Gå til innhold

Kan katter være hjerneskada?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å lure. Min Maine Coon ser nydelig ut men hun er ikke helt normal. Hun har treig reaksjonsevne, og i tillegg er hun helt ram på å stjele mat. Skulle tro hun ikke fikk nok mat, sånn som hun leter etter det. Hun griser også fælt når hun spiser, har aldri sett en katt spise på den måten før..  Men hun får variert og god mat her. I tillegg raserer hun ting og ødelegger masse greier her, er så frustrerende. Kjefter jeg på henne så maler hun bare. Hun er ekstremt klumsete og kommer borti ting konstant med den store halen sin, virker bare ikke som hun skjønner at hun må være forsiktig. 

De andre kattene mine som ikke er noen spesiell rase er kjempesmarte. Tror dere noen katter bare er født steindumme? Og kan hun være sjalu på de andre kattene, at jeg koser mer med de enn med henne, og at hun vil ha mer oppmerksomhet? 

Anonymkode: 952bc...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor koser du mindre med henne? All oppmerksomhet er god oppmerksomhet, tenker jeg når du sier hun maler om du kjefter på henne....

Anonymkode: 71749...80e

• Liker 5
Skrevet

Vil bare raskt innom å påpeke at noen katter maler når de er redd og usikker. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

virker bare ikke som hun skjønner at hun må være forsiktig.

...

Fra hennes perspektiv så har ikke gjenstandene dine en dritt å si..

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å lure. Min Maine Coon ser nydelig ut men hun er ikke helt normal. Hun har treig reaksjonsevne, og i tillegg er hun helt ram på å stjele mat. Skulle tro hun ikke fikk nok mat, sånn som hun leter etter det. Hun griser også fælt når hun spiser, har aldri sett en katt spise på den måten før..  Men hun får variert og god mat her. I tillegg raserer hun ting og ødelegger masse greier her, er så frustrerende. Kjefter jeg på henne så maler hun bare. Hun er ekstremt klumsete og kommer borti ting konstant med den store halen sin, virker bare ikke som hun skjønner at hun må være forsiktig. 

De andre kattene mine som ikke er noen spesiell rase er kjempesmarte. Tror dere noen katter bare er født steindumme? Og kan hun være sjalu på de andre kattene, at jeg koser mer med de enn med henne, og at hun vil ha mer oppmerksomhet? 

Anonymkode: 952bc...484

Hun gir blankt faen.  Det er ikke fordi hun er hjerneskadet eller "dum i hodet". Det er rett og slett fordi hun er en katt, og katter ser annerledes på livet og ting enn vi gjør.

Kjeft hjelper ikke, det eneste det resulterer i er at du står og er truende ovenfor et intetanede dyr. 

Siden du allerede tilsynelatende har andre katter også burde du allerede ha "catproofed" hjemmet ditt. Og har du ikke det, så er NÅ et godt tidspunkt.

Jeg kjøper ALDRI noe med mindre jeg er sikker på at kattene mine ikke klarer å herpe det, eller det er plassert på et sted hvor det ikke kan herpes. Det er mye fin julepynt der ute jeg aldri kommer til å kunne ha /sukk

Men ja, hjerneskade i katter er mulig. Og nei, det viser seg ikke sånn.

• Liker 4
Skrevet

Herregud det er en katt! Den driter da i om ting faller ned fordi den veier bort det med halen. Noen katter reagerer med å male hvis de blir usikre, dette er en reaksjon som kommer like automatisk som at vi skvetter. Har man klumsete dyr så må man sørge for at ting ikke blir ødelagt, per dags dato har vi hverken knuselige pyntegjenstander eller gardiner fordi vi har en bajas pus på 6 mnd som klatrer i gardiner og bokstavelig talt løper ned alt mulig uavhengig av stimulien han får fra lek med oss. Det er ditt ansvar at ting ikke blir ødelagt, ikke pusen sitt. 

Katter kan få hjerneskade, men her er nok ikke det tilfelle. Du har bare en klumsete katt, deal with it. 

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som.den ikke får nok stimuli hos deg. 

Jeg har en katt med hjerneskade, mest trolig etter herpes når hun var kattunge(alle andre i kullet døde). Hun er litt skeiv(sluter bla a med å vaske seg bak på rumpa på ene siden og hun går litt skeivr noen ganger), bommer ofte når hun skal hoppe opp på ting og er litt "rar" og klumsete. 

Katten din høres bare normal ut.. 

Anonymkode: 3e1a3...6c4

• Liker 2
Skrevet

Katten min er ganske dum. Hun forstår ikke at det kan regne ute og være tørt inne, eller under et bord. Når hun kommer inn oppdager hun at det slutter å regne, så skal hun ut igjen og skvetter til når hun oppdager at det regner igjen for så å løpe inn og gjenta syklusen til hun blir trett. Hun spiser ofte våtfôret som at hun aldri har sett mat før og aldri kommer til å få noe nytt måltid igjen, det går fort, hun hoster og ja, gulper en gang i blandt og hiver det i seg igjen. Selvfølgelig får hun våtfôr hver dag, og tørrfôr står fremme hele tiden. Naboen reagerer også på dette. Jeg tror ikke hun er hjerneskadde av den grunnen. Det er ikke din heller.

Man kan ikke forklare at ting har en verdi til katter. Akkurat som at jeg ikke han forklare at min må spise forsiktig og hvordan været fungerer. Tror ikke din katt er dum bare fordi den ikke forstår verdien av dine gjenstander og griser litt med maten. Enkelte katter griser, og sånn er det bare. Og noen katter er bare klossete. Trenger ikke være hjerneskade av den grunn.

Jeg håper fortsatt du er glad i katten. Det høres nesten ikke slik ut.

