Gå til innhold

Får barna deres være lenger oppe på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til min bror og svigerinne på julaften i år, som i fjor. De har to gutter på 2 og 5 år. I fjor var beskjeden at vi var bedt til kl 16. Vi kom vel cirka kvart på, litt tidlig ute tenkte vi, men der tok vi feil. Jeg hadde nok misforstått, for det viste seg at middagen var kl 16. Alle gavene bortsett fra én gave (til meg og mannen) var pakket opp og ryddet bort allerede. Ungene løp rundt og lekte med gavene de hadde fått. Jeg spurte brodern forsiktig om vi hadde misforstått noe, men han bare sa at vi kunne komme når vi ville, det var jo det samme dét- men vi måtte spise kl 16, for de begynte med legging kl 18! Det var viktig å holde på rutinene! Vi dro vel hjem i 20-tiden, ble en kaffekopp etter leggingen og så var det over. I år blir det sikkert det samme, vi skal komme mye tidligere i år har vi skjønt. 

Nå er jeg gravid selv, førstegangs, og lurer på om dette er vanlig? At det er så vanskelig å få lagt ungene at man ikke kan gjøre unntak på julaften engang? Blir nesten bekymret, for jeg har jo ikke erfart det selv ennå. Husker fra barndommen at jeg og brodern satt lenge oppe, middag kl 17 til sølvguttene og gavene lenge etter det. Stupte utslitte og lykkelige til sengs utpå kvelden. 

(Ser for meg at vi antakelig vil feire hjemme i årene fremover, så da løser det seg sånn sett, men tenkte dele disse tankene uansett...)

Anonymkode: 6896f...33d

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja selvfølgelig. Julaften er julaften. 

• Liker 32
Skrevet

Min sønn har i alle fall alltid vært oppe lenge på julaften. Så lenge at han begynner å bli grinete og gni seg i fjeset, det var signalet på at nå måtte han i seng. Etterhvert som han ble eldre var det heller ikke noe problem lenger. En femåring f.eks. bør da virkelig få lov å være lenger oppe enn klokka seks (!) eller sju på selve julaften!? 

Det høres ut som de har rigide regler i heimen hos din slektning.

• Liker 24
Skrevet

Vi åpner alltid pakkene etter middag, men har relativt tidlig middag pga ungene i familien. Vi spiser kl. 17, åpner gaver til 20-21, sitter å prater og diller litt og foreldrene starter legging når barna er trøtte/slitne :) Tror samtlige er lenger oppe enn de pleier, men ikke hårreisende sent liksom. 

• Liker 2
Skrevet

Ungene er kanskje oppe en time lenger enn vanlig, men ikke mye mer enn det. Det er jo dagen og ettermiddagen som er mest spennende for dem uansett. Vi åpner gaver ca kl fem (middag kanskje hl halv fire?) og så legger de seg åtte/ni 6-åringen kl i, 8-åringen kl ni). Så får vi voksne litt alenetid om kvelden, det er flere voksne i familien min som ikke har barn, og vi liker å kose oss og spille brettspill utover kvelden.

Anonymkode: dcb3c...305

• Liker 3
Skrevet

Hos oss er leggetid er et ikke-tema på julaften, nyttårsaften og for så vidt alle andre dager med fest og moro. 

Det er mange nok hverdager som det er🙂

• Liker 42
Skrevet

Da han var 2 år så så vi an humøret hans rett og slett. Vi hadde ingen leggetid, men han la seg jo naturligvis tidligere enn hva gjør nå når han er 8. Julaften er julaften, de er fulle av glede og adrenalin og det skal de få nyte helt til de kubber 😊

Anonymkode: 23f5f...2ba

• Liker 11
Skrevet

Rart ikke det var avklart på forhånd. Våre barn er oppe sent, og jeg har alltid lurt litt på hvorfor noen var så rigide med dette med leggetid. Vår eldste har alltid regulert det der fint selv, sovet lengre på dagen dagen etter. Men vår yngste blir i ulage og et lite troll i dagevis etterpå, så selvom vi fortsatt lar ham være oppe lengre på julaften/nyttårsaften ol, FORSTÅR jeg det mye bedre at andre velger å holde på rutinene. Det er svært individuelt hvor mye glede vs ulempe det medfører for alle. 

Anonymkode: d816f...6eb

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ungene er kanskje oppe en time lenger enn vanlig, men ikke mye mer enn det. Det er jo dagen og ettermiddagen som er mest spennende for dem uansett. Vi åpner gaver ca kl fem (middag kanskje hl halv fire?) og så legger de seg åtte/ni 6-åringen kl i, 8-åringen kl ni). Så får vi voksne litt alenetid om kvelden, det er flere voksne i familien min som ikke har barn, og vi liker å kose oss og spille brettspill utover kvelden.

Alle står selvfølgelig fritt til å gjøre som dem vil, men jeg synes det er utrolig rart å putte barna i seng på julaften for at de voksne skal kunne kose seg.

Hos oss kan heldigvis både gjestene og vi kose oss selv om barna er våkne.

• Liker 33
Skrevet

Ja, de er oppe til de blir trøtt.. 4 og 8 år. Tipper det blir kveld rundt 10-11 i år. Nyttårsaften ifjor holdt de det gående til halv to på natta! Hehe. Det er jo bare én dag i året. Tåler det😅

Anonymkode: 0f7b1...e09

• Liker 15
Skrevet

Her får barna være oppe så lenge de vil på julaften, evt frem til vi voksne skal legge oss. Slik har vi gjort det i alle år.. samme med nyttårsaften. 

Anonymkode: 17381...ed3

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke på dette.

Anonymkode: 6c655...056

Skrevet

Når de var små så var de litt seinere opp, men de var stupp trøtt allerede ca 20 så da ble det seng da.  De fikk åpne gavene deres før middagen, spiste middag sammen med oss voksne, fikk leke til de var klar til å legge seg, som var rundt 20, og da lagt vi de slik at resten kunne ha julaften lengre.  Aldri hørt om folk skulle bare få en kaffekopp etter barna har lagt seg. Ehh HÆ?  Her var folk hos oss mye nærmere 00.  

Anonymkode: 6a759...9fd

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig får barna være oppe lenger på julaften. Det er jo en spesiell dag, og tror ikke på at foreldre legger barna til vanlig tid fordi det er viktig å holde på rutinene. Så utrolig kjedelig og egoistisk.

Her går dagen med på å se filmer og lek. Og masse masse forventning 🙂  middag er kl 17 når julen ringes inn. Hører på radio når de ulike kirkene landet rundt kimer med klokkene, men vi prater osv likevel. Det er bare en koselig tradisjon. Så er det å rydde vekk etter middag før kaffe og kaker, og da starter også gaveåpningen. Det kan fort vare et par, tre timer fordi vi åpner en og en gave før neste får sin. Så klokken blir fort både 21 og lenger. Barna får med gavene på rommene sine og de sovner veldig fort da 🙂 ikke noe problem med at de sover så mye lenger første juledag, for de vil leke med nye leker må vite. Så er de i seng til vanlig tid som regel resten av julen. Ikke noe problem i det hele tatt. 

Anonymkode: ddae3...94a

• Liker 3
Skrevet

Det med å åpne en og en pakke må være dødskjedelig. Hvem gidder å sitte og åpner gaver i 3 timer? 

Anonymkode: 6a759...9fd

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da våre var så små lot vi dem få åpne én nøye utvalgt gave tidlig for at de skulle holde seg våkne og ha noe nytt å leke med mens de ventet på at julen ble ringt inn og vi tok fatt på gavehaugen. Jeg kjenner mange som gjør det sånn, og jeg har faktisk aldri hørt om noen som gjør seg ferdig med gaveåpning og det hele tidlig for å få ungene i seng. Det er litt spesielt, tror jeg. Julaften pleier selv de minste å være oppe lenger enn vanlig.

Endret av hind
Skrevet

Når datteren vår var 0 og 1 gjorde vi det sånn, men feiret da med svigerinne som hadde et like lite barn og hadde samme behov. Nå er datteren vår 2 og vi kommer til å kjøre standard opplegg med middag kl 17 og gaver etter det. Godt mulig hun får åpne et par pakker på dagtid. Hvis hun får en god dupp på dagen holder hun ut lenge på kvelden.

Anonymkode: f0b4c...ec1

Skrevet

I jula syns jeg barna skal få kose seg oppe til de stuper i seng av seg selv. Mine barn gjorde det i alle år. Det var jo så gøy å leke med nye leker atte 😊

Jeg har aldri forstått meg på de som skal holde leggetider hver eneste dag hele året rundt. 

• Liker 12
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal til min bror og svigerinne på julaften i år, som i fjor. De har to gutter på 2 og 5 år. I fjor var beskjeden at vi var bedt til kl 16. Vi kom vel cirka kvart på, litt tidlig ute tenkte vi, men der tok vi feil. Jeg hadde nok misforstått, for det viste seg at middagen var kl 16. Alle gavene bortsett fra én gave (til meg og mannen) var pakket opp og ryddet bort allerede. Ungene løp rundt og lekte med gavene de hadde fått. Jeg spurte brodern forsiktig om vi hadde misforstått noe, men han bare sa at vi kunne komme når vi ville, det var jo det samme dét- men vi måtte spise kl 16, for de begynte med legging kl 18! Det var viktig å holde på rutinene! Vi dro vel hjem i 20-tiden, ble en kaffekopp etter leggingen og så var det over. I år blir det sikkert det samme, vi skal komme mye tidligere i år har vi skjønt. 

Nå er jeg gravid selv, førstegangs, og lurer på om dette er vanlig? At det er så vanskelig å få lagt ungene at man ikke kan gjøre unntak på julaften engang? Blir nesten bekymret, for jeg har jo ikke erfart det selv ennå. Husker fra barndommen at jeg og brodern satt lenge oppe, middag kl 17 til sølvguttene og gavene lenge etter det. Stupte utslitte og lykkelige til sengs utpå kvelden. 

(Ser for meg at vi antakelig vil feire hjemme i årene fremover, så da løser det seg sånn sett, men tenkte dele disse tankene uansett...)

Anonymkode: 6896f...33d

Herligheten, på julaften er det unntakstilstander. 

Ingen må gå og legge seg når julaften nettopp har begynt. Men vi prøver å få til litt dagsoving kombinert med rolig avslapping på morgenen for å drøye trettheten om kvelden. 

I 2017 sovnet barna på sofaen og ble båret i bilen og senere i sengene sine. Det er litt av det julaften skal være, annerledesdagen. 

Anonymkode: 1ee6e...07e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...