Gå til innhold

Løy til gynekologen om hvor lenge vi hadde prøvd. Dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har vært uten p piller i 6 mnd. Jeg har veldig uregelmessig menstruasjon (35-70 dager) etter at jeg sluttet og ville derfor sjekke om noe var galt allerede nå. Siden jeg har hørt om så mange som ikke får hjelp før det er gått et år sa jeg til gynekologen at jeg hadde vært uten prevensjon et år. Han tok innvendig ultralyd og så at jeg hadde veskefylte hulrom på eggstokkene. Det så ikke ut som jeg har eggløsning sa han. Jeg fikk henvisning for å ta diverse blodprøver. Disse har jeg nå fått svar på og han sier at det ser ut som jeg har PSOC. Og at jeg må komme inn på ny time for å lage en plan videre. 

Spørsmålet mitt er om det var dumt at jeg løy. Er dette noe som kan forandre seg med tiden, eller visse prøvene vist det samme uansett?

Når jeg leser om PSOC så kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt. Jeg er normalvektig og har ikke ekstra hårvekst på kropp eller i ansikt. Har vært noe plaget med kviser, men ikke mye. Noen med lignende erfaringer?

Ble litt trist av denne beskjeden.

Anonymkode: 00dd1...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venninnen min hadde ingen symptomer hun heller, tynn, lite hårvekst, perfekt hud, regelmessig syklus, men psoc hadde hun likevel. Tenker du ikke bør overrekke dette så veldig. 

Anonymkode: ec0fe...149

• Liker 1
Skrevet

Er PSOC noe annet enn PCOS? Jeg har en venninne som har PCOS (altså polycystisk ovariesykdom) og hun kjente seg heller ikke igjen i de typiske symptomene. 

Anonymkode: a85cb...e77

• Liker 4
Skrevet

Pcos har ingen fasit. Noen har få symptomer, andre har mange. Noen har faktisk ingen symptomer, men det finnes ut tilfeldig når man er hos GU, som deg. Noen vil garantert si du er umoralsk for å lyve om det, kanskje spesielt andre som sliter med å bli gravide, da de kan føle at du tar deres plass i køen for hjelp på en måte. Men uansett om du har prøvd seks mnd eller ikke. Du har pcos, og det krever som regel hjelp for å bli gravid. Så hvorfor ikke finne det ut nå i stedet for om et halvt år? Så vidt jeg har skjønt så er det ikke like lang ventetid på å få hormontilskudd for å få i gang eggløsningen. Verre med prøverør, men da skal man vel gjennom litt før den tid. 

Anonymkode: d4cde...4bd

• Liker 5
Skrevet

Det heter PCOS, og ikke PSOC. Og ja, det er ikke greit å snike i offentlig kø. Vil man sjekke seg tidligere så kan man betale privat. Med mindre man er over 35 år, da anbefale det å søke hjelp etter 6 mnd..

Anonymkode: e71d7...cdf

• Liker 11
Skrevet

Du skjønner vel selv at det ikke er ok å lyve sånn, iallefall ikke om du benytter deg av offentlig helsehjelp. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde PCO av en gynekolog, og da jeg kom til en ny sa hun at jeg ikke hadde det i det hele tatt.

Gikk til en annen privat gynekolog og fikk sjekket eggløsningen. Fikk Otrivelle eggløsningsprøyte og det satt på første forsøk.

Anonymkode: 84c3e...b7f

Skrevet

Jeg har gått til privat gynekolog så jeg tror ikke jeg sneket i noen kø for dere som antyder det. Og ja så at jeg skrev PCOS. Jeg har såvidt hørt om dette så jeg prøver å finne ut av ting. Lurte kun på om det var dumt å lyge med tanke på denne diagnosen (hvis det er det man kaller det for)

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk beskjed om at jeg hadde PCO av en gynekolog, og da jeg kom til en ny sa hun at jeg ikke hadde det i det hele tatt.

Gikk til en annen privat gynekolog og fikk sjekket eggløsningen. Fikk Otrivelle eggløsningsprøyte og det satt på første forsøk.

Anonymkode: 84c3e...b7f

Så rart at de kan si så forskjellig. Men er akkurat det jeg er litt redd for også. At det skal være feil, og så tar jeg medisiner som kanskje ødelegger for det som kroppen kan ordne opp i selv. 

Jeg tenker jeg får fortelle at det er et halvt år og ikke et år, på neste time. 

