AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Del Skrevet 20. november 2018 Nå begynner jeg å bli veldig desperat og vurderer snart å brenne ned hele huset her. De som har slitt med bananfluer ut mot høsten vet sikkert hva jeg snakker om. Jeg føler jeg har prøvd alt, men ingenting fungerer. Det går så mot sin hensikt, at det har blitt en koloni av bananfluer på kjøkkenet! Det startet med rundt 5 - 10 stykker, men nå sverger jeg at det er bortimot 20 - 30 bananfluer som har tatt seg godt til rette på kjøkkenet mitt. Føles ut som de har vært der i en måned, men samboer sier de har kun vært der i 2 uker, og de har allerede blitt flere. Har prøvd å følge de "fantastiske rådene som får bort bananfluer effektivt" på nettet, men uten å lykkes. Har prøvd trikset med å ha eddik (her brukte jeg balsamico-eddik) i en liten skål. Ha plastfolie over og stikk et par hull i folien. Bananfluene vil bli tiltrukket lukten av eddik, fly gjennom de små hullene i folien, men ha problemer med å komme seg ut igjen, bli værende og dør. Jeg trodde selvsagt denne måten skulle fungere, men ååå nei. Bananfluene klarte selvfølgelig å komme seg ut av hullene, akkurat samme vei som de kom inn! Deretter prøvde jeg samme skål med samme eddik, tok av plastfolien og tok oppi litt zalo (first price oppvaskmiddel). Da skulle visst bananfluene være interessert i denne også, men med oppvaskmiddelet skulle de dø en grusom død. Vel, de var ikke interessert i dette, så jeg lyktes ikke med det. Jeg har også prøvd trikset hvor man blander sammen og koker opp sukker, melk og pepper. Fulgte oppskriften til punkt og brikke, men til ingen nytte. De ble interessert, men de stod kun på kanten av skålen i flere timer uten at de faktisk trådde oppi skåla og den seige blandingen. Akkurat nå føles det som at jeg kun har gitt de goder for å bli værende her, når egentlig hele poenget var at de skulle dø. De begynner også å somle seg rundt omkring i leiligheten, og jeg kan godt finne et par ensomme bananfluer både på soverommet og på badet. Jeg har itillegg tømt all søppel hyppig, og sist i går vasket jeg både søppelbøtter og skapet hvor bøttene stod. Det er også lokk på matsøpla nå og plastikk etc. blir kastet i søppelbøtte uten lokk. Jeg er desperat, jeg må bli kvitt disse bananfluene! Nå har de til og med blitt så frekke at de flyr rett i maten jeg holder på med eller rett i drikker som jeg heller. Har dere noen forslag? Som får de borte for godt?? Og som for all del ikke får de til å duplisere seg....😭 Anonymkode: 111f1...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 20. november 2018 #2 Del Skrevet 20. november 2018 Prøv å lufte godt med alle vinduer åpne. Vil tro de ikke klarer seg når det kommer kjølig luft og det ikke er så god temperatur for dem. Jeg var også plaget med dette og ingenting hjalp. De forsvant imidlertid da det ble kjøligere i luften. Pass på å ikke oppbevare frukt på benken o.l. Ha all frukt og mat i kjøleskapet eller tett skap. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #3 Del Skrevet 20. november 2018 Eddik trikset har fungert utmerket for meg, synd det ikke fungerer for deg. Neste løsning spray deo + lighter. ( En kompis av meg bruker faktisk dette 😮 funker ) Anonymkode: 185c7...6c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Del Skrevet 20. november 2018 Kjenner godt igjen det problemet, men nå er de borte herfra iallefall. Jeg har brukt rødvin, med plastfolie og bittesmå hull, det funka. Men en må ikke ha så mye som en brødsmule på benken. Anonymkode: 8beea...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #5 Del Skrevet 20. november 2018 Prøv hvitvinseddik eller eplecider og halvt med vann og et par dråper zalo. Sett ut flere glass med dette. Salmiakk i vannsluket. Anonymkode: 14824...b9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #6 Del Skrevet 20. november 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv hvitvinseddik eller eplecider og halvt med vann og et par dråper zalo. Sett ut flere glass med dette. Salmiakk i vannsluket. Anonymkode: 14824...b9f Jeg bruker denne oppskriften med hell. Jeg tilsetter litt sukker. Bruker ikke plast over. Setter mange rundt. Særlig ved blomster og frukt. Anonymkode: 3a0ed...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #7 Del Skrevet 20. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå begynner jeg å bli veldig desperat og vurderer snart å brenne ned hele huset her. De som har slitt med bananfluer ut mot høsten vet sikkert hva jeg snakker om. Jeg føler jeg har prøvd alt, men ingenting fungerer. Det går så mot sin hensikt, at det har blitt en koloni av bananfluer på kjøkkenet! Det startet med rundt 5 - 10 stykker, men nå sverger jeg at det er bortimot 20 - 30 bananfluer som har tatt seg godt til rette på kjøkkenet mitt. Føles ut som de har vært der i en måned, men samboer sier de har kun vært der i 2 uker, og de har allerede blitt flere. Har prøvd å følge de "fantastiske rådene som får bort bananfluer effektivt" på nettet, men uten å lykkes. Har prøvd trikset med å ha eddik (her brukte jeg balsamico-eddik) i en liten skål. Ha plastfolie over og stikk et par hull i folien. Bananfluene vil bli tiltrukket lukten av eddik, fly gjennom de små hullene i folien, men ha problemer med å komme seg ut igjen, bli værende og dør. Jeg trodde selvsagt denne måten skulle fungere, men ååå nei. Bananfluene klarte selvfølgelig å komme seg ut av hullene, akkurat samme vei som de kom inn! Deretter prøvde jeg samme skål med samme eddik, tok av plastfolien og tok oppi litt zalo (first price oppvaskmiddel). Da skulle visst bananfluene være interessert i denne også, men med oppvaskmiddelet skulle de dø en grusom død. Vel, de var ikke interessert i dette, så jeg lyktes ikke med det. Jeg har også prøvd trikset hvor man blander sammen og koker opp sukker, melk og pepper. Fulgte oppskriften til punkt og brikke, men til ingen nytte. De ble interessert, men de stod kun på kanten av skålen i flere timer uten at de faktisk trådde oppi skåla og den seige blandingen. Akkurat nå føles det som at jeg kun har gitt de goder for å bli værende her, når egentlig hele poenget var at de skulle dø. De begynner også å somle seg rundt omkring i leiligheten, og jeg kan godt finne et par ensomme bananfluer både på soverommet og på badet. Jeg har itillegg tømt all søppel hyppig, og sist i går vasket jeg både søppelbøtter og skapet hvor bøttene stod. Det er også lokk på matsøpla nå og plastikk etc. blir kastet i søppelbøtte uten lokk. Jeg er desperat, jeg må bli kvitt disse bananfluene! Nå har de til og med blitt så frekke at de flyr rett i maten jeg holder på med eller rett i drikker som jeg heller. Har dere noen forslag? Som får de borte for godt?? Og som for all del ikke får de til å duplisere seg....😭 Anonymkode: 111f1...e52 hjelper ikke med alle de triksene som kun fjerner symptomet som zalo, eddik osv. du må fjerne kilden til problemet. brusflasker, alkohol, frukt og grønnsaksavfall, glass med juicerester ol er ofte kilden til disse problemene. så ingen eddik i verden vil fjerne bananfluer med mindre du faktisk fjerner kilden til at de dukker opp Anonymkode: 7ff0b...80d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #8 Del Skrevet 20. november 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner godt igjen det problemet, men nå er de borte herfra iallefall. Jeg har brukt rødvin, med plastfolie og bittesmå hull, det funka. Men en må ikke ha så mye som en brødsmule på benken. Anonymkode: 8beea...290 da har du egentlgi ikke fjernet kilden til probleemt om du ikke en gang kan ha brød liggende. Anonymkode: 7ff0b...80d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #9 Del Skrevet 20. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: da har du egentlgi ikke fjernet kilden til probleemt om du ikke en gang kan ha brød liggende. Anonymkode: 7ff0b...80d Nå sa jeg vel ikke at jeg ikke hadde gjort det?? Anonymkode: 8beea...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #10 Del Skrevet 20. november 2018 Balsamico-eddik?? Tar vanlig eddik, vann og litt zalo i en skål uten plast over. Jeg bruker rene syltetøyglass, og setter rundt i huset. Her er kilden vasket bort og alle fluer fanget. Prøv igjen med vanlig eddik. Anonymkode: baf5a...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #11 Del Skrevet 21. november 2018 Reiste bort og hadde glemt søpla. Det ble helt ulevelig. Rødvin,eddik, zalo osv fanget litt fluer, men det svermet her. Brukte slike lokkemiddel, og holdt pusten mens jeg sprayet ned rommet med Radar insektsspray. O lykke. Anonymkode: e9189...fe6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #12 Del Skrevet 21. november 2018 Her funket det ikke med vanlig eddik. Cognac, derimot, det likte de. Og sprit på epler/med eplesmak eller noe. (Gubben fant frem noe han hadde, jeg drikker nesten aldri, så jeg aner ikke. Men vi måtte sette bort/forsegle alt av mat, og ta et par runder med støvsugeren også. Posen med pant måtte også ut. Anonymkode: 22044...1ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #13 Del Skrevet 21. november 2018 Fjern alt bananfluer kan leve av og støvsug de fluene du ser. Anonymkode: bb3b5...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #14 Del Skrevet 21. november 2018 Fjern all mat fra benken for en periode. Ha det i kjøleskapet fortrinnsvis. Ikke ha noe søppel stående åpent og ta det ut hver dag. Kast eventuelle krydderplanter. Anonymkode: c7f02...7f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #15 Del Skrevet 21. november 2018 Eplesidereddik, par dråper med zalo og litt vann.. Tar knekken på alle fluer. Tre uker og de er nå borte. Satte et glass i hvert rom.. Anonymkode: 9bf6d...69b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #16 Del Skrevet 21. november 2018 Har dere noe pant stående? Bananfluer elsker tomme ølbokser osv. Må rense bort alt sånt + frukt, brød, planter osv de kan komme fra som er på kjøkkenet. Har ikke så mange andre triks, virker som noen områder er mer utsatt enn andre for i ene leiligheten jeg bodde hadde jeg problemer med det ofte men i neste så hadde jeg det aldri.. Anonymkode: 663da...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå