Gå til innhold

Ditchet hyttetur pga bursdag - OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde avtalt hyttetur for et par måneder siden med et vennepar med barn på samme alder som vår. Deres barn begynte på skolen i høst.

Noen dager før vi skal dra, får jeg melding fra moren om at deres barn er invitert til bursdag hos en i klassen (to timer på lekeland). Hun skriver at siden skolen og klassen er ny og det er så stor sosial omstilling, og viktig å ikke falle utenfor, så prioriterer hun barnets og må kansellere hyttetur. (Gutten har venner og er normalt omgjengelig, litt utrygg ved store endringer, men ikke mer enn det som er vanlig. Moren har derimot alltid vært engstelig for å ikke være blant «de kule» - vi har kjent hverandre i tyve år). 

Jeg svarte bare OK, ikke tenk på det, vi finner en annen helg. Jeg var jo skuffet, vi hadde sett frem til det lenge, og nå var det for sent å invitere noen andre (viste det seg), men jeg hadde jo ikke lyst til å presse noen med på tur om de egentlig ville noe annet. Men da jeg fortalt det hjemme, ble barnet vårt veldig skuffet (felte noen tårer og sa «hvorfor vil ikke XX være med på hytta mi?» men vi sa jo at det ikke var fordi XX ikke ville, men fordi XX ikke kunne).

Nå merker jeg at lysten til å finne en annen helg, er borte. Det kan alltid dukke opp «bedre» eller «viktigere» ting, særlig om man ikke har vokst fra FOMO (fear of missing out). Hva med neste bursdag de inviteres i? Det vil jo alltid være mulighet for at noen bonder uten barnet hennes tilstede. Hun skal ha for at hun ikke bare tok en hvit løgn om sykdom, men kjenner jeg likevel er irritert. Vi voksne var ikke så viktig for dem, ille nok å bryte helgeturavtale med oss for to timer på et lekeland, men barnet mitt måtte ta den verste støyten, og jeg vil ikke at det skal lære at man bare kan gå fra avtaler. 

Hvor viktig er en slik barnebursdag tidlig på skoleåret for det sosiale? Er jeg gammeldags eller lite forståelsesfull? 

Anonymkode: eceb2...550

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er lite forståelsesfull. Venneparet deres kunne da ikke ha forutsett at gutten din skulle begynne å gråte og tro at vennen ikke ville være med på hytta. Venneparet deres prioriterte barnet sitt og dets sosiale nettverk først, og det mener jeg er rett avgjørelse, spesielt når dere "bare" skulle på hyttetur. 

Anonymkode: 8a1c9...2c6

• Liker 35
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du er lite forståelsesfull. Venneparet deres kunne da ikke ha forutsett at gutten din skulle begynne å gråte og tro at vennen ikke ville være med på hytta. Venneparet deres prioriterte barnet sitt og dets sosiale nettverk først, og det mener jeg er rett avgjørelse, spesielt når dere "bare" skulle på hyttetur. 

Anonymkode: 8a1c9...2c6

Selvfølgelig kunne de forutse at det er et barn i den andre enden også, som ble skuffet. Ikke at hun skulle begynne å gråte da, jeg så heller ikke den komme. Server først da jeg skjønte at avtalen jo også var med vært barn, som hadde gleder seg, 

Og når skal man da kunne planlegge «bare en hyttetur»? Hvorfor heter det ikke «bare en bursdag»? 

Lurte egentlig på om barnebursdager tidlig i skoleåret kan være så avgjørende, men det virker som du mener en barnebursdag alltid er viktige enn hyttetur avtalt lenge i forveien. Det er jeg veldig uenig i, men jeg kan ha forståelse for at enkelte bursdager er viktigere enn andre.

• Liker 8
Skrevet

Vet ikke hva jeg selv hadde gjort her egentlig. Her går og som regel bursdager foran det meste, spesielt hvis det er en i klassen. Tror jeg ville latt sønnen min velge om han ville reist på hyttetur eller gått i bursdag. Lekeland bursdag pleier å være veldig populært da så er redd for at han hadde valgt bursdag.

Synes det er viktig å prioritere bursdager spesielt klassebursdager. Det er jo ikke gøy å komme på skolen en mandag og så har alle i klassen utenom deg vært i bursdag i helgen og har masse å snakke om og så står du der...

Klassen vår er veldig flinke til å komme i bursdagen, vi er alltid fulltallige om ikke noen er syke da. :) 

• Liker 6
Skrevet

Vi prioriterer bursdager. Hyttetur kan man alltids ta en annen gang 

Anonymkode: e10e8...4bb

• Liker 3
Skrevet

Av og til er slike bursdager veldig viktig.... Vet ikke hva jeg ville gjort selv.

• Liker 1
Skrevet

Hadde også prioritert bursdagen i dette tilfellet. Du lager et problem ut av ingenting. Om dere eier hytten kan det jo ikke være så vanskelig å finne en ny dato. 

Anonymkode: a624a...542

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde forklart barnet at vi allerede hadde en avtale, og da selvfølgelig dratt på hytta. 

