MarianneE Skrevet 20. november 2018 #1 Skrevet 20. november 2018 Vi står som vertskap for årets julaften og blir 10 mennesker rundt bordet. Skal servere ribbe og det som hører med, har beregnet 5 kilo ribbe. Har stekt ribbe før, men kjenner litt på presset i år. Så derfor: Hva er din beste oppskrift på perfekt ribbe?
Lady Lovelylocks Skrevet 20. november 2018 #2 Skrevet 20. november 2018 http://www.gilde.no/sesong/jul/ribbe/ribbe-tilberedning Jeg har vært fornøyd med denne.
EvaLena Skrevet 20. november 2018 #3 Skrevet 20. november 2018 Jeg setter den i ovnene kvelden før på ca 80 grader. Lar den stå hele natta igjennom uten å gjøre noe som helst. Da jeg står opp øker jeg til 100-120 og lar den stå sånn frem til ca 1 time før servering. Da settes den opp til 180 og de siste minuttene på grill for å få svor. Slår aldri feil og kjøttet er så mørt og mesteparten av fettet har smeltet vekk. Lager saus av sjyen. Fjern en del av ribbefettet, det kan være litt kvalmende. Rør litt av ribbefettet inn i surkålen. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #4 Skrevet 20. november 2018 Jeg gjør følgende: ribba saltes godt på begge sider ett døgn eller to før den skal stekes, og legger ribba med svorsiden ned. Når den skal stekes, så tilsetter jeg litt vann, så det dekker litt av svoren (ribba ligger fortsatt med svoren ned), Tar på folie, og damper den ca 1 time på 200 grader. Så tar jeg den ut, snur den og legger den på rist i langpanna, (svoren er nå altså opp) og steker den videre i ca 2 timer på 180 grader. Tilsetter samtidig litt mer vann i panna sånn at den ikke blir tørr. Anonymkode: 80d2b...d5b 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2018 #5 Skrevet 21. november 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør følgende: ribba saltes godt på begge sider ett døgn eller to før den skal stekes, og legger ribba med svorsiden ned. Når den skal stekes, så tilsetter jeg litt vann, så det dekker litt av svoren (ribba ligger fortsatt med svoren ned), Tar på folie, og damper den ca 1 time på 200 grader. Så tar jeg den ut, snur den og legger den på rist i langpanna, (svoren er nå altså opp) og steker den videre i ca 2 timer på 180 grader. Tilsetter samtidig litt mer vann i panna sånn at den ikke blir tørr. Anonymkode: 80d2b...d5b Fungerer utmerket! Best resultat om ribba ikke har vært frosset, og om man greier å få svoren til å ligge så jevnt som mulig i horisontalplanet..(bygge under m tefat e.l) Kjører litt grill i innspurten for crisp svor. Anonymkode: e53c7...035
MarianneE Skrevet 21. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2018 19 timer siden, EvaLena skrev: Jeg setter den i ovnene kvelden før på ca 80 grader. Lar den stå hele natta igjennom uten å gjøre noe som helst. Da jeg står opp øker jeg til 100-120 og lar den stå sånn frem til ca 1 time før servering. Da settes den opp til 180 og de siste minuttene på grill for å få svor. Slår aldri feil og kjøttet er så mørt og mesteparten av fettet har smeltet vekk. Lager saus av sjyen. Fjern en del av ribbefettet, det kan være litt kvalmende. Rør litt av ribbefettet inn i surkålen. Fantastisk! Ble nesten sulten av å lese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå