake, mens noen viser kjærlighet i form av handlinger/tjenester i stedet, eller fysiske kjærtegn.

Jeg er selv dårlig på å gi komplimenter og å si hvordan jeg føler det. Jeg kan tenke dem rett foran vedkommende, men så kommer de ikke ut. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det betyr ikke at jeg ikke føler kjærlighet. Jeg pleier ofte å gjøre ting for kjæresten da, å overraske ham for å gjøre ham glad, lage mat, massasje etc.

Cluet er vel som det meste annet å snakke sammen om det. Forventning, hvordan man opplever det etc. Jeg har selv tatt opp med kjæresten at jeg synes han er for lite fysisk, og har innledet med «Jeg liker at du/jeg savner at du ... etc.»

Anonymkode: d1f64...a6f

Det kan godt være. Jeg tenker bare han kunne svart "Gleder meg" eller "du og" eller noe i den duren - for å i allefall være litt mer på nett. Kanskje jeg bare har vært heldig og hatt menn som har vært veldig verbale ift kjærlighetserklæringer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gi komplimenter og sette ord på hva man føler faller ikke like naturlig for alle. Du er veldig opptatt av hva han (ikke) sier, men hva gjør han? Viser han at han er glad i deg og bryr seg om deg? For meg hadde det vært mye viktigere enn hvorvidt han sa at han syntes jeg så bra ut. For min del høres det å bli fortalt hvor flink jeg er 4-5 ganger mens jeg lager mat mest slitsomt og masete ut - inflasjon gjør alt mindre verdt... Men han er som han er og du har de behovene du har - du kan neppe endre han, spørsmålet er om du kan og vil endre deg.

Anonymkode: f8e1a...af6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer nok ikke til å endre seg, dessverre. Noen er bare sånn. De holder følelser og komplimenter langt under overflata og klarer bare ikke uttrykke dem. Det kan godt hende de tenker mye positivt og varmt. Det kommer bare ikke ut.
Mange av disse som ikke er så god med ord viser gjerne sin kjærlighet på andre måter. Som oftest via handling.
Dessverre må man også bare akseptere at noen mennesker rett og slett bare er dysfunksjonelle når det gjelder kjærlighet og parforhold. At han svarer "tøøøøft" på en sånn fin og kjærlig melding fra deg tyder nok på at hans emosjonelle antenner dessverre ikke er så lange.

Folk har ulike kjærlighetsspråk, og det kan være frustrerende å være sammen med noen der man snakker ulikt og ikke forstår hverandre. Kanskje det kan være et utgangspunkt for en prat? Spør han hvordan han liker å uttrykke kjærlighet.

Endret av Hypnosee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ikke spesielt "needy" i forhold. Og liker å være singel. Men en grunn for at man er i forhold er vel kjærligheten? Jeg gjorde det til slutt med eksen min som var som han her. Ga aldri kompliment, og jeg tror han sa "jeg elsker deg" først kanskje 3 ganger i løpet av vårt 3 år lange forhold. Noen er bare ikke flinke til å vise følelser, og det er sikkert OK for noen, men jeg ser ikke poenget i å være i et forhold med noen som er sånn. Jeg har vel heller ikke forstått det, for jeg er sånn som deg. Plutselig ser jeg på han og kan bare tenke "herregud så kjekk du er i den dressen", og da sier jeg det jo bare.. Det er jo alltid hyggelig å få ektefølte komplimenter? Noen bare gir de aldri, men syns det er heeelt OK å få..

Det tar på over tid vil jeg si, så jeg hadde nok gått videre, det er for viktig.. (og nei, sånt endres plutselig bare ikke)

Anonymkode: 7f159...e8d

Har sagt jeg elsker deg en gang, jeg sier fra hvis det endrer seg :-)

Anonymkode: 4681d...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona skal ha sin kos og sine komplimenter. Det er nesten så jeg burde ha en alarm på mobilen noen ganger om dagen.

Anonymkode: c2564...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe galt med verken ham eller deg TS, det er ganske enkelt slik at dere er alt for forskjellige når det gjelder dette temaet. Jeg er enig med den over her som snakker om ulike kjærlighetsspråk.

Du bruker ord og komplimenter som en målestokk på kjærlighet, mens han ikke gjør det. Kanskje er hans måte å vise kjærlighet på å være praktisk, som at han lager mat til dere, skifter dekk på bilen m.m. 

Det er ikke slik at din måte er rett, og hans feil (eller omvendt), bare at dere er veldig ulike. Jeg tror ikke det er noe vits i å prøve å endre ham, like lite som det hadde vært noe vits i at han skal prøve å endre deg. 

Enten må dere godta at dere har ulike måter å vise kjærlighet på, eller så må du finne deg en mann som viser kjærlighet på den måten du ønsker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datet en fyr som var sånn tidligere i år. Jeg følte meg etterhvert ikke sett. Jeg gav ham komplimenter, men fikk veldig lite tilbake. Jeg måtte spørre ham direkte om jeg ønsket feedback på noe, f.eks om han likte maten jeg hadde laget osv...

Vi hadde mye til felles og jeg følte på en gryende forelskelse i starten. Han sa litt fine ting på meldinger i den perioden, så det gave meg håp. Problemet var at han var veldig lite "på" i virkeligheten og sa ingenting om hva han tenkte om oss eller meg når vi møttes. De gryende følelsene sloknet etterhvert og jeg sa at jeg ikke ville møte ham mer, da jeg tenkte at om han ikke klarte å gi meg godfølelsen i starten av et forhold, ville det ikke bli bedre med tiden.

Anonymkode: 26f9d...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å prøve forandre enn mann. Han viser nok kjærlighet på en annen måte enn det du forventer. Du vil vel ikke mase deg til komplimenter?☺️ Det er kjipt å gå rundt å være misfornøyd så tidlig i forhondet, men tipper han har en del andre kvaliteter siden du falt for han? 😀 Min mann gir meg sjelden slike komplimenter, men med årene så trenger jeg heller ikke høre at jeg er pen etc. Han viser hver dag at han elsker meg i ting han gjør for meg og barna🙏🏻❤️☺️

Endret av frk.Sanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Mallard skrev:

Du bruker ord og komplimenter som en målestokk på kjærlighet, mens han ikke gjør det. Kanskje er hans måte å vise kjærlighet på å være praktisk, som at han lager mat til dere, skifter dekk på bilen m.m. 

Dette. Det er en haug av måter å fortelle eller vise at man er glad i noen. Man må bare lytte godt etter og holde øynene ekstra oppe. 

Jeg har også en kjæreste som heller ikke er flink til å uttrykke følelser verbalt. Jeg sier alltid "jeg er glad i deg" først, med mindre han merker på meg at det er noe. Da kan det gjerne komme et "jeg er glad i deg" fra han.
Men det jeg faktisk setter pris på, er at når han først sier at jeg ser bra ut, så vet jeg at han virkelig mener det. Å slenge fra seg "så fin du er" i tide og utide kan også tyde på at man egentlig ikke mener det. (Uten å slenge alle under en kam).
Han er derimot en som alltid lytter til hva jeg har å si, og han stiller opp for meg. Hvis jeg ber han om å gjøre noe for meg, så gjør han det uten å nøle. Det er også en form å uttrykke kjærlighet på. Dette er noe å tenke på for deg også, TS. Kanskje han uttrykker seg på andre måter som du ikke har lagt merke til?

Svaret på meldingen som TS la i første innlegg synes jeg var veldig fjåsete. 

Anonymkode: 95eeb...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...