AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #21 Del Skrevet 22. november 2018 2 minutter siden, Rossin said: Nok en gang et dårlig eksempel, og et bevis på den ekle ovenifra-og-ned-holdninga dere er en del av. Synes det var et bra eksempel på hvor håpløst og absurd det kan bli. Anonymkode: 043e8...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #22 Del Skrevet 22. november 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Kjede/skjede-eksempel her. Jeg stod i køen da jeg skvatt til ved ekspeditørens svar. – Jeg har fire igjen i skjeden, forklarte hun. Antallet blendere altså. I skjeden. https://www.tv2.no/a/9901196/ Anonymkode: 043e8...23b Her gir konteksten svar på hvilken skjede/kjede hun snakker om. Det er som om du går på bensinstasjonen og sier «kan jeg få en bolle». De forstår da at du vil ha en hvetebolle. Sier du det samme i en butikk som selger kjøkkenutstyr, forstår de at du skal ha en bolle type utstyr til å blande ingredienser i. Å tolke ut i fra kontekst gjør vi hele tiden. Det er ikke noe nytt. Å bli misforstått skjer hele tiden også, uten bruk av homonymer (like ord som kan ha ulike betydninger). Men ved å kommunisere og samhandle med hverandre sørger vi for å bli forstått. «Det var ikke det jeg mente» Anonymkode: 0c911...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #23 Del Skrevet 23. november 2018 «Kjerringa skylte kyllingen». For noen vil «shærringa schylte shyllingen», men en skylling kan ikke skylles. Høres derfor helt høl i hue ut, om man ikke kan skille. Anonymkode: 4f1b8...34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #24 Del Skrevet 23. november 2018 På 21.11.2018 den 20.43, Drizzt skrev: Som en utlending mener jeg at kj-lyden er uhyre vanskelig, men helt nødvendig. Det gir ekstra ''krydder'' og hjelper å skille mellom ord som ellers ville har lik uttale og forskjellig betydning. Jeg brukte litt tid på å få kj-lyden til riktig og får ofte ros fra nordmenn at jeg ikke bare bytter til sj. For meg er det uforståelig at nordmenn selv vil gå bort fra denne vakre lyden, men samtidig er jeg klar over at alle språk går stadig gjennom en prosess av forenkling av språket. Cool:-) Hvor er du fra? Vet at noen utlendinger har større problemer enn andre. Men du skriver iallefall plettfritt norsk;:-) Anonymkode: fb2c1...fc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #25 Del Skrevet 23. november 2018 Man kan godt ergre seg og til en viss grad være bekymret over språkendringer som kommer svært raskt, og over det at vi i vårt egalitære samfunn ikke har så mange elitistiske mekanismer å bremse dette med. Det som derimot kun er basert på manglende kunnskap om språk, er overbevisningen om at slike endringer vil føre til at språkbrukerne ikke lenger forstår hverandre, eller at norsk bryter sammen. Frank og italiensk er "ruinene" etter latin, nygresk er "ruinene" etter klassisk gresk, gresk og latin var "ruinene" etter protoindoeuropeisk. Har dere tenkt over hvorfor engelsk ortografi er så kronglete noen gang? For eksempel kan lang i-lyd på engelsk skrives som ee, ea, e, ie, ei eller y. Mangfoldet av stavemåter i engelsk kommer delvis av forskjellige uttalemåter fra gammelt av som siden har sammenfalt, og delvis av rent etymologiske forhold, og de viser at det ikke er et problem i seg selv at én og samme lyd kan staves på mange forskjellige måter, slik som vi altså kanskje i fremtiden vil se med s-lyden på norsk. Norsk har allerede mange homofone ord. Engelsk har sikkert enda flere. Det er ikke krise om "skjede" og "kjede" uttales likt. "Seks" og "sex" uttales likt, og det skaper sjelden problemer utover noen dårlige vitser her og der. Engelsk "dick" er også navnet "Dick". For all del, ergr dere, men ergr dere med litt mer rasjonelle, kunnskapsbaserte og solide argumenter i ryggsekken. Det er ingen vits i å sitte og si "huff" eller komme med dårlig belagte påstander. Anonymkode: e8454...7bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chablis Skrevet 23. november 2018 #26 Del Skrevet 23. november 2018 Folk for 70-100 år siden hadde fått bakoversveis dersom de hørte hvordan vi snakker i dag, inkludert de som sitter å har panikk for kj-lyden. Språket forandrer seg hele tiden og det er hverken katastrofe eller farlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrankDrebin Skrevet 23. november 2018 #27 Del Skrevet 23. november 2018 På 21.11.2018 den 1.06, AnonymBruker skrev: Søtt Sole Sino Søleskap Anonymkode: 5cf5f...7c8 I noen tilfeller kan jo det passe, er noen som ikke tar det så nøye å rydde ut gamle, utgåtte varer, eller å vaske ut av det innimellom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #28 Del Skrevet 23. november 2018 På 22.11.2018 den 10.11, AnonymBruker skrev: Kjede/skjede-eksempel her. Jeg stod i køen da jeg skvatt til ved ekspeditørens svar. – Jeg har fire igjen i skjeden, forklarte hun. Antallet blendere altså. I skjeden. https://www.tv2.no/a/9901196/ Anonymkode: 043e8...23b Her om dagen var jeg på en lekebutikk og hørte at ekspeditøren sa: "Jeg har både rosa og blå baller." Du kan tro jeg fikk sjokk. Rosa og blå baller altså. Baller. Baller. Anonymkode: e8454...7bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå