Gå til innhold

Er det bare meg som synes det er litt "slemt" å lure små barn til å tro på julenissen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte holder jo dette julenissenarrespillet gående frem til ungene er langt oppi skolealder. 

Jeg kan aldri huske at jeg trodde på nissen. Mannen i strikkagenser og pappmaske overbeviste aldri. Jeg lærer ikke ungene mine opp til at han eksisterer. De har fortsatt enorm glede av julen. 

Anonymkode: 95314...f34

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er DET slemt også nå da? Stakkars barn de har de jo verre enn noen gang. 

Anonymkode: 25119...e2e

• Liker 19
Gjest theTitanic
Skrevet

nå kan man bestille veldig bra kostymer. 

Hele nissegreiene er jo meningen skal være kos og å bringe litt liv i eventyret. Julen er barnas og familiens tid, så eventyr og å glede barna er jo hele essensen. Man må ikke være 100% overbevist. Men kommer man med en gammel malefrakk og pappmaske er det bedre å la være. 

Er det barneplageri med nissen så er det noe seriøst galt med verden. 

Skrevet

Det er veldig sært å få barna til å tro på noe man vet er usunt. Man kan ikke være helt normal om man gjør det. Pluss at det er skikeklig kjipt å være den siste i vennegjengen som ikke skjønte at nissen var tull og bli dummet ut foran de andre

Heldivis hadde ikke vi den tradisjonen da jeg vokste opp. 

Anonymkode: e9094...da9

• Liker 4
Skrevet

Hvis det var slik at voksne sliter psykisk fordi de trodde på julenissen som barn kunne jeg forstått deg, men det du og likesinnede snakker om er en ikkeeksisterende problemstilling. 

• Liker 16
Skrevet

Å herregud. Er det mulig. Har vært utsatt for barnemishandling hele livet jeg også da, siden nissen har kommet omtrent hver jul. Stakkars stakkars meg og mine søsken. Vi må vel ha posttraumatisk stressyndrom nå?? 

Altså...ærlig talt.....dette blir rett og slett latterlig 

Anonymkode: 09d62...b96

• Liker 6
Skrevet

Mannen min hadde litt den samme oppfatningen. Helt til han så hvordan vi gjorde det med drakt og maske og hele pakka. FOr han hadde bare trodd foreldrene løy for å være slemme. Han ble forresten også skremt med at nissen kom til å kidnappe han og slippe han av i jungelen om han ikke var snill. Hans problem, ikke mine ungers. Samme med deg. Nissen hører jula til for de aller aller fleste. 

Anonymkode: f6395...51b

Skrevet

Eg elsker julenissen. Ungane gleder seg til julenissen kjem. Den spenninga av å vente, og så kjem denne morsomme mannen på døra. Med gaver 😍 Korter ned ventetida til gavane på kvelden betraktelig 😁 

Men eg er jo sjuk. Leser eventyr til ungane også. Eller setter på eventyr. Og forguder den gode fantasien deira 😁 Ei svær grotte kan vere skummelt, for det kan finnast troll der. Men då forteller eg st troll ikkje finnes. For eventyr og skrøner skal vere kjekt og kos, ikkje skremselspropaganda.

synes dei tullealvane som nokon har, som farger melka grønn osv er hysterisk morsomt 😄 

• Liker 6
Skrevet

Til dere som får barn til å tro på det - hva er vitsen egentlig?? Hvorfor lyve til ungene?

Anonymkode: c4957...e63

• Liker 2
Skrevet

Nei! Det er fantastisk morsomt. 

Vi har fjøsnisse hele adventen som sniker seg rundt huset for å høre på god natt-historiene vi leser på kvelden. Vi setter grøt ut i hønsehuset og får gaver i retur. Vi leter etter spor og ungene sverger på at de har sett skygger og små menn løpende nedover veien. 

Eldste blir 9 i januar og er fremdeles med på leken. 

• Liker 2
Skrevet

Barna mine tror på julemagi, og nissen er en del av dette. 

Jeg husker selv hvor spent jeg var som barn, og hvor vanskelig det var å sove på lille julaften fordi jeg ville være våken når nissn kom, men ble fortalt at han kun kommer når barna sover. 

Og brev til nissen skrev vi hvert år, fikk ikke svar (og visste dette) men guriland som det brevet med nøye planlagt! 

Det at jeg trodde på nissen ga meg bare gode minner og kiling i magen. Tok ingen skade av det. 

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som får barn til å tro på det - hva er vitsen egentlig?? Hvorfor lyve til ungene?

Anonymkode: c4957...e63

Alt her i verden kan bestrides.

Å lyve om julenissen er en uskyldig løgn ment for å skape juleglede og magi og morsomme historier. Får du det til å blir ondskapsfullt på noe som helst vis? 

Tannfe? Julehare? Alt er jo løgner i beste mening. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker at julen var veldig spennende da jeg var liten og trodde på nissen og selv om jeg vet bedre nå så syntes jeg nissen som fantasifigur er veldig koselig og hører liksom til.

Om det er "slemt" å få barn til å tro på nissen? Nei, det syntes jeg absolutt ikke. Syntes det er mer slemt å skremme barn til å tro at dem havner i helvete om dem ikke oppfører seg men dette er utrolig nok noe dem lærer på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Man trenger ikke å insistere på at nissen finnes etter at barnet har begynt å forstå at det bare er noen som kler seg ut, ihvertfall. Det er dårlig gjort og forvirrende for barnet. 

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet

Ts er vel som moren i denne «en tur »app reklamen. 

Trikk og tog på samme linje? Buss som går på skinner? Det finnes ikke! 

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er DET slemt også nå da? Stakkars barn de har de jo verre enn noen gang. 

Anonymkode: 25119...e2e

Alt er slemt i dag for de fisefine som blir mødre i dag. Det er de som gjør barna til store pyser som ikke tåler noe. Kun de voksne sin skyld. Stakkars. Nå er det fælt med julenisse også. Hvordan overlevde vi før? 

Endret av Kvelertak
Skrevet

Ånei, stakkars unger 😂

Min 8-åring har nok luktet lunta for mange år siden, men herregud så spennende det er å sette ut grøt til nissen og at den plutselig forsvinner, samt spenningen når nissen kommer luntende på verandaen med pakkesekken sin. Det er alltid skrekkblandet fryd i øynene hans, selv om han gjør sport i å finne ut hvem det er som er bak kostymet 😄

Anonymkode: 3a9a0...1e2

• Liker 1
Skrevet

Å herregud skal det også være forferdelig nå? 🙄 Kutt uuuut med det der!

Jeg tenker tilbake på den tiden som skikkelig morsomt! Det gjorde julen så magisk og koselig, gledet meg alltid til nissen skulle komme. Jeg elsket det, det var en av grunnene til at jeg elsket julen. Og nei, jeg følte meg ikke løyet til da jeg fant ut at den ikke fantes 😒 For en kjip og steril barndom det blir om man ikke skal kunne tulle litt med magiske skikkelser som bare er til for å gi litt glede? Fordi det er «løgn»..

Anonymkode: 21ec3...229

• Liker 1
Skrevet

Folk tåler jaggu meg ingenting lengre. Folk blir jo krenka av alt 🙄

Anonymkode: 19e3b...504

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...