Gå til innhold

Dåpsgave - hva skal jeg kjøpe?

Gjest Silje H.

Anbefalte innlegg

Gjest Silje H.

Hei :P

Er det noen som har et godt tips til dåpsgave? Jeg har lyst å kjøpe noe uten om de tradisjonelle gavene som sølvskje, kopp og smykke.

Jeg har tenkt å legge ca 500 kroner i gaven. Dåpsbarnet er en gutt. Foreldrene verdsetter god design og kreativitet.

Takknemlig for innspill av alle slag :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Hva med "dåpsattestbeholder", for da har en en fast plass til dåpsattesten. Får kjøpt de hos gullsmeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kunst. Hyggelig gave' date=' synes jeg.[/quote']

Helt enig og mye koseligere å ha fremme når man blir voksen enn serviettringen i sølv med donaldmotiv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Enig

Veldig enig!

Var i dåp for 2 år sidan og dette blei gitt - og VELDIG verdsatt... Bøkene kan gå i arv og! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Barnesangbøker har jeg også gitt bort. Det har blitt tatt veldig godt imot!

Synes også at eventyrbøker er en god ide. Både eventyr og sangbøker er noe barnet veldig fort vil få glede av, og det synes jeg er kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matahari offline

Jeg fikk et genialt tips til det i går - en vin fra fødselsåret som kan lagres i 20 år. En gave helt i min ånd. :Nikke: Jeg synes alt sånt sølvstæsj er nips jeg da. Særlig til gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg fikk et genialt tips til det i går - en vin fra fødselsåret som kan lagres i 20 år. En gave helt i min ånd.  :Nikke:  Jeg synes alt sånt sølvstæsj er nips jeg da. Særlig til gutter.

Alkoholfri regner jeg med, for en kjøper ikke alkoholholdig vare til en liten baby. Selv om den kan lagres i 20 år.

På den andre siden, hva om barnet IKKE kommer til å drikke vin når h*n blir eldre, da er det jaggu meg borkastede penger gitt. Sikkert mye bedre da å gi penger, for de får han renter på i alle fall.

Jadda, jeg er helt i mot å gi alkohol til et lite barn :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silje H.

Hei alle sammen,

Tusen takk for god respons! Jeg synes jeg har fått mange gode tips :P

Dersom det ikke kommer flere gode tips, kommer jeg til å velge ett av disse tre alternativene:

- Eventyrbok

- Vin til lagring (synes dette var et kreativt og artig innspill)

- Armbånd med plate til å gravere navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår fikk også en lagringsvin i dåpsgave - synes det var en super idé! En så gammel vin får hun neppe lov til å drikke opp alene - hele familien får dele den på 18-årsdagen (for de av dere som har prøvd å drikke en hel flaske lagringsvin, vet at ikke det er så lurt!!!!!).

Eventyr er en god idé. Ellers kan man opprette en bankkonto (evt. innskudd i fond) og en fin sparebøsse. Hvis foreldrene er friluftsmennesker, så har Bergans en skikkelig fin barnesekk for aldersgruppen 2-6 år. En kan også få kjøpt små glass i sølv til hårlokk og første tann. Porsgrunn sitt barneservise i porselen er også veldig fint. Du får kopp, glass, dyp tallerken og asjett. Kan kjøpes som sett eller hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizzi

Sønnen min fikk en veldig fin kosedyrhund i dåpsgave. Den har fulgt han siden da og han er veldig glad i den. Morsom å ha som voksen også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Min sønn fikk Bergans barnesovepose og barne-tursekk. Dette er veldig mye brukt, og strålende. En annen ga en bok fra "den hvite serien", og har gitt fra denne serien til hver jul og bursdag siden. kjempelurt. Han fikk også et kjempefint malt bilde, kjøpt på Bærums Verk, og da dette var en del i en serie, fikk han også ved senere anledninger dette i gaver.

Det med vin har jeg aldri tenkt på før, men det skal jeg absolutt kjøpe til min niese som snart skal døpes, det var jo utrolig morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

På den andre siden, hva om barnet IKKE kommer til å drikke vin når h*n blir eldre, da er det jaggu meg borkastede penger gitt. Sikkert mye bedre da å gi penger, for de får han renter på i alle fall.  

Salgsverdien til en god vin som tåler lagring i 20 år kan være betraktelig mye høyere enn penger som til og med risikerer å minke i verdi av å stå i bank med rente lavere enn inflasjonen. Så jeg ser ikke helt at det er bortkastede penger selv om vedkommende ikke drikker vin. (Om nå det skulle være et poeng å bry seg om.)

God sovepose for barn var egentlig en kjempegod idé! Turutstyr kan man ha masse glede av etterhvert som man gror til. Den skal jeg notere meg til fremtidige dåpsgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lullu ikke innlogget

Eller hva med en grønn plante som holder i maaaange år?

Har en venninne på 30 år som fremdeles steller pent med planten hun fikk til sin dåpsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Datteren vår fikk også en lagringsvin i dåpsgave - synes det var en super idé! En så gammel vin får hun neppe lov til å drikke opp alene - hele familien får dele den på 18-årsdagen (for de av dere som har prøvd å drikke en hel flaske lagringsvin, vet at ikke det er så lurt!!!!!).  

.

Eh, når hun er 18 år, så bestemmer vel hun hva hun vil gjøre med den selv vel. Det er jo tross alt barnet som har fått den i gave. Kanskje hun heller ønsker å dele den med venninnen sine. :wink:

Er fortsatt helt i mot å gi alkohol til en liten baby, men meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...