Skrevet

Du vet at det ikke er greit å snike i køen på den måten, det er derfor du spør. Ja, det var dumt. Det var urettferdig, og sniking rett og slett. Noen er prøvere i mange år før de får hjelp, så systemet er tydelig presset. Da er det ikke ok at du, som akkurat har kuttet ut p-pillene, sniker.

Anonymkode: 1c8b3...788

• Liker 4
Skrevet

Legger også til at det er en god grunn til at systemet er lagt opp slik det er. Det er nettopp fordi at ikke alle som ikke blir gravid umiddelbart skal kaste bort verdifull tid.

Anonymkode: 1c8b3...788

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir trist av at folk «sniker» i køen..  har prøvd i 20 måneder, og vi står nå endelig på venteliste på hjelp- vi må vente ytterligere 4 mnd til på dette. ( jeg har heller ikke eggløsning)

Føles utrolig urettferdig at vi må vente så lenge fordi vi var ærlige - mens de som er egoistiske og ikke bryr seg om reglene kan få hjelp mye tidligere.. 

trist at du har fått beskjed om at noe er galt TS, men tror ikke noen her inne kan svare sikkert på dette- jeg ville vært ærlig med gynekologen. Det er vel helt vanlig med blødningsforstyrrelser i månedsvis etter p pilleslutt. 

Anonymkode: 80070...f8c

Tja, det var veldig dårlig gjort av henne å lyve - og dermed misbruke systemet.

Men nå ble det jo uansett avdekket god grunn til utredning som man ville fått uansett om man visste om diagnosen på forhånd.

Jeg har prøvd i 2,5 år og blir ikke sur av dette - hun har jo mu ligens PCOS, det skyldes jo ikke manglene eggløsning pga ppillebruk. 

Men å lyve til gynekolog fordi man har prøvd i 6 mnd er sjukt dårlig gjort ja, vet at flere gjør dette. Så da må sånne som deg og meg vente i opptil 2 år før IVF kan starte opp, og enkelte kan mistet muligheten til å få barn på den tiden om de er riktig uheldige. 

Anonymkode: 8fa54...835

• Liker 7
Skrevet

Om du gikk privat så var det ikke direkte sniking. Men om du blir henvist videre i det offentlige for mer utredning eller behandling så er det sniking. Og det er urettferdig, selvfølgelig og det vet du selv. 

Noen har cyster på eggstokkene, uten de tilhørende symptomene. Da har de PCO, altså ikke syndromet, men cyster. 

Behandlingen når man ønsker å bli gravid er å gå på hormontabletter som stimulerer frem eggløsning. Det fungerer hos mange, men ikke hos alle.

Hos de som ikke ønsker å bli gravide så er det hormonprevensjon som er behandlingen. 

Anonymkode: 13208...998

• Liker 2
Skrevet

Synes du får uberettiget kritikk her. Du har jo gått til en privat gynekolog, så hva slags venteliste de andre sikter til lurer jeg veldig på. 

Anonymkode: 578ca...fbb

• Liker 14
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du får uberettiget kritikk her. Du har jo gått til en privat gynekolog, så hva slags venteliste de andre sikter til lurer jeg veldig på. 

Hun kan velge å gå videre til prøverør i det offentlige f.eks. Da er det veldig urettferdig  for oss som har ventet i flere år!

Anonymkode: 345b5...c8c

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan velge å gå videre til prøverør i det offentlige f.eks. Da er det veldig urettferdig  for oss som har ventet i flere år!

Men hun har jo ikke bedt om henvisning. Hun har bedt om utredning, noe som er fullt lov. 

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har jo ikke bedt om henvisning. Hun har bedt om utredning, noe som er fullt lov. 

Men hvorfor lyve?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor lyve?

Det må du spørre Ts om. Mulig hun trodde ikke hun fikk hjelp av gynekologen siden det kun er gått et halvt år. 

Til ts. Husker du hvordan menstruajonssyklusen var før du begynte på p-piller? 

Fant dette på nett:

Minst to av tre kriterier skal være oppfylt:
1. Polycystisk ovarium (tilstrekkelig at et av ovariene fyller
PCO-kriteriet)
2. Oligoamenoré (oligo-anovulasjon), < 10 menstruasjoner/år eller lengre sykluser > 35 dager
3. Hyperandrogenisme; biokjemisk( høy testosteron, androstedion), eller klinisk (hirsutisme, androgent hårtap eller vedvarende akne)

Gjest jegerenidiot
Skrevet

Husk at de kan gå inn å sjekke når du sist hentet ut piller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...