Skrevet

Det er da ikke tidlig på skoleåret nå? Jeg syntes det er helt idiotisk å droppe hyttetur pga barnebursdag. Hvis det ble så ille for ungen hadde jeg invitert på pizzakveld enten før eller etter denne bursdagen så ungen kunne "bonda" med klassen. Og unger må jo lære seg at det ikke er alt de kan være med på.

Anonymkode: 617cf...074

• Liker 13
Skrevet

Selvfølgelig prioritere jeg mitt eget barn, fremfor ditt! Ærlig talt

Anonymkode: 64b5b...fa4

• Liker 4
Skrevet

Personlig meiner jeg at bursdag trumfer hyttetur. Får fortsatt vondt når jeg tenker på klassekamerater som ble eskulder fra feiringer i barndommen, både som gjest og vert..

Anonymkode: 09242...241

• Liker 9
Skrevet

FOR en gjeng... blir helt matt av disse svarene! Er jo ikke snakk om å bli eksludert fra feiringer. Men man kan ikke få med seg absolutt ALT som skjer. En bursdag i ny og ne går man glipp av. Det burde man lære å takle rett og slett.

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FOR en gjeng... blir helt matt av disse svarene! Er jo ikke snakk om å bli eksludert fra feiringer. Men man kan ikke få med seg absolutt ALT som skjer. En bursdag i ny og ne går man glipp av. Det burde man lære å takle rett og slett.

Hvorfor? For meg er det viktigere at barnet mitt har det bra, enn at jeg har det bra. Barnet mitt er det viktigste i livet mitt. Hvorfor skal jeg risikere at det blir lei seg og føler seg utenfor, både før helgen og når mandagen kommer?

De andre eier jo hytta, da reiser vi når vi har mulighet. Nok av helger å ta av etterhvert. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? For meg er det viktigere at barnet mitt har det bra, enn at jeg har det bra. Barnet mitt er det viktigste i livet mitt. Hvorfor skal jeg risikere at det blir lei seg og føler seg utenfor, både før helgen og når mandagen kommer?

De andre eier jo hytta, da reiser vi når vi har mulighet. Nok av helger å ta av etterhvert. 

Tror du ikke barnet ditt hadde hatt det bra på hyttetur da? Hva tror du skal til for at et barn skal ha det bra? Er det ikke viktig å være barnet å holde avtaler? Tror du bude lese deg opp om barna i verden som ikke har det så bra...

• Liker 8
Skrevet

Dette er jo en ypperlig anledning til å lære barnet å takle små sorger på en god måte. Hvis du som mor tar på vei for dette, hva lærer barnet ditt av det? 

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ikke barnet ditt hadde hatt det bra på hyttetur da? Hva tror du skal til for at et barn skal ha det bra? Er det ikke viktig å være barnet å holde avtaler? Tror du bude lese deg opp om barna i verden som ikke har det så bra...

Jeg bryr meg ikke om at andre barn i verden ikke har det så bra. 

Jo, barnet mitt ville kost seg på hyttetur. En annen helg. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ikke om at andre barn i verden ikke har det så bra. 

Jo, barnet mitt ville kost seg på hyttetur. En annen helg. 

Wow, det der lover ikke helt bra! Så du bryr deg ikke om at andre barn i verden ikke har det så bra og oppdrar ungen fln tol å bli en selvsentrert, egoistisk og uempatisk  gutt/jente?? Da vil nok barnet ditt fnde opp trist og slene etterhvert usnsett, for ingrn liker å henge med folk som alltid setter seg og sitt først!

Anonymkode: 7c867...e23

• Liker 8
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mhmm, men å miste enn hyttetur tar barnet skade av? Dette gjelder jo begge veier. 

Og hva vert du om bursdagsbarnet sinn situasjon? Fortalt du veit kan han være av få oppmøtte eller invitert. I tilegg Handler litt om ha godt klassemiljø der alle deltar og møter opp..

Anonymkode: 09242...241

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kunne de forutse at det er et barn i den andre enden også, som ble skuffet. Ikke at hun skulle begynne å gråte da, jeg så heller ikke den komme. Server først da jeg skjønte at avtalen jo også var med vært barn, som hadde gleder seg, 

Og når skal man da kunne planlegge «bare en hyttetur»? Hvorfor heter det ikke «bare en bursdag»? 

Lurte egentlig på om barnebursdager tidlig i skoleåret kan være så avgjørende, men det virker som du mener en barnebursdag alltid er viktige enn hyttetur avtalt lenge i forveien. Det er jeg veldig uenig i, men jeg kan ha forståelse for at enkelte bursdager er viktigere enn andre.

Det er vel nettopp på begynnelsen av året det er viktig å være deltagende for å ikke falle utenfor. Er jo en grunn til at bli kjent arrangementer er på begynnelsen og ikke slutten av skoleåret. 

Skrevet

Jeg ville prioritert hyttetur. Den var planlagt flere måneder i forveien jo! Og antagelig vil ingen merke om den ungen er på bursdag engang, på lekeland løper de rundt villmann og bursdagsbarnet er i en eufori pga 20 gærne unger, pakker og sukker. 

Jeg hadde ikke invitert dem igjen! 

Anonymkode: e003d...58a

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...