AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Inspirert av den andre tråden om helsesøster, så lurer jeg på dette. Hva ser helsesøster/ lege på som såpass alarmerende at de melder til barnevernet? Kan de melde på bakgrunn av et barns adferd på kontrollen? Det ene barnet mitt hadde en episode på toårskontrollen der det nektet å samarbeide. Var sint og ville bare ut av kontoret igjen. Kan dette være en grunn til å melde til barnevernet, eller må helsesøster innhente opplysninger fra barnehage/ fastlege først? Lurer på slike ting da jeg vurderer å ta utdanning som barnevernspedagog, men faglig er det lite jeg vet, siden jeg har en helt annen utdanning fra før. Anonymkode: f4218...f2e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 En trassen 2 åring alene er selvsagt ikke grunn til å melde fra. Da skulle de fått det travelt Anonymkode: 945d4...707 13
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Selvfølgelig er ikke slike småting noen grunn til en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymkode: 6ab9f...e58 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 Husker første besøk hos legen og helsestasjon samtidig og jeg var alene med henne, pappaen pleier alltid å bli med. Datteren min var vel rundt 7-8 mnd og hylskreik og ville ikke roe seg, nektet å la noen ta på henne, og jeg fikk stressutslett i ansiktet og ville bare holde henne inntil meg. Jeg fikk selvsagt disse tankene, at nå melder de til barnevernet fordi hun ikke ville kle av seg, de må tro det verste. Det har vært slik siden, at hun hater helsebesøk. Aner ikke hva som har skjedd.. det gikk heldigvis fint sist gang, hun fikk noen leker å holde på med. de har ikke meldt til barnevernet. Tror det skal mer til enn det, tror de ser på samspillet mellom dere, er ungen sunn og frisk? Møter dere opp på kontroll osv .. Anonymkode: 05363...e93
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #5 Skrevet 20. november 2018 Ingen melder barnevernet fordi en toring trasser på kontrollen, det er nok ganske vanlig. Anonymkode: 17f6d...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #6 Skrevet 20. november 2018 De melder jo bare hvis de tror barnet blir utsatt for omsorgssvikt. Ingen ting ved et vanlig trassanfall som skulle indikere det. Anonymkode: 12350...46d 1
Jadzia Skrevet 20. november 2018 #7 Skrevet 20. november 2018 De ser på helheten. Altså samspillet hele veien, ikke på en trassperiode. Jeg har båret både en femåring og en toåring hylende ut derfra jeg. Femåringen fordi overgangen ble for brå og han likte den ene leka der, toåringen fordi han var stup trøtt og ikke ville hverken det ene eller det andre. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #8 Skrevet 20. november 2018 Jeg fortalte til helsesøster at han utagerer helt ekstremt både mot barn og voksne i barnehagen å at dette skjer daglig.Hun ringte likevel ikke barnevernet men kom med råd til hvem jeg bør kontakte som kan hjelpe sønnen min. Anonymkode: a76db...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 Tror de ser mye på samspill og på kroppsspråket til både foreldre og barn. De vurderer sikkert hvordan mor/far kommuniserer. Virker mor og far trygge i rollen sin? Er det noe som skurrer? De vurderer også sikkert om mor/ far kan slite med grensesetting og samspill. Så spør helsesøsteren f.eks. om mor/ far kan beskrive hvordan barnet er (dette for å finne ut hvordan samspillet mellom mor/ far og barnet er). De ser på hvordan man er kledd. Har familien dårlig økonomi eller kommer de fra et høyere samfunnslag? Trenger de veiledning og kurs for å bli bedre foreldre? Så vurderer de barnets adferd og responsen det gir på sosial kontakt med helsesøsteren. Helsestasjonen er forebygging hele veien, de leter ettter potensielle problemer. Egentlig burde helsestasjonen slått aeg sammen med barnevernet, slik at de kunne samarbeide tett. Det kunne jo ja vært en barnevernspedagog på hver eneste kontroll sammen med helsesøster. Men samfunnsøkonomisk ville vel dette blitt for dyrt. Det er nesten ikke forskjell på helsestasjonen og barnevern når det gjelder arbeidet for barnets beste. Anonymkode: 35840...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå