Gå til innhold

1/3 søknader til offentlig psykiatri avslås- tragisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/helse/2017/08/18/195325504/tusenvis-av-henvisninger-avvises

Fastlegen henviser til offentlig psykologbehandling ofte ved dps, og 1/3 av søknadene avslås. Det synes jeg er helt tragisk. Fastlegenes har ofte en oppfatning om at pasient trenger hjelp, eller som i mitt tilfelle en ordentlig utredning for å rydde opp i tidligere diagnoser og finne ut av hva som egentlig feiler meg. Jeg ble avvist 2 ganger, kom inn den tredje. Ble kvitt en tidligere diagnose, fikk en ny som var mye mer forklarende. Har vært i behandling i nærmere 2 år, og venter nå på planlagt innleggelse. 

Det blir litt sånn, «Ja, du har krav på hjelp, men ikke her». Det sies at Norge skal gi alle hjelpetrengende det de trenger men i praksis er det ikke slik. Mange faller utenom! Mange får ikke hjelpen de trenger eller har krav på! Det er mange som ikke er så heldige som meg, og jeg skulle bare så inderlig ønske at alle fikk den samme hjelpen og støtten som meg; at dps tok inn flere. 

Her må politikerne prioritere! Mer støtte til psykiatrien takk. Hvorfor er ikke dette på dagsorden for lenge siden?

Anonymkode: cc438...830

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en datter som har slitt psykisk, her er det angst og depresjon, mest sannsynlig ADHD og på det verste var hun suicidal. Og vi fikk avslag fra BUP hele 3 ganger. Vi har kommet inn der 2 ganger, begge gangene har tester vist at hun høyst sannsynlig har ADHD, men de ville ikke gi diagnose, de ville bare ha oss ut derfra fortest mulig. Hun har nå droppet ut av videregående, blir bare mer deprimert, går nå og venter på lavterskel tilbud, for vi får bare avslag hos BUP. 

Og synes det er utrolig frustrerende at de ikke kan hjelpe barna, sånn så de klarer seg bra, får tatt en utdannelse osv. 

Anonymkode: b95bd...8c3

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter som har slitt psykisk, her er det angst og depresjon, mest sannsynlig ADHD og på det verste var hun suicidal. Og vi fikk avslag fra BUP hele 3 ganger. Vi har kommet inn der 2 ganger, begge gangene har tester vist at hun høyst sannsynlig har ADHD, men de ville ikke gi diagnose, de ville bare ha oss ut derfra fortest mulig. Hun har nå droppet ut av videregående, blir bare mer deprimert, går nå og venter på lavterskel tilbud, for vi får bare avslag hos BUP. 

Og synes det er utrolig frustrerende at de ikke kan hjelpe barna, sånn så de klarer seg bra, får tatt en utdannelse osv. 

Huff ja. Det er dette jeg mener! Forferdelig trist

Skrevet

@Perelandra

Kanskje denne burde flyttes til kropp og helse?

Skrevet

Jeg er litt på nippet til å si: faen ta dette. Det norske helsesystemet er godt om man har penger og kan ta det privat, ellers er det ingen kjære mor. Har vært hos psykolog 1 gang og fikk beskjed da jeg var ferdig der om at jeg bare måtte ta kontakt om jeg følte jeg trengte mer hjelp. Gikk til fastlegen 7 ganger (i fucking shit you not) med at jeg måtte ha hjelp, alvorlig deprimert, selvmordstanker. 

Kjørte hjem alle de 7 gangene, satte meg i soffaen og plottet nye ideer. Ellers, er utredningen i det norske helsesystemet ræva, får de mistanke om kreft er du heldig, alt annet. Kjør hjem, sett deg i soffaen og lag en kopp med kaffe. Jeg har bare gitt opp rett og slett, både for det psykiske og fysiske. Drar nå kun til legen med tydelige diagnoser av typen UVI, halsbetennelse etc. 

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke erfaringen jeg har. Satt gråtende hos legen med problemer, ble sykemeldt og fikk time hos DPS en måned senere der jeg blir utredet nå. Så langt har det vært veldig bra og ingen problemer.

