AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Jeg har en perser med ekstremt flat snute og han har en del pusteproblemer pga det. Det går i perioder og det har mye med været å gjøre pluss at det blir verre under pollensesongen (Ja, han har pollenallergi). Når han blir dårlig hiver han etter pusten og puster med åpen munn, men på tross av dette spiser, leker og koser han og er seg selv. Han har også veldig merkbare hjerteslag som du kan kjenne gjennom alle lagene med pels. Han har vært slik siden han ble født , han er 4 år nå. I periodene han sliter med å puste er jeg en veldig bekymret kattemamma og vi har medisiner han får for å åpne luftveiene. "Problemet" er at forsikringsselskapene ikke dekker dyrlegebesøk vedr. dette da det anses som vanlige perserplager. Veterinæren vil kontrollere han og vi er hos veterinær 2-3 ganger i året og det koster noen tusen pr gang. Vi skulle egentlig vært på kontroll i morgen, men den avlyste jeg da katten er i fin form nå, men da virket veterinæren irritert. Jeg sa at jeg ville hun skulle se han når han er dårlig så hun får se med egne øyne hvordan han er som dårlig, jeg har ikke et behov for at hun skal se han når han er i god form. Er det vanlig at dyrleger blir irriterte når man avlyser? Og er det flere her som har persere med sånne utfordringer som vil dele litt av sine erfaringer ? Anonymkode: 38e77...3bc
Kontormus Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 Hvilken veterinær tar flere tusen for en sjekk? Altså, dette er det oppdretterne får kritikk for, at de lager katter med pustebesvær for at fjeset skal være så flatt som mulig. Har rasekatter selv, men får vondt i meg og høre om slikt. Men, nå er det som det er, og har ikke annet forslag enn at du finner en vette som ikke er så dyr slik at du har råd til og følge opp 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Ikke kjøp flere slike katter. Det er uetisk så det synger etter. Anonymkode: 483b7...276
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke kjøp flere slike katter. Det er uetisk så det synger etter. Anonymkode: 483b7...276 Nå er det om å gjøre å gi de perserne som er et så godt liv som mulig uetisk eller ei 💕 Anonymkode: 38e77...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #5 Skrevet 20. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det om å gjøre å gi de perserne som er et så godt liv som mulig uetisk eller ei 💕 Anonymkode: 38e77...3bc Ja det er en selvfølge. Jeg snakket om fremtidig kjøp. Anonymkode: 483b7...276
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #6 Skrevet 20. november 2018 Denne katten er plaget 24/7 med pustevansker selv om den leker. Har du sett på anatomien til de vs. en vanlig katt? Sinusene og selve halsen er trøkka sammen og det er som å puste gjennom et sugerør (akkurat som de flatnesede hundene). Veterinæren er nok irritert fordi du ikke ser dette. Har man ikke råd til å ta på seg de kostnadene et dyr medfører (spesielt et med medisinske utfordringer) så lar man dyret slippe eller flytte til noen som kan ta seg av det på alle måter. Anonymkode: 46f09...802
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #7 Skrevet 20. november 2018 Når du velger å støtte opp under avl som rett og slett er dyreplageri, så burde du også følge veterinærens anbefalninger for oppfølging. Anonymkode: fe56e...127 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 Jeg har perser jeg også, men han har ikke disse problemene. Gjør de noe spesielt på kontrollen? Her er det vanlig helsesjekk og vaksine 1 gang i året, hvor de lytter på hjerte, lungene, kjenner på nyrene, titter på tenner og øyne og drar i alle ledd. Tror ikke jeg betaler mere enn 500 kr for begge kattene (hun andre er gårdsmix, samme undersøkelse). Det hender de tar en helsesjekk når han går inn for tannrens (1-2 ganger i året) også, men det er fortsatt selve tannrensen som koster. Han fikk noen anfall som lignet på astma når han var 1 til 3 år gammel. Her ble det tatt flere blodprøver, røntgen, urinprøver og det ene og det andre og de fant ingenting. Han er nå 8 år gammel og har ikke hatt slike anfall siden den gang (merkelig nok, etter at jeg flyttet). DET kostet en del. Tror jeg brukte rundt 30.000 kr på å få det utredet, og det er kun egenandel da en god del ble dekket av Agria. På den tiden gjorde jeg avtale med å ta han inn på drop-in etter anfall, for å se om verdiene hadde endret seg. Noe de bare såvidt gjorde. Jeg fikk filmet anfallet og vist det til veterinæren, som syntes det var merkelig at de ikke fant noe og ikke ante hva det kunne komme av. Kan du avtale noe lignende? Prøv også å bruke andre veterinærer. Det kan være veldig stor forskjell på den ene og den andre. Har du forresten undersøkt med alle forsikringsselskap? Anonymkode: b2eab...1c0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har perser jeg også, men han har ikke disse problemene. Gjør de noe spesielt på kontrollen? Her er det vanlig helsesjekk og vaksine 1 gang i året, hvor de lytter på hjerte, lungene, kjenner på nyrene, titter på tenner og øyne og drar i alle ledd. Tror ikke jeg betaler mere enn 500 kr for begge kattene (hun andre er gårdsmix, samme undersøkelse). Det hender de tar en helsesjekk når han går inn for tannrens (1-2 ganger i året) også, men det er fortsatt selve tannrensen som koster. Han fikk noen anfall som lignet på astma når han var 1 til 3 år gammel. Her ble det tatt flere blodprøver, røntgen, urinprøver og det ene og det andre og de fant ingenting. Han er nå 8 år gammel og har ikke hatt slike anfall siden den gang (merkelig nok, etter at jeg flyttet). DET kostet en del. Tror jeg brukte rundt 30.000 kr på å få det utredet, og det er kun egenandel da en god del ble dekket av Agria. På den tiden gjorde jeg avtale med å ta han inn på drop-in etter anfall, for å se om verdiene hadde endret seg. Noe de bare såvidt gjorde. Jeg fikk filmet anfallet og vist det til veterinæren, som syntes det var merkelig at de ikke fant noe og ikke ante hva det kunne komme av. Kan du avtale noe lignende? Prøv også å bruke andre veterinærer. Det kan være veldig stor forskjell på den ene og den andre. Har du forresten undersøkt med alle forsikringsselskap? Anonymkode: b2eab...1c0 Takk for godt svar 😀 Ja, jeg har hørt med alle forsikringsselskapene og de vil ikke dekke det. På kontrollen lytter hun på hjerte og lunger og ser i munnen, ingenting mer. Han får medisiner under anfallene sine og det hjelper. Vi har vært mye hos dyrlegen fra han ble født. I fjor rundt juletider ble han veldig syk og vi ble henvist til dyresykehuset i Oslo, men det viste seg at han var allergisk mot julestjerne (blomsten) og røkelse. Det var første og siste gang jeg hadde det i hus😸 vi får sjelden time når han trenger det, det er alltid lang venteliste hos dyrlegen 🙈 broren hans (har to katter fra samme kull) er helt fin og har aldri hatt problemer. Kan du sende meg en pm så jeg kan forklare mer? Jeg aner ikke hvordan jeg sender pm.. Igjen: takk for godt og utfyllende svar 😄 jeg ønsker virkelig katten min det beste selv om enkelte over her men er det motsatt. Hadde jeg ikke brydd meg om han ville jeg ikke tatt han til dyrlegen i det hele tatt. Anonymkode: 38e77...3bc
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #10 Skrevet 21. november 2018 On 11/20/2018 at 2:36 PM, Kontormus said: Hvilken veterinær tar flere tusen for en sjekk? Altså, dette er det oppdretterne får kritikk for, at de lager katter med pustebesvær for at fjeset skal være så flatt som mulig. Har rasekatter selv, men får vondt i meg og høre om slikt. Men, nå er det som det er, og har ikke annet forslag enn at du finner en vette som ikke er så dyr slik at du har råd til og følge opp En som ikke kan noe om det, som aldri deltar på etterutdanningskurs, og som jobber alene i skogen. Og ikke minst; ikke har tilgang på noe annet diagnostisk utstyr enn sin medfødte krystallkule og steroskopet hen kjøpte for 100 kroner i 1983. Hovedsakelig jobber hen med gris til daglig. De er sikkert billig å gå til denne dyrlegen 🤪 og du får sikkert de svarene du vil ha. gjør for all del det! Anonymkode: 40ed5...d7d
Skelly Skrevet 22. november 2018 #11 Skrevet 22. november 2018 Hei! Det er jeg som skrev om perseren min tidligere her. Du kan ikke sende pm til anonyme brukere, så jeg tar sjansen med å poste med brukernavnet her. Bare trykk inn på navnet mitt og så trykker du på det lille konvoluttikonet 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå