Gå til innhold

Hva gjorde dere med kroppen til kjæledyret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke ulovlig å begrave de avdøde dyrene i hagen? 

Anonymkode: dabe2...74b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 timer siden, Skilpadden skrev:

Hvordan klarte dere det?

Prisen for kjærlighet er sorg...   Tror det heter: Livet.

Må bare tåle... Sånn er det for meg... 

Og: Man skal huske alt det gode...

( -Sa jeg, -og begynte å grine... ) "Sunne" tårer, -med gode minner bak ... ...

S a v n e r  Varg

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 4
Skrevet

Vi valgte separat kremasjon. Da hun var i live elsket hun å ligge i solen, så urnen har fått plass i vinduet der solen slipper til ❤️

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Skilpadden said:

Vil ikke spore av, men sitter her med tårer etter å ha lest i tråden: 

Hvordan kommer man over å ha mistet dyret sitt? Hvordan klarte dere det? Jeg hadde blitt helt knust om jeg hadde mistet jenta mi, og jeg vet ikke om jeg hadde klart å erstatte hennes plass i huset med et annet dyr eller noensinne fått gleden hun får meg til å føle tilbake. 

Helt ærlig, det å miste hunden min etter så mange år sammen er noe av det tøffeste jeg har opplevd. Men det går stadig lettere og vi er flinke til å snakke om alt det fine vi hadde med henne når hun levde. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i Oslo; Ja.

A,(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
2 timer siden, Skilpadden skrev:

Hvordan kommer man over å ha mistet dyret sitt? Hvordan klarte dere det? Jeg hadde blitt helt knust om jeg hadde mistet jenta mi, og jeg vet ikke om jeg hadde klart å erstatte hennes plass i huset med et annet dyr eller noensinne fått gleden hun får meg til å føle tilbake. 

Lurer på det samme. Har ikke mistet dyr i voksen alder, men bare tanken på at hunden min plutselig skal forsvinne gjør meg helt fra meg. En hund i familien døde nylig og jeg tok det veldig hardt.

Jeg fant ut i ettertid at eieren pga dårlig økonomi leverte kroppen på en avfallsstasjon. Det er ikke min sak, men jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg hadde gladelig brukt to dager på å grave en grav til den flotte hunden som gikk bort.

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Felles kremering. Likte tanken om at hunden ikke skulle være alene på den aller siste reisen. 

Anonymkode: 780e9...232

Det var en fin tanke. At hunden ikke var alene på den siste reisen.

Anonymkode: a0395...997

• Liker 2
Skrevet

Har også hørt at det er ulovlig, uten at jeg vet om det bare er et spesielt sted eller ikke. Har dog aldri blitt informert om dette hos vet, som har spurt om vi ønsker begrave eller kremere osv. Kan godt være at det er ulovlig men en lov ingen "gidder" følge opp.  De aller fleste har vi begravd i hagen. De vi ikke har begravd, har dødd på vinterhalvåret. (heldigvis veldig få da jeg har ønsket å begrave de.) Har vurdert kremering hvis et kjæledyr dør på vinteren neste gang. Planter litt busker/stauder der de blir gravd ned, og gjerne en liten stein og et sånt solcelle-lys. Vurderer å grave ned en liten sånn "tidskapsel" med informasjon også, ettersom det begynner å bli ganske mange som har gått bort gjennom livet mitt.

Anonymkode: 38756...e1e

• Liker 1
Skrevet

Den ble fenalår, pinnekjøtt og kjøttdeig etc. 

Anonymkode: d801a...810

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Skilpadden skrev:

Det var som en skrev så fint på forumet for lenge siden; Du går rundt med en sekk full en steiner, litt som litt, blir disse steiene borte og sekken blir lettere. Du vil alltid bære sekken med deg, men det blir lettere. Skal nevnes at jeg fortsatt får noen tårer og sliter med å holde meg når jeg tenker på henne, men jeg vet at avlivingen var det beste. Hun hadde fått et fullverdig liv, og et liv hvor hun fikk oppleve kjærlighet både fra mennesker og en katt. Mamma og pappa tok det hardt, men de har det fint med en ny flat (ny og ny, 4 år gammel). Hun nye gir oss mye glede, men jeg merker tomrommet enda og da er det greit å ha urnen som vi kan kikke på, med en avklippet hårlokk. 

Jeg og mannen skaffer oss en ny golden når tiden er rett for oss. 

• Liker 1
Skrevet

Katten min som ble påkjørt, gravde jeg ned bak huset. På den plassen der den sov på dagtid, under noen busker. 