Anonymkode: 143f9...40b

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg tror faktisk de kan bli det. Hadde en katt som var på samme måte, og som også ikke visste hvordan den skulle åpne en dør (selvom det nesten stod åpen) og den gikk i ting og dessuten fanget den aldri mus slik alle de andre kattene våre gjorde.. :) 

Anonymkode: 53085...fce

Skrevet

Jeg tror min katt hadde en eller annen sykdom eller hjerneskade. Kanskje ADHD faktisk. Han ble iallefall aldri voksen eller rolig, han bommet ofte når han hoppet opp ting, han så på min samboer som lederen i gjengen og gjorde aldri noe uten at han sa det var greit, han rev ned ting og skadet seg så vi måtte gjemme alt, han løp rundt og hoppet på veggene, han skjønte ikke selv at han ble større og satt seg fast forskjellige steder han hadde passet inn før osv. Han døde faktisk av at han bommet på klorestativet og brakk nakken. Han fikk nok stimuli og kos fra oss så det var ikke det. 

Skrevet

Katten din høres ikke ut som den er hjerneskadd. Den er som mange  raskatter kan som kqn  bli, det er avlet for mye for å få fram spesielle egenskaper. 

Men å grise når den spiser er ikke unormalt uansett om det er rasekatt eller huskatt, Katter maler også når de er utrygge. Og hva er poenget med å kjefte på katten? Du får flytte saker du er redd for om den har lett for å rive ned med halen. 

Anonymkode: d736a...01b

• Liker 3
Skrevet

Min griser også litt når hun spiser tørrfor. Sjekket derfor tennene og de var fine så da er hun vel bare sånn. Du kan sjekke tennene hos dyrlegen :)

Anonymkode: 131a6...25e

Skrevet
2 timer siden, Inwe skrev:

Jeg tror min katt hadde en eller annen sykdom eller hjerneskade. Kanskje ADHD faktisk. Han ble iallefall aldri voksen eller rolig, han bommet ofte når han hoppet opp ting, han så på min samboer som lederen i gjengen og gjorde aldri noe uten at han sa det var greit, han rev ned ting og skadet seg så vi måtte gjemme alt, han løp rundt og hoppet på veggene, han skjønte ikke selv at han ble større og satt seg fast forskjellige steder han hadde passet inn før osv. Han døde faktisk av at han bommet på klorestativet og brakk nakken. Han fikk nok stimuli og kos fra oss så det var ikke det. 

Kanskje katten hadde dårlig dybdesyn og ikke kunne bedømme lengde/høyde. Det har min svigermor, men hun hopper ikke så mye at det er er problem. Men hun er dårlig til å kaste ting. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Tvist skrev:

Kanskje katten hadde dårlig dybdesyn og ikke kunne bedømme lengde/høyde. Det har min svigermor, men hun hopper ikke så mye at det er er problem. Men hun er dårlig til å kaste ting. 

Hahaha! Nå lo jeg høyt av at din svigemor ikke hopper så mye rundt :P Nei, det var ikke synet som var problemet, dyrlegen synes også han var en spesiell liten kar. Han ble liksom aldri voksen

Skrevet

Ja de kan være det. En katt kan ha epilepsi og andre "skader" på hjernen. Har hatt en katt som var mindre smart. Tror rett og slett han var et produkt av innavl. Han griset ikke eller ødela noe, men væremåte var rett og slett dum. Snill som få da.

Anonymkode: 0925a...388

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Katten min er ganske dum.

Hahaha, katten din høres så søt ut ❤️❤️ Jeg tror ikke den er dum, den er bare en katt. Og er nok bare glad i regnet og leker med det.

• Liker 1
Skrevet

Maine coon-katter er matvrak. De spiser og spiser og spyr ofte også. 

Men ellers kan jo katter også ha hjerneskader. Kan hun ha dårlig syn?

Anonymkode: 9c586...a03

Skrevet
16 timer siden, Skilpadden skrev:

Hahaha, katten din høres så søt ut ❤️❤️ Jeg tror ikke den er dum, den er bare en katt. Og er nok bare glad i regnet og leker med det.

Åja! Det kan være. Har ikke tenkt på at det kunne være en lek for henne 😛.

Skrevet

Katter og hunder kan få mange av de samme sykdommene som mennesker, så at katter kan være hjerneskadet er nok reelt. 

De kan også bare ha en spesiell personlighet, noe som jeg tror er tilfelle til Ts sin katt. Ene katten vår er også litt spesiel, den er rett og slett litt dum....men innmari søt og god da

Vi hadde en kattunge som ikke var helt som andre kattunger. Katten vår fikk for noen år siden fire kattunger. De tre første ble født på rekke og rad, og kattemor gjorde jobben sin med å fjerne fosterhinnene og spise opp morkakene (grøss) og alle de tre nøstene la seg tik å die. Etter nesten en time fikk hun rier igjen og en pitteliten pusling ble født. Hun brydde seg ikke om den, så jeg klippet opp fosterhinnen med ei steril saks og brukte rene gaskluter til å få liv i den. Den overlevde, men var hele tiden mye mindre enn de andre, og moren brydde seg fortsatt ikke. De kommende ukene så måtte jeg passe på og legge den til sånn at den fikk diet. Etter hvert som den vokste til så var den innmari aggressiv, både mot de andre kattungene og mot oss mennesker. Den var virkelig ikke frisk, og vi valgte til slutt å ta den med til dyrlegen som igjen anbefalte avlivning, noe vi valgte å gjøre. 

Skrevet
På 21.11.2018 den 12.08, Inwe skrev:

Høres ut som et katt som burde fått gått ute så mye han ønsket. Å gi en katt nok stimuli innendørs er umulig dersom katten er svært aktiv.

Anonymkode: 45da7...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...