Anonymkode: 37619...00c

• Liker 1
Skrevet
På 20.11.2018 den 13.17, AnonymBruker skrev:

gå direkte til privat nevropsykolog (uten henvisning fra fastlege). Kjæresten fikk utredet seg innen 3 uker fra han tok kontakt (adhd)

Anonymkode: ea823...45c

Skrevet
På 20.11.2018 den 23.40, dillyduzit skrev:

Jeg er litt på nippet til å si: faen ta dette. Det norske helsesystemet er godt om man har penger og kan ta det privat, ellers er det ingen kjære mor. Har vært hos psykolog 1 gang og fikk beskjed da jeg var ferdig der om at jeg bare måtte ta kontakt om jeg følte jeg trengte mer hjelp. Gikk til fastlegen 7 ganger (i fucking shit you not) med at jeg måtte ha hjelp, alvorlig deprimert, selvmordstanker. 

Kjørte hjem alle de 7 gangene, satte meg i soffaen og plottet nye ideer. Ellers, er utredningen i det norske helsesystemet ræva, får de mistanke om kreft er du heldig, alt annet. Kjør hjem, sett deg i soffaen og lag en kopp med kaffe. Jeg har bare gitt opp rett og slett, både for det psykiske og fysiske. Drar nå kun til legen med tydelige diagnoser av typen UVI, halsbetennelse etc. 

fy faen, bytt fastlege. Jeg ble henvist samme time jeg fortalte at jeg var dypt deprimert. Fastleger har mye makt, det er helsen din det dreier seg om så bytt..

Skrevet

Slik går det når vi ikke lengre har nok penger til å behandler folk. Vi er alt for opptatt med å øse milliarder på misslykkede folkevandringsprosjekter og alt slik tull fremfor å faktisk gjøre noe for befolkningen som bor i, bygger, og betaler skatt til Norge.

Anonymkode: 8153e...3fe

• Liker 2
Skrevet

Dps er bare interessert i å hjelpe "de lettere psyke" dvs de med "kun" angst eller "kun" depresjon. Har en alvorlig og medfødte diagnoser og er ufør så kan du bare glemme å få hjelp. Rett og slett fordi du er ikke verdt å hjelpe. Merker også at det er en tendens til å kun gi hjelp til de med eupf eller traumer og de som er villige til å selvskade seg selv for å få det som de vil, mens de som lider i stillhet får ingen hjelp.

Anonymkode: c599a...9ee

• Liker 4
Skrevet

Psykiatrien i Norge er en spøk. Jeg var rettighetspasient og skulle ha hjelp innen 3 mnder. Vel året gikk selv om jeg ringte og purret flere ganger. Eneste grunnen til at jeg til slutt fikk hjelp var at jeg ble akuttinnlagt. De har elendig kapasitet og det bærer preg av å begrense skade som allerede er skjedd i stedet for å til dels forebygge.

Anonymkode: 0e016...be0

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

fy faen, bytt fastlege. Jeg ble henvist samme time jeg fortalte at jeg var dypt deprimert. Fastleger har mye makt, det er helsen din det dreier seg om så bytt..

Jobber med saken. Forhører meg litt rundt om hvilken fastlege de rundt meg er fornøyd med, gikk ut i fra det folk hadde skrevet på legelisten.no (katastrofe), så ønsker å være helt sikker før jeg gjør et bytte. 

Skrevet

Jeg var hos fastlegen for ikke lenge siden, han sendte en henvisning til dps på grunn av depresjon. Har tidligere vært suicidal og hatt selvmordsforsøk. Om jeg fikk avslag? Jepp. Så nå må jeg bare leve med det, med mindre jeg klager og forhåpentligvis (mest sannsynlig ikke) får innvilget hjelp.  

Anonymkode: 0ad1f...269

Skrevet

Trist å lese det dere skriver. Kjenner meg veldig igjen. Har gått til BUP og senere VOP. Ble diagnostisert med to personlighetsforstyrrelser blant annet. Sluttet pga. flytting for å studere for 1,5 år siden. Klarte ikke studiene og å bo for meg selv, så flyttet hjem igjen. Har hatt lyst å begynne i behandling igjen, men vet jeg ikke hadde taklet et avslag. Så da dropper jeg det. Føler at siden jeg ikke driver med selvskading har jeg ikke rett på hjelp. Siden jeg fullførte vgs med gode resultater, følte jeg at jeg aldri ble tatt ordentlig på alvor siden jeg "klarte meg så bra", tilsynelatende i hvert fall. 

Har hatt grusomme opplevelser under innleggelser og har mistet tilliten til psykiatrien. Psykisk helsevesen i Norge er en eneste stor vits. Altfor person- og stedsavhengig, basert på flaks og uflaks. Måtte selv kjøre 2,5 timer hver vei (så 5 timer totalt) for å komme meg til psykolog/psykiater. Det var krevende og hele dagen gikk til det. 

Anonymkode: e016b...172

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...