Gå til innhold

Alternativ oppvarming uten strøm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å skaffe meg ett alternativ til oppvarming i tilfelle langvarig strømbrudd om vinteren.  Jeg har kun varmepumpe og en elektrisk ovn nå. Skorstein er det på huset, men luftuttak for evt vedovn er murt igjen.   Jeg tenker da at gass ovn kan være et alternativ, den koster 1000kr , men så må man jo ha propan i tileggg , og det er jo kun ved strøm brudd jeg skal bruke denne, dumt å oppbevare en stor ovn og flaske gass  over lengre tid, men har sett en liten gass ovn med butan gass for kun 599, men gir bare 1.3 w.   .  Siste alternativ er en vedovn , som kanskje er det beste, men også dyreste, må ha murer til å åpne opp hullet og ved er jo ikke billig heller. I tilegg kommer feieravgift. Noen som har erfaring med gassovn? eller forslag til hva som er best?

Anonymkode: 9a62b...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En murer åpner sikkert hullet - og monterer ny vedovn for rundt 5.000 kroner. 

Det sparer du sikkert inn på 1/2 år dersom du bare har hatt elektrisk oppvarming før. 

Anonymkode: 8bc95...cfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassovn er supert til rask oppvarming av et rom, men er lite brukbar som eneste oppvarming når strømmen er borte i flere døgn: du bør ikke sovne med gassovn på. Vanlig 10/11 kg propanflaske står forresten inni gassovnen, det virket som du trodde noe annet. 1,3 kW (som jeg tipper du mener) er alt for lite – en slik gassovn er nærmest et leketøy. 
Ved er det beste for deg, men som du nevner, dyr installasjon. For den som ikke kan ordne ved selv, men må kjøpe alt, er også selve fyringa kostbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedovn er greit, for 10-15k får du vel alt montert? Veldig fornuftig i lengden er derimot en russisk ovn - murt, gjerne med benk. Søk på "rocket stove" på YouTube. Kan hende du finner entusiaster som kan hjelpe deg for en billig penge, kanskje kjøre et kurs i huset ditt som de får betalt for av de andre som møter opp? Propanovn er kjekt, vi hadde en slik på en hytte en gang. Men det kan være en del styr og potensialet for å gjøre ting feil med katastrofale følger er mange ganger større enn vedfyrte løsninger.

Anonymkode: 54b2c...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gassovn fra Jula. bor i kjeller og panelovnene stod på 24/7 og jeg hadde 17 grader i stuen....

Fyrte den opp når jeg kom fra jobb, den varmet fort og greit, Litt lukt da. Nå har jeg varmepumpe, så den står og samler støv i en krok bak en dør :)

Jeg brukte 1-2 store propanflasker i året, ved hadde vel blitt mye dyrere. 

Anonymkode: 6badb...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gassovn fra Jula. bor i kjeller og panelovnene stod på 24/7 og jeg hadde 17 grader i stuen....

Fyrte den opp når jeg kom fra jobb, den varmet fort og greit, Litt lukt da. Nå har jeg varmepumpe, så den står og samler støv i en krok bak en dør :)

Jeg brukte 1-2 store propanflasker i året, ved hadde vel blitt mye dyrere. 

Hvor mye koster en flaske propan? og hvor får man kjøpt?   1 stor flaske, er det 11 kg?    to slike i året var ikke mye, da er det vel mye billigere en  ved ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye koster en flaske propan? og hvor får man kjøpt?   1 stor flaske, er det 11 kg?    to slike i året var ikke mye, da er det vel mye billigere en  ved ja.

Plantasjen tar 375 for 10 kg på komposittflaske, da får du hver tredje gratis.Det blir 25 kr/kg Du må betale for flasken første gangen (om du ikke har en til grillen el du kan bruke) På OBS Bygg koster 10 kg 229, da blir jo kiloprisen litt lavere :)  Mange dagligvarebutikker og bensinstasjoner har også gass, men vet ikke om de er like ivrige utenfor grillsesongen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 kg er stålflasker, 10 kg er komposittflasker av samme størrelse. Prisen for fylling pleier være lik (drøyt 200, men obs, noen tar dobbel pris!). Prisen for flaske uten gass er litt lavere for stål: 600, mot 700 for de andre. Stålflaske er altså litt billigere, og du får litt mer gass for samme prisen. Men den er merkbart tyngre og mer uhåndterbar, og komposittplastflasker er det vanligste nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at slike enkle gassvarmeovner bruker oksygen fra rommet og bør ikke brukes over lengre tid. Spesielt ikke i mondre, lukkede rom. Kan fort gi hodepine etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker mer lønnsomt med gass, men har mest lyst på vedovn, men fikk tilbud fra varmefag i dag, En liten vedovn inkudert arbeid og matriell for ca 20 tusen, Alt for dyrt syns jeg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virker mer lønnsomt med gass, men har mest lyst på vedovn, men fikk tilbud fra varmefag i dag, En liten vedovn inkudert arbeid og matriell for ca 20 tusen, Alt for dyrt syns jeg . 

Kjøpte ovn til 7000,- på salg og betalte i underkant av 5000 for hull til pipa og montering. Da var alle deler inkludert. 

Anonymkode: 72607...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...