AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Hei jeg lurer på hvordan man regner 20g karbo om dagen når man er på lavkarbo synes det er vanskelig å regne ut dette:( Tusen takk for alt av svar Anonymkode: 15d70...f6b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 Bruk Lifesum appen , skriv inn det du spiser. Så får du kjapt en forståelse av hvor du ligger. Ellers så hold deg til matvarer under 5 gr karbo pr 100 gram som en regel. Anonymkode: dae76...b36
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Kanskje noe slikt hjelper: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto/visual-guides med litt erfaring trenger du ikke telle lenger Anonymkode: 37786...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 Men ærlig talt, hvor lenge skal dette være bærekraftig mener du? Å spise 20 (!) g karbohydrater daglig er jo helt tullete lite! Kroppen trenger karbohydrater, men selvfølgelig til en viss grad: Man trenger ikke stappe i seg boller og pasta hele dagen. Poteter har fått et ufortjent dårlig rykte på grunn av flere ting, men det er jo så mye næring og bra med poteten. Grove kornprodukter, knekkebrød, grovt brød, havregryn, quinoa er alle matvaretyper som inneholder masse karbohydrater som er bra for deg. Jeg spiser ca 120 g karbohydrater daglig, og jeg går ned i vekt. Anonymkode: 1bcb9...b43
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #5 Skrevet 20. november 2018 Sukk, Vi har ikke kommet lenger altså. Kroppen trenger ikke tilførsel av karbohydrater, nei. Kroppen trenger aminosyrer og fettsyrer. Spiser man de naturlige, animalske kildene til disse, får man i seg det man trenger. Man trenger ikke masse sukker/stivelse, det er skadelig for helsa. Ketogen, eller normalkarbo, kost, er helsefremmende. 20 gram karbohydrater gir rikelig plass til nok av fornuftige grønnsaker, ikke tomme kalorier som potet og korn. Anonymkode: 37786...a5c 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #6 Skrevet 20. november 2018 Enig med AB over. Det er enn grunn til at det ikke finnes essensielle karbohydrater, men kun essensielle fettsyrer og aminosyrer (protein) som kroppen MÅ ha for å overleve. Hjernen trenger rundt 30 gram glukose hver dag. Får den for "lite" omdanner kroppen dette fra proteiner uten problemer. Alt av karbohydrater omdannes til sukker/glukose i kroppen, uavhengig av type. Trege karbohydrater trenger bare litt lenger tid til å bli omdannet. Man regner alle karbohydrater utenom polyoler og fiber. Fiber er dog allerede trukket fra på matvarer i Norge. Det er dog en god "regel" å spise matvarer med mindre enn 5 g/100 g, som en nevnte. En app synes jeg også er en god idé - som Lifesum eller My Fitness Pal. Det kan nok virke litt vanskelig å får en oversikt i starten, men det kommer seg. Kan anbefale Brisk knekkebrød (REMA), om du ønsker noe å ha pålegget på. Disse har ca 1 g pr. knekkebrød. Ellers går det mye i rent kjøtt, fisk, spekemat, egg, salat og grønnsaker her i gården. Anonymkode: 3f885...35a 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #7 Skrevet 21. november 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Sukk, Vi har ikke kommet lenger altså. Kroppen trenger ikke tilførsel av karbohydrater, nei. Kroppen trenger aminosyrer og fettsyrer. Spiser man de naturlige, animalske kildene til disse, får man i seg det man trenger. Man trenger ikke masse sukker/stivelse, det er skadelig for helsa. Ketogen, eller normalkarbo, kost, er helsefremmende. 20 gram karbohydrater gir rikelig plass til nok av fornuftige grønnsaker, ikke tomme kalorier som potet og korn. Anonymkode: 37786...a5c Jeg skrev aldri at kroppen trenger masse sukker og stivelse, men kostfiber og andre trege karbohydrater. Kroppen trenger (trege, komplekse) karbohydrater, for det er hovedkilden til energi for kroppen! Kroppen trenger både fett, protein og karbohydrater. Poteter og korn har absolutt IKKE tomme kalorier! Det at kroppen ikke trenger dette er jo bare feil. https://nhi.no/kosthold/ernaring/karbohydrater/ "De komplekse karbohydratene blir tatt opp langsomt fra tarmen og gir en mer kontrollert økning i blodsukkeret. Dette er veldig bra for kroppen, fordi det fører til at insulinutskillelsen reguleres til moderate mengder, noe som vil gi mindre sult og mindre søtsug." Anonymkode: 1bcb9...b43
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 Sludder og pølsevev. Poteter og korn inneholder stivelse,(amylose og amylopektin, som er polymerer av glukose, altså sukker. Menneskekroppen trenger ikke å tilføres noen av disse. Enkelte er altså så godt indoktrinert, eller er det et tilfelle av "grain brain"? :/ Anonymkode: 37786...a5c 4
lillesky Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. /lillesky (mod)
Anbefalte innlegg