AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Jeg kjøper ofte varer fra utlandet, varer som ikke finnes i Norge. Jeg kjøper både nytt og brukt. Jeg pleier å kjøpe varer fra 250 kr og oppover. Med de nye reglene, hvor mye vil en vare på la oss si 300 kr (inkl. frakt) koste? Nå setter FRP seg på bakbeina og håper de ikke gir seg på denne, men det ser ikke helt lyst ut -den momsfrie 350-kroners grensen for netthandel fjernes, men først etter 1. januar 2020. Det betyr at norske forbrukere heretter ikke kan kjøpe skattefritt fra utlandet over nett. Ifølge NTB kommer det også en avgift på fortollingen av slike varer i tillegg til moms. For varer med lav verdi kan denne avgiften bli høyere enn kostnaden på selve produktet. https://www.nrk.no/norge/frps-stortingsgruppe-ikke-fornoyd-med-budsjettskisse_-_-folk-er-sure.-pa-ganske-mye_-egentlig-1.14303381 Anonymkode: fa9a5...087
mammahjarte Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Det føre berre til at fleire kjem til å smugla... åh harleghet. Når kjem politikarene til å forstå at det ikkje er hensiktsmessig å berre fjerna, ta vekk eller gjera ting forbudt? Eg kjem ikkje til å starta kjøpa godteri i norge berre fordi eg ikkje lenger får lov til å importera godteri frå sverige. Det føre til at eg kjem til å laga godteri heima faktisk. 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 10 minutter siden, mammahjarte skrev: Det føre berre til at fleire kjem til å smugla... åh harleghet. Når kjem politikarene til å forstå at det ikkje er hensiktsmessig å berre fjerna, ta vekk eller gjera ting forbudt? Eg kjem ikkje til å starta kjøpa godteri i norge berre fordi eg ikkje lenger får lov til å importera godteri frå sverige. Det føre til at eg kjem til å laga godteri heima faktisk. Er så enig med deg! Det hjelper heller ikke å gjennomføre dette, når utvalget i Norge er så lite og ikke minst dyrt! Nå kjøper jeg godteri i Norge da men dette gjør meg så provosert at jeg tenker på å kjøpe fra Sverige. Vet du om gode og pålitelige nettsider hvor man kan kjøpe godteri fra Sverige? TS. Anonymkode: fa9a5...087 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #5 Skrevet 20. november 2018 Jeg er forsåvidt ikke så negativ til å betale mva for ting jeg bestiller, men når det koster langt over 100 kroner i gebyrer for å få dette gjort blir det jo litt rart. Anonymkode: 2dc12...1e3 26
mammahjarte Skrevet 20. november 2018 #6 Skrevet 20. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er så enig med deg! Det hjelper heller ikke å gjennomføre dette, når utvalget i Norge er så lite og ikke minst dyrt! Nå kjøper jeg godteri i Norge da men dette gjør meg så provosert at jeg tenker på å kjøpe fra Sverige. Vet du om gode og pålitelige nettsider hvor man kan kjøpe godteri fra Sverige? TS. Anonymkode: fa9a5...087 Ja vi kjøpe frå MaxGodis https://maxgodis.se/ Det vi gjer er å flylla opp snopehylla vår og rasjonera. Har ein logg der vi følje med på kor lenge kvar kasse har vart. Det er mykje billegare enn å kjøpa laurdagsgodteri kvar veka. Med sukkeravgift kan godteri og brus fint kosta rundt 200 kr per helg for to personar, det er 800 kr i månaden. Ein kasse frå sverige koste ca 290-300kr, og vare for oss over ein månad. Då har vi spart ca 500 kr. Når det er sagt har vi kutta ut brus i helgene, no bruke vi ulike typar saft og sodastream. Spare endå meir på det. Det er ganske mykje godteri man kan laga heima, tyrkis pepper, seigemenn, drops, karamell o.s.v. Eg kjem til å fokusera på å læra meg å laga nye ting om det blir så dyrt å kosa seg...
T-Rex Skrevet 20. november 2018 #7 Skrevet 20. november 2018 (endret) Moms fra første krone er greit, men det må bli mulig å betale den (og eventuell toll og avgifter) uten å betale posten 150 kroner (eller hva det nå er) for å få betalt moms, toll og avgifter. Dette bør kunne automatiseres, men med manuelle stikkprøver på lik linje som i dag. Endret 20. november 2018 av T-Rex 25
mammahjarte Skrevet 20. november 2018 #8 Skrevet 20. november 2018 Eg er heller ikkje negativ til å betala moms, så lenge det er realistisk justert. Om fortolling og moms blir dyrare enn sjølve vara falle hensikta bort. 4
T-Rex Skrevet 20. november 2018 #9 Skrevet 20. november 2018 3 minutter siden, mammahjarte said: Eg er heller ikkje negativ til å betala moms, så lenge det er realistisk justert. Om fortolling og moms blir dyrare enn sjølve vara falle hensikta bort. Momsen er jo 25% av varens kostnad (unntak for bøker, som ikke har moms).
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #10 Skrevet 20. november 2018 Jeg har delte meninger. Først og fremst er det kjipt om jeg bestiller en vare fra la oss si Sør - Korea (hudpleie eks), som koster 150 kr, men må betale 157 kr for toll, moms og avgift til posten. Da har jeg plutselig betalt 307 kr for en vare som i utgangspunktet kostet 150 kr. Så jeg vet ikke hvordan de skal løse dette, og jeg kan nesten se for meg hvor flopp dette kommer til å bli når folk slutter og kjøpe ting på nett fra utlandet. Så er det jo jobbmarkedet. Vil dette skape flere arbeidsplasser? I så fall hvorfor og hvordan? Anonymkode: ba326...cd0 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #11 Skrevet 20. november 2018 16 minutter siden, mammahjarte skrev: Ja vi kjøpe frå MaxGodis https://maxgodis.se/ Det vi gjer er å flylla opp snopehylla vår og rasjonera. Har ein logg der vi følje med på kor lenge kvar kasse har vart. Det er mykje billegare enn å kjøpa laurdagsgodteri kvar veka. Med sukkeravgift kan godteri og brus fint kosta rundt 200 kr per helg for to personar, det er 800 kr i månaden. Ein kasse frå sverige koste ca 290-300kr, og vare for oss over ein månad. Då har vi spart ca 500 kr. Når det er sagt har vi kutta ut brus i helgene, no bruke vi ulike typar saft og sodastream. Spare endå meir på det. Det er ganske mykje godteri man kan laga heima, tyrkis pepper, seigemenn, drops, karamell o.s.v. Eg kjem til å fokusera på å læra meg å laga nye ting om det blir så dyrt å kosa seg... Det lønner seg nok å kjøpe litt mye, men siden jeg kjøper mye tar det også lang tid før det spises opp. Når jeg kjøper smågodt i løsvekt, hvor lenge holder disse seg? TS Anonymkode: fa9a5...087
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #12 Skrevet 20. november 2018 Spiser virkelig folk så mye godter at det er fokuset? Burde ikke være mulig. Anonymkode: 96e80...71a 20
T-Rex Skrevet 20. november 2018 #13 Skrevet 20. november 2018 31 minutter siden, mammahjarte said: Ja vi kjøpe frå MaxGodis https://maxgodis.se/ Det vi gjer er å flylla opp snopehylla vår og rasjonera. Har ein logg der vi følje med på kor lenge kvar kasse har vart. Det er mykje billegare enn å kjøpa laurdagsgodteri kvar veka. Med sukkeravgift kan godteri og brus fint kosta rundt 200 kr per helg for to personar, det er 800 kr i månaden. Ein kasse frå sverige koste ca 290-300kr, og vare for oss over ein månad. Då har vi spart ca 500 kr. Når det er sagt har vi kutta ut brus i helgene, no bruke vi ulike typar saft og sodastream. Spare endå meir på det. Det er ganske mykje godteri man kan laga heima, tyrkis pepper, seigemenn, drops, karamell o.s.v. Eg kjem til å fokusera på å læra meg å laga nye ting om det blir så dyrt å kosa seg... Du kan vel ikke regne med å slippe unna sukkeravgift på importert godteri framover, men det blir garantert mye billigere uansett. Norske kremmere er veldig flinke til å ta seg grovt betalt.
