AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Jeg har alltid vært slank og frisk, har ligget på nedre del av normalvekt på BMI-skalaen. Har imidlertid hatt lite muskler og dårlig kondisjon og derfor meldte jeg meg inn på treningssenter nå i høst. Den siste måneden har jeg ikke fått mensen (skulle fått den for to uker siden, er alltid om point). Jeg har ikke gått ned i vekt siden jeg begynte å trene, men mulig jeg har gått ned i fettprosent og opp i muskelmasse da jeg har forstått at muskler veier mer enn fett. Jeg har likevel en sunn vekt på 54 kg med mine 168 cm så skjønner ikke at dette kan være tilfelle? Har trent i over 2 måneder nå, spiser sunt og variert og stresser lite. Kan treningen være årsak til at mensen er borte? Jeg er forresten ikke gravid Anonymkode: 6682e...acf
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 Treningen kan absolutt være årsaken, ja. Har en venninne som driver med fitness, og selv om hun veier mer enn meg (rundt 65 kg, 170 cm) så har hun fortalt at hun ofte ikke har mensen på opptil et år pga lav fettprosent og høyintensiv trening. Ville sjekket fettprosenten din. Under 18% kan gi hormonforstyrrelser. Anonymkode: 75eda...578 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #3 Skrevet 21. november 2018 Ts her! er det noe jeg bør gjøre med det, hvis dette er tilfellet? Bør jeg dra til legen og få noe behandling, medisiner, hormontilskudd etc.? Anonymkode: 6682e...acf
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #4 Skrevet 21. november 2018 Hei! 🙂 Er like høy som deg, og mistet mensen på samme vekt. Det var riktignok når jeg stilte i bikinifitness, så fettprosenten var altfor lav til "helårskroppen". På 56 kg kom mensen tilbake - men dette skyldes nok en kombinasjon av en sunnere fettprosent og at jeg roet ned treningen litt etter konk. Man kan miste mens pga. av f.eks. stress også, nemlig og du skriver at du stresser lite - men kroppen stresses også av trening (riktignok en annen type stress). Er mange grunner til at mensen kan bli borte - går du på p-piller feks? 🙂 Dersom du fortsatt ikke får mensen neste måned hadde jeg tatt en tur til legen - bare for å være på den sikre siden. Man skal i utgangspunktet ha mensen. Mensen er jo et resultat av at kroppen fungerer som den skal, og ingen mens kan bety så mangt, og det er greit å få sjekket at det ikke er noe annet enn vekt og stress som er årsak. Tenker hvertfall jeg. 🤷♀️ Det er begrenset hvor mye muskelmasse man klarer å bygge på to måneder, og dersom du vet du ikke har gått noe ned i vekt - kroppsfasongen er sånn noen lunde lik (du er ikke merkbart "tynnere"), og klærne fortsatt sitter som de skal, så har du nok ikke "skiftet ut" så mye fett til muskler at mensen skulle ha falt bort pga det. 1 kg muskler og 1 kg fett veier jo det samme, men muskelmassen er mer kompakt(man ser slankere ut) og vil fordele seg annerledes enn fettmassen - så dersom fettprosenten din er grunnen til bortfall av mensen så ville jeg trodd at du hadde sett store forandringer på kroppen. 😊 Anonymkode: 42492...67e
Pearl2.0 Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 Jeg er 170 og mister også mens på samme vekt. Mulig du må opp et par kilo for å stabilisere den igjen. Det er ikke sunt å gå uten menstruasjon. Jeg måtte opp på 56 kilo, og kunne da beholde mensen med lik mengde trening. Så bra at du har begynt å trene, og at du har et bra fokus på kropp😊
Inwe Skrevet 21. november 2018 #6 Skrevet 21. november 2018 Om du har for lav fettprosent til å få mens bør du gå litt opp i fettprosent igjen. Å miste mens er en av kroppens måter å si fra at ting ikke er som de skal. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå