Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter litt og dagdrømmer om kjøp av egen leilighet. Er helt nyutdannet og holder på å søke på jobber. Er det noen som vet ca hva man kan forvente å få i boliglån dersom man har en inntekt på ca 450k i året? Den ene jobben jeg har søkt på har den inntekten som begynnerlønn. Har vært i banken tidligere og vet at man ikke får mer enn 900k uten 100% stilling, men nå kan det hende det nærmer seg en 100% stilling. Jeg har ikke lån eller gjeld, og har ca 200k oppspart hittil

Anonymkode: 2910d...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regelen er i utgangspunktet 5x inntekten, men usikker på om banken strekker seg så langt på den inntekten.

Si at du da får 2 mill i lån, så trenger du 300 000 i egenkapital. Da kan du kjøpe for 2,3 mill (inkl avgifter).

Det er uansett et gjetteregnestykke - banken må ta egne vurderinger på det eventuelt.

Anonymkode: 8b2e7...5d9

Skrevet

Uten gjeld som nyutdannet? I så fall er det veldig bra - de fleste har jo studielån. 450 000 er ikke all verdens, men om du ikke har gjeld er det ikke så ille.

Anonymkode: 1d97c...507

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uten gjeld som nyutdannet? I så fall er det veldig bra - de fleste har jo studielån. 450 000 er ikke all verdens, men om du ikke har gjeld er det ikke så ille.

Anonymkode: 1d97c...507

Ja, fikk muligheten til å bo hjemme under studietiden min, og har hatt jobb på si. Hadde selvfølgelig vokst mer på å bo for meg selv, men da hadde jeg måtte ha studielån og gjerne ikke fått spart like mye som på å bo hjemme. Har hatt et mål om å kjøpe og ikke leie, så håper jeg klarer det snart 😅 Kjenner litt på at det skal bli godt å få sitt eget! 450k er ikke veldig mye nei, men er en grei plass å starte tenker jeg, vet ikke om man får så mye mer når man er helt fersk(?)

Anonymkode: 2910d...810

Skrevet

Hei. Håper jeg kan slenge meg på tråden. Jeg er ufør og har ca 240.000 kroner etter skatt.. 

Hvor mye lån er det sansynelig jeg kan få uten egenkapital? 

Anonymkode: e6997...257

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Håper jeg kan slenge meg på tråden. Jeg er ufør og har ca 240.000 kroner etter skatt.. 

Med husbanken vil jeg gjette rundt 1,5 så får du kanskje topplån, men ville lagt mwg opp til egenkapital.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du får lån. Kanskje toppen 4-500 000 kr, hvis du er heldig.

Anonymkode: 8b2e7...5d9

• Liker 1
Skrevet

1. Skaff deg en jobb

2. Spør bankene hvor mye de er villig til å gi deg i lån

3. Finn en bolig som er innenfor den summen du har til rådighet

Anonymkode: c4d0f...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...