Gå til innhold

MEG enda en som gruer seg til jul :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang på over 10 år må jeg feire jul med noen.

Jeg misliker jula og all den "nå skal vi jammen kose oss og ha det godt i sammen". Jeg har valgt å sitte hjemme alene, spist pasta eller noe anna enkelt, tatt meg ei øl eller to og gjort som jeg pleier en hverdagskveld. Jula er virkelig ikke noe for meg, ja jeg har issues og dårlige barndomsminner.

Så til problemet, samboer ønsker så veldig sterkt å feire med sin familie slik som han har pleid. I fjor var det litt spesielt da han feiret med eksen og ungene, dermed var det ikke noe press på meg om å være med. I år har han sagt om at jeg ikke vil være med, da blir han hjemme med meg. Jeg syntes ikke det er noe ok at han skal bryte sine tradisjoner, men syntes det er vondt at han vil at jeg skal bryte mine.  Jeg gruer meg så fryktelig og vet ikke hvordan jeg skal vri meg unna. HJELP

Anonymkode: c8d5a...fe9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av dere må jo nødvendigvis føye dere. 

Hva er det du gruer deg til? Går det an å snakke med ham og få familien til å mykne tradisjonene noe? Åpne for litt kortere middag, kanskje noe ikke-julemat på bordet, eller kanskje du kan reise tidligere? 

Anonymkode: bc08d...992

• Liker 1
Skrevet

Kan du "bli syk" tidlig på morgenen så du ikke kan delta allikevel? 

Anonymkode: ff353...d37

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Men har du fortalt ham dette da? At det rett og slett skuffer deg å bli presset til å feire jul. At hvis han har det fint med sin egen familie har du det best alene? 

Samtidig tenker jeg at på samme måte som man noen ganger blir med på søndagsmiddag med svigers så kan man jo også gjøre det samme på julaften.  Om det er viktig for ham går det vel fint å ofre hjemmekosen. Den kan du ha neste dag. Så kan dere annet hvert år gjøre det som passer den andre best. Kompromiss! 

Skrevet

Hvis du virkelig er glad i han kan du vel holde ut noen timer en stakkars dag i året....

Anonymkode: 86015...161

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du burde oppsøke en psykolog...? Du kan jo ikke ha det helt bra med deg selv mentalt dersom du foretrekker å boikotte julen... ❤️

• Liker 1
Skrevet

Har dere planer om barn etterhvert? Isåfall ville jeg vurdert å prøve å venne meg til tanken på å feire jul. Har du prøvd å oppsøke hjelp rundt traumene? Det blir feil at eventuelle barn og mannen din må droppe feire jul pga dine issues.

Anonymkode: 2c95a...2ba

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Lotty1978 skrev:

Kanskje du burde oppsøke en psykolog...? Du kan jo ikke ha det helt bra med deg selv mentalt dersom du foretrekker å boikotte julen... ❤️

Jeg går til psykolog 😄  Og hun forstår min aversjon mot tette familieselskap. Folka til samboeren er kjempehyggelige de, men jula er det spes. mye press på at man skal kose seg. Og jeg gjør virkelig ikke det.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere planer om barn etterhvert? Isåfall ville jeg vurdert å prøve å venne meg til tanken på å feire jul. Har du prøvd å oppsøke hjelp rundt traumene? Det blir feil at eventuelle barn og mannen din må droppe feire jul pga dine issues.

Anonymkode: 2c95a...2ba

Vi har voksne barn begge to, mine barn har alltid feiret jul med sin far og hans familie etter vi ble skilt. 

Anonymkode: c8d5a...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...