mammahjarte Skrevet 20. november 2018 #14 Skrevet 20. november 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker said: Spiser virkelig folk så mye godter at det er fokuset? Burde ikke være mulig. Anonymkode: 96e80...71a Nah vi ete berre godteri når det er helg, men eg er veldig økonomisk av meg. Spare mykje. Når eg ser at Kvikk Lunsj koste 79kr tenkje eg at det er totalt uaktuelt å betala den prisen. Har likevel lyst på snop! 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det lønner seg nok å kjøpe litt mye, men siden jeg kjøper mye tar det også lang tid før det spises opp. Når jeg kjøper smågodt i løsvekt, hvor lenge holder disse seg? TS Anonymkode: fa9a5...087 Kjem ann på kor mykje du ete og om du har mykje besøk. Burde vara ca ein månad på to personar som kose seg i helgene. Just now, T-Rex said: Du kan vel ikke regne med å slippe unna sukkeravgift på importert godteri framover, men det blir garantert mye billigere uansett. Norske kremmere er veldig flinke til å ta seg grovt betalt. Eg håper eigentlig at den blir fjerna sånn at eg kjem til å støtta næring i norge i staden! Slik eg gjorde før. Import frå sverige er og ein protest mot avgifta. Blir veldig lei meg når eg ser kva det har gjort med næringslivet... spesielt Hval sjokolade... Endret 20. november 2018 av mammahjarte 1
Duff Skrevet 20. november 2018 #15 Skrevet 20. november 2018 Moms er ok men avgiftene på toppen blir for dumt. Det blir månedlige danmarksturer bare på trass her og jeg er ellers veldig opptatt av å handle lokalt. Det lille jeg kjøper på nett enten norske eller utenlandske kjøper jeg fordi jeg ikke kan skaffe det lokalt. 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #16 Skrevet 20. november 2018 12 minutter siden, mammahjarte skrev: Nah vi ete berre godteri når det er helg, men eg er veldig økonomisk av meg. Spare mykje. Når eg ser at Kvikk Lunsj koste 79kr tenkje eg at det er totalt uaktuelt å betala den prisen. Har likevel lyst på snop! Kjem ann på kor mykje du ete og om du har mykje besøk. Burde vara ca ein månad på to personar som kose seg i helgene. Eg håper eigentlig at den blir fjerna sånn at eg kjem til å støtta næring i norge i staden! Slik eg gjorde før. Import frå sverige er og ein protest mot avgifta. Blir veldig lei meg når eg ser kva det har gjort med næringslivet... spesielt Hval sjokolade... Det blir gjerne litt mye for meg Ser frakten er også ganske dyr. 70 kr! Sparer man særlig da? Anonymkode: fa9a5...087
Scherbatsky Skrevet 21. november 2018 #17 Skrevet 21. november 2018 Kjøper kun ting (hudpleie) på nett som ikke finnes å få tak i i Norge, så dette er litt kjipern, selv om det var ventet. MEN samtidig, om det får folk til å kutte ut å handle massevis av dritt fra Wish, alibaba flere ganger i uken, så er jo det veldig positivt for miljøet så den delen er grei. De må derimot finne en måte å få bort det gebyret for å behandle pakken på, for det blir folk lei av. Og folk som er lei finner løsninger for å komme seg rundt det. 21