Når nestemann dør, skal den få ligge på sin favorittplass i denne hagen her.

Anonymkode: 1820b...60d

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: dabe2...74b

Nei, det er ikke ulovlig. Men det må graves så dypt at andre dyr ikke kan grave det opp igjen. Bare sjekk ut siden dyrebegravelser.no. Det er derimot andre regler for husdyr enn for kjæledyr.

Skrevet

Vi har kremert kjæledyrene våre, og fått dem med hjem i urner. 

Anonymkode: db927...9e8

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veterinæren min var helt klar. IKKE LOV. ( -Oslo )

Men ikke funnet noen lovhjemmel. Mange referangser på forbud i tettbygd strøk, Oslo.

Fra: https://hundehelse.no/avlivning/

Kan man grave ned hunden?
Det finnes egne gravlunder for dyr der man kan grave ned hele dyret eller urnen. En del eiere ønsker å begrave hunden i hagen, på hytten, eller liknende. Dersom man ønsker å grave ned hele hunden uten å kremere den, må man undersøke med kommunen hvilke regler som gjelder i det aktuelle området. I tettbygde strøk er det som regel ulovlig å begrave hunden uten å kremere den først. Hunden skal ikke begraves i nærheten av dyrket mark eller drikkevann pga. smittefare. Det er også påbudt å begrave hunden så dypt at den ikke kan graves opp av ville dyr.

Trolig også egne regler Vdr. dyr som er avlivet med Medikamenter (Leste noe.Logisk: Neste dyr spiser,-dør av O.D.)

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet

Mistet første katten min og fikk onkelen min til å begrave den. Katten døde hjemme hos oss.
Andre katten ble funnet overkjørt av noen, vet ikke hva som skjedde med liket.
3. katten ble brent sammen med masse skrot den daværende kjæresten til mamma hadde et sted. (død altså).

hvordan begraves dyr om vinteren egentlig? 

Anonymkode: c0b95...d0d

Skrevet

Familiehunden ble kremert og urnen satt ned i hagen hos mine foreldre. Kaninene til søsteren min ble gravd ned på samme sted.

Hesten min ble sendt til kremasjon og asken gravd ned nær beitet hennes.

Anonymkode: dfb72...dca

Skrevet
18 timer siden, Skilpadden skrev:

Det er helt forferdelig, akkurat det samme som om et annet familiemedlem dør. Du kommer aldri helt over det, men sorgen blir lettere og lettere. Det tar tid og så kan det hende du blir klar for en liten en igjen. For meg ble det etterhvert veldig tomt så nå er det en ny pus i hus.

Min lille gutt er begravd på hytta til samboeren. Han døde mens jeg bodde i utlandet og svigermor hadde han, han døde raskt hjemme og ble kjørt opp til hytta og begravet dagen etter. Det blir merkelig å flytte hjem nå uten han, men samtidig vet jeg han hadde det fint til siste stund da han døde mens han lekte og ikke av sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet første katten min og fikk onkelen min til å begrave den. Katten døde hjemme hos oss.
Andre katten ble funnet overkjørt av noen, vet ikke hva som skjedde med liket.
3. katten ble brent sammen med masse skrot den daværende kjæresten til mamma hadde et sted. (død altså).

hvordan begraves dyr om vinteren egentlig? 

Anonymkode: c0b95...d0d

De fleste velger nok å kremere hunder og katter. Da trenger en ikke å grave ned urna før til sommeren, om en har valgt enkelkremasjon, andre velger ikke å grave ned urna. Andre igjen velger felleskremering, da får du ikke noen urne. 

Mindre dyr som hamster og marsvin kan en pakke godt inn og legge i fryseren, for deretter grave ned til sommeren. Men må grave minst 2 meter ned. 

• Liker 1
Skrevet

Marsvinet ble pakket pent inn i et håndkle og begravd i søppelcontaineren for kommunal kremasjon... Bor man i blokk midt i byen er ikke alternativene så mange, man kan ikke fylle parker og grøntområder med døde kjæledyr.

Anonymkode: 18723...df0

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mindre dyr som hamster og marsvin kan en pakke godt inn og legge i fryseren, for deretter grave ned til sommeren. Men må grave minst 2 meter ned. 

2 meter??  En meter er nokk!

Kommer ikke 2 meter ned i bakken her jeg bor og om jeg fant en plass ville det ta evigheter å grave et 2 meter dypt hull. 

Anonymkode: 70e4d...431

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...