Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en venninne som har gjort noe galt på jobben. Det hun har gjort er at hun har søkt på jobb i kommunen mens hun allerede hadde jobb som “systemutvikler”. Siden hun oppga denne jobben som nåværende da hun søkte jobben i kommunen, valgte hun å ikke gi attest/referanse.

Hun fikk jobben.

Nå er hun super-bekymret fordi hun har skrevet “systemingeniør” på CV’en hun sendte kommunen. Hun forklarte at alle på jobben ble kalt systemingeniører som var systemutviklere, og at etter så mange år på arbeidsplassen glemte hun rett å slett titellen som sto i kontrakten hennes.

Bør hun gå til den nye sjefen sin i kommunen å forklare misforståelsen, eller er dette noe hun bør være stille om?

Hun er litt paranoid og snakker om bedrageri og fengselsstraff og alle slags problemer fordi hun brukte feil tittel.

Er dette noe kommunen kommer til å sjekke og politianmelde om hun ikke sier ifra? Bør hun slutte før de sjekker?

Jeg er litt bekymret for henne men føler ikke jeg klarer å gi spesielt gode råd :(

Tusen takk for hjelpen!

Anonymkode: a4a92...648

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vel ingeniør en tittel man bare kan benytte ved å ha gjennomført en ingeniør-utdannelse? 

Har hun slik utdannelse?

Anonymkode: 12b02...ca4

Skrevet

Hun har jo ikke gjort dette bevisst, og da er det ikke snakk om at hun med viten og vilje har prøvd å lure noen her, så hun bør slappe av med de tankene om bedrageri og fengsel.

Og hun har jo overbevist i søknad og på både intervju om at hun er kvalifisert for arbeidsoppgavene, så tipper den nye arbeidsgiveren ikke bryr seg mer enn at hun kanskje får noe lavere lønn dersom det er sånn at hun har lavere utdannelse enn en ingeniør? Hun må bare legge kortene på bordet tenker jeg. Og rett og slett bare spørre om det i det hele tatt foreligger noen misforståelse her. Regner med hun har fortalt hvilken utdannelse hun har, så trolig vet vel arbeidsgiver at hun ikke er ingeniør uansett.

Storm i vannglass....

Anonymkode: e0f05...f4c

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ingeniør en tittel man bare kan benytte ved å ha gjennomført en ingeniør-utdannelse? 
Anonymkode: 12b02...ca4

Nei, ingeniør er ikke en beskyttet tittel. Men sivilingeniør og høgskoleingeniør er.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...