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #18 Skrevet 21. november 2018 Regelen om momsfritak endres ikke, den fjernes ifølge NRK: Sitat Fjerne momsfritaket på netthandel i utlandet på 350 kroner. Dette skal gjelde fra 1. januar i 2020. Det er noe utrolig dritt. Et teit frynseparti fra fortiden som nesten ingen stemmer på endrer en vesentlig liten hverdagspolitisk greie som er verdt milliarder. Jeg er A1 kunde på AliExpress med over 200 ordrer i året. Par eksempler på varer man også finner på Clas, XXL: Lyspærer vil i fremtiden koste meg 180kr istdf 15, SSD-kort 200 istdf 30, truser 150 istdf 15, t-skjorter 60-90kr istdf 40, hodelykter 500 istdf 110, sokker til barna 50 istdf 10kr, leker vil firedoble seg i pris igjen osv. Jeg har kjøpt draktsett til hele idrettslaget med print for 200kr/sett, som vanligvis - hvis ikke støttet av sparebankene eller BKK som f.eks. til ungdom - koster det femdoble. Flere datamaskiner her i huset er fylt opp med minnebrikker, harddisker, skruer og brackets fra Kina. Det samme gjelder utallige smådeler på syklene, reflekser mm. Totalt sett er jeg sikker på at jeg har kjøpt for rundt 15000 kr fra Kina bare de siste fem årene, og har spart minst det tredoble jf. norske priser. Og de blir jo til fordi norske detaljforhandlere dobler prisen, og grossistene liker å gjøre det samme. Jeg synes ikke synd på de - dette er folk som like godt kunne ha hatt en mer meningsfull jobb enn å doble priser og henge plastesker på vesken. Så kommer de "liberale" partiene Høyre og Venstre og gjør hverdagen for folk flest dyrere igjen...mens skatteletten for de rikeste vedvarer (unntatt 900kr ekstra i måneden for de med millioninntekt), uføretrygdede mister rettigheter og inntekter, og hele Norge måper: HVORFOR? Anonymkode: beadf...7b4 7
Susan Sto Helit Skrevet 21. november 2018 #19 Skrevet 21. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har delte meninger. Først og fremst er det kjipt om jeg bestiller en vare fra la oss si Sør - Korea (hudpleie eks), som koster 150 kr, men må betale 157 kr for toll, moms og avgift til posten. Da har jeg plutselig betalt 307 kr for en vare som i utgangspunktet kostet 150 kr. Så jeg vet ikke hvordan de skal løse dette, og jeg kan nesten se for meg hvor flopp dette kommer til å bli når folk slutter og kjøpe ting på nett fra utlandet. Så er det jo jobbmarkedet. Vil dette skape flere arbeidsplasser? I så fall hvorfor og hvordan? Anonymkode: ba326...cd0 Det er vel helt naturlig at dette vil kreve ganske mange arbeidsplasser for å behandle alle pakker og finne ut om de er momsbelagt, hvor mye moms som skal betales, og så behandle klager, henting/utlevering, hva som er betalt og ikke, behandling av pakker som ikke hentes/betales for osv. Samtidig er det jo alle disse nye stillingene som vil koste noe, og den kostnaden lempes over på alle som "bruker tjenesten" i form av et gebyr. Selv om sikkert antallet pakker kommer til å reduseres, ettersom gebyret i mange tilfeller overstiger verdien av det som er handlet, så vil det nok være masse ekstra jobb med dette. På den annen side er det mange andre land som praktiserer dette allerede, så helt umulig å få til er det ikke. Jeg har handlet masse på nett i mange år. Mange av varene jeg handler er ikke mulig å få i Norge. Så nå er det ut og forsøke å finne erstatningsprodukter, eller klare å overtale en norsk nettbutikk til å ta inn varen.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #20 Skrevet 21. november 2018 Finnes en laaang tråd på generell debatt på saken. Anonymkode: c0de0...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå