AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Jeg tenker på å kjøpe egen bolig. Hvordan er prosessen og hvordan går man fram trinn for trinn? Skal man finne en aktuell leilighet før man snakker med banken? Må man møte i banken fysisk for å få lån/finansieringsbevis? Hva spør evt. banken om? Kan de se alt du har brukt penger på å regne seg fram til hvor mye du kan låne? Og spørre hvorfor du har kjøpt det og det? Hvordan fungerer det om du evt får lån? Får du pengene på konto selv eller betaler de megler for deg? Om jeg ganger inntekten min med 5 og trekker fra gjeld så blir summen 1,9 mill. Om jeg evt. finner en leilighet til 1,7 feks, kan man låne litt ekstra til møbler/dokumentavgift? Hvis ikke, kan man bruke bsu til møbler/dokumentavgift? Jeg har rundt 150 000 på bsu, men foreldre som har sagt de kan stille som kausjonist. Er egenkapitalen noe problem da for hvor mye man kan låne? Har ca. 450 000 i årslønn. Er nyutdannet så regner med jeg stiger litt i lønn i løpet av årene. Beklager rotete innlegg og mange spørsmål! Setter pris på om dere kan svare på noe av dette Anonymkode: fb5a2...001
Leeloo Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 Det første du gjør er å skaffe lånebevis, da er du klar om du skulle finne en leilighet. Sjekk flere banker, stor forskjell på hva du får låne og rente, avtal gjerne møte med rådgiver. Har du et budsjett og regnskap for hvilke utgifter du har et det positivt. De går ikke inn på kontoen din og ser på forbruk, men kredittkort der du ikke har betalt som du skal kan f.eks. vekte negativt, det samme gjør overforbruk (at du budsjetterer med 8000 i mat til bare deg f.eks., eller bruker 7000 i mnd på klær). Hvis du har noen år igjen å spare i BSU ville jeg ikke brukt den men spart max opp der først, du kan etterpå betale ned på lånet ditt med pengene. Foreldrene dine kan låne de 15% du trenger til egenkapital, så betaler du ned det lånet først (ta avdragsfrihet på resten), grei måte å spare opp EK i etterkant. Banken betaler ut lånet rett til meglerkontoret, de har egen løsning for dette.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 1. Kontakt banken for å få finansieringsbevis. De trenger dine siste lønnslipper + skattemelding. Du kan søke på nett i de aller fleste banker. Får du finansieringsbevis fra en bank, er du ikke låst til å bruke denne banken når du har kjøpt. 2. Siden du skal ha foreldre som realkausjonister, så vil banken trenge inntektsinformasjon fra dem også. Banken tar da pant i hele eller deler av egenkapitalkravet. I en del banker kan du bruke BSU-som sikkerhet også, slik at du slipper å bruke BSU-kontoen din og fortsette å spare i den. 3. Banken kan normalt kun låne opp til 85% av boligens verdi, men i ditt tilfelle med realkausjonister, vil du ha mulighet til å låne mer (det av lån som overstiger 85% av kjøpesum av boligen din, blir med pant i dine foreldres bolig) Du kan med andre ord sikkert få låne opp litt mer, til kjøp av møbler, oppussing eller div. 4. Når du har fått bekreftelse fra banken om hvor mye du kan kjøpe for, er finansieringsbeviset normalt gyldig i 3 mnd. 5. Når du finner en bolig du vil legge inn bud på, gjør du det, og på budskjema setter du opp hvilken bank som stiller med finansiering. Megler kontakter dermed banken for å bekrefte budet du har lagt inn (megler skal ikke vite hvor mye du kan by) 6. Vinner du budrunden, skal du i kontraktsmøtet med selger og kjøper. 7. Etter kontraktsmøtet sender du kopi av signert kjøpekontrakt til banken, og de klargjør lånepapirer. 8. Du møter i banken og signerer på lånepapirene (eller signerer en del av det elektronisk) 9. Et par dager før overtakelse utbetaler banken kjøpesummen direkte til meglerkonto. 10. Du møter opp på avtalt overtakelse og får nøkkel. 11. Du begynner å betale for lånet. Anonymkode: 259f6...622 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Kontakt banken for å få finansieringsbevis. De trenger dine siste lønnslipper + skattemelding. Du kan søke på nett i de aller fleste banker. Får du finansieringsbevis fra en bank, er du ikke låst til å bruke denne banken når du har kjøpt. 2. Siden du skal ha foreldre som realkausjonister, så vil banken trenge inntektsinformasjon fra dem også. Banken tar da pant i hele eller deler av egenkapitalkravet. I en del banker kan du bruke BSU-som sikkerhet også, slik at du slipper å bruke BSU-kontoen din og fortsette å spare i den. 3. Banken kan normalt kun låne opp til 85% av boligens verdi, men i ditt tilfelle med realkausjonister, vil du ha mulighet til å låne mer (det av lån som overstiger 85% av kjøpesum av boligen din, blir med pant i dine foreldres bolig) Du kan med andre ord sikkert få låne opp litt mer, til kjøp av møbler, oppussing eller div. 4. Når du har fått bekreftelse fra banken om hvor mye du kan kjøpe for, er finansieringsbeviset normalt gyldig i 3 mnd. 5. Når du finner en bolig du vil legge inn bud på, gjør du det, og på budskjema setter du opp hvilken bank som stiller med finansiering. Megler kontakter dermed banken for å bekrefte budet du har lagt inn (megler skal ikke vite hvor mye du kan by) 6. Vinner du budrunden, skal du i kontraktsmøtet med selger og kjøper. 7. Etter kontraktsmøtet sender du kopi av signert kjøpekontrakt til banken, og de klargjør lånepapirer. 8. Du møter i banken og signerer på lånepapirene (eller signerer en del av det elektronisk) 9. Et par dager før overtakelse utbetaler banken kjøpesummen direkte til meglerkonto. 10. Du møter opp på avtalt overtakelse og får nøkkel. 11. Du begynner å betale for lånet. Anonymkode: 259f6...622 Dette var et velskrevet innlegg syntes jeg. For TS vil jeg føye til: I teorien er det mulig å gi bud uten å ha finansieringsbevis, men da MÅ man gi bud med forbehold om at banken godkjenner lånesøknaden. Gjør man det, har man i teorien sitt på det rene. Men i praksis kan bud gitt med slike store forbehold bli litt mindre verdt hvis budrunden er het og det er mange bud. Selv om man kanskje har det høyeste budet, så vil forbeholdet innebære en risiko for selger, slik at han eventuelt må legge ut boligen for salg på nytt dersom budgiver ikke får godkjent sin lånesøknad. Mange selgere foretrekker derfor bud gitt uten slike forbehold, så det er lurt å få finansieringsbevis på forhånd. Anonymkode: 4b8e3...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå