Gå til innhold

Trenger hjelp med CV...hva tar jeg med??

Lillie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Disse strøjobbene er noe du har hatt ved siden av studiene, slik at de ikke gir noe hull i CVen om du utelater dem? Da hadde jeg ikke tatt dem med som full opplisting, men heller skrevet "diverse ekstrajobber ved siden av studiene, f.eks kavringpakker, servitør, avløser og eggsorterer" for den perioden det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar :-) !

Lurer fortsatt på noe. Hvis jeg skriver det slik som det var foreslått her, skal jeg likevel sende med papirene på disse småjobbene?

Har en haug med kopier, men finner ikke orginalene..

Er midt i en flytteperiode, og disse papirene mine er lagt på et eller annet "lurt" sted. Har jo ikke brukt de på årevis, og hadde vel ikke tenkt å bruke de heller på ei stund...Kopiene er forresten datert for en del år tilbake siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, det etterlater ikke noen hull i cv'en min.

Moren min mener likevel jeg bør sende disse papirene med, slik at jeg viser at jeg ikke er arbeidssky...

Er fortsatt usikker på om det er riktig å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du sender bare attester/kopier dersom de har bedt om det. Les annonsen og se hva det står. Noen vil ha søknad med cv, og noen vil ha søknad med attester og referanser allerede i første runde. Dersom de ber om attester så send alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt med alle disse "strø jobbene" som du har hatt i yngre dager så lenge det ikke er relevant. Nå har du jo en del år erfaring som lærer og jeg tror nok absolutt de er mer intressert i det enn en butikk jobb for "hundre" år siden.

Og som siste gjest sier, send bare med attester/ kopier om de ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha lagt ved attester til disse strøjobbene, men heller skrevet en setning i søknaden, under der du skriver hvilke vedlegg du har med, f.eks. "Flere attester kan ettersendes om ønskelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Moren min mener likevel jeg bør sende disse papirene med, slik at jeg viser at jeg ikke er arbeidssky...

Tanken til din mor er god, men å ukritisk sende med en masse papirer på ikke relevante jobber virker bare mot sin hensikt. De relevante papirene dine drukner i disse attestene som er totalt uinteressant for de du søker hos, og de vil lure på om du ikke er istand til å sile ut hva som er relevant.

Skriv gjerne en setning om at du har jobbet ved siden av studiene, men ikke lag noen lang liste eller send med papirer. Når de sitter der og skal vurdere flere titalls søknader, så blir mye papir bare irriterende.

Jeg sender aldri med attester eller vitnemål med mindre det er spesifisert i utlysningen at de ønsker det, heller ikke de som er relevante for jobben. I stedet skriver jeg at jeg vil ta disse med på evt intervju eller at de selvsagt kan får dem på forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tanken til din mor er god, men å ukritisk sende med en masse papirer på ikke relevante jobber virker bare mot sin hensikt. De relevante papirene dine drukner i disse attestene som er totalt uinteressant for de du søker hos, og de vil lure på om du ikke er istand til å sile ut hva som er relevant.

Skriv gjerne en setning om at du har jobbet ved siden av studiene, men ikke lag noen lang liste eller send med papirer. Når de sitter der og skal vurdere flere titalls søknader, så blir mye papir bare irriterende.

Jeg sender aldri med attester eller vitnemål med mindre det er spesifisert i utlysningen at de ønsker det, heller ikke de som er relevante for jobben. I stedet skriver jeg at jeg vil ta disse med på evt intervju eller at de selvsagt kan får dem på forespørsel.

Har du kommet til intervju/ fått jobber med dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det står i utlysningen: "Bekreftede attester og vitnemål samt referanser sender pr. post til....".

Da får jeg tolke det dithen at de vil ha attestene mine, siden de ber om det...

Tusen takk for svar alle sammen!

Ser jo ut fra svarene at det er forskjellig praksis med tanke på hvilke papirer man sender eller ikke. Jeg har jo jobbet siden -94, og siden CV'en skal vise hva jeg har gjort opp til nå, så tror jeg at jeg tar med alt.

Correct me if I'm totally wrong here :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Vel, det står i utlysningen: "Bekreftede attester og vitnemål samt referanser sender pr. post til....".

Da får jeg tolke det dithen at de vil ha attestene mine, siden de ber om det...

Hvis de ber om det, så sender du selvsagt med kopier av de reelvante papirene. Attester fra småjobber under studiet hadde jeg imidlertid ikke lagt med, men skrevet at attester fra disse vil du ta med på intervju eller de kan fås på forespørsel.

Har du kommet til intervju/ fått jobber med dette da?

Ja, det har jeg. Som sagt sender jeg med papirene hvis de ber om det i utlysningen, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har jo jobbet siden -94, og siden CV'en skal vise hva jeg har gjort opp til nå, så tror jeg at jeg tar med alt.

Correct me if I'm totally wrong here :wink:

CV'en skal jo ikke nødvendigvis vise alt du har gjort opp til nå, men det viktigste. Som det står over her, så vil jeg si at det viser mangel på evner til å prioritere å pøse på med absolutt alt, særlig når det er lenge siden, over en kortere periode og heller ikke særlig relevant. Selv om det står at de ønsker attester og vitnemål, ville jeg bare sendt med de som er mest relevante, og ellers nevnt nederst i søknaden at du kan selvfølgelig dokumentere også de andre jobbene, dersom dette er ønskelig fra arbeidsgivers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...