Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #1 Skrevet 28. mars 2005 Egentlig kunne jeg latt være å engasjere meg i dette, men i det siste synes jeg en del av kritikken realityseriene møtte i sin spede barndom begynner å bli mer relevant. Det er selvsagt forskjell på ulike serier, noen er mer konkurranse mellom i hvert fall delvis kvalifiserte folk (eks 71 grader nord), andre, særlig amerikanske, er svært konstruerte og deltakerne ser ut til å være skuespillere, mens i andre tilfelle (egentlig de fleste) igjen ser det ut til at produsenten har puttet sammen en gruppe som MÅ kræsje og lage intriger for å gi kanalen "bra" og billig underholdning. Jeg skal være de første til å innrømme at jeg feks syntes Farmen var underholdende i sommer, selv om jeg ble lei og litt skremt innimellom. Jeg har også sett på andre serier, også de jeg synes er dårlige og er kritisk til - jeg ønsker altså ikke å stille meg i en pososjon hvor jeg er "bedre" enn de som ser på sånt, jeg gjør det jo selv... De skumleste seriene er etter min mening de direktesendte; feks Big Brother, hvor det sikkert er lite fristende for produsenten å gripe inn i konflikter som oppstår underveis, fordi dette blir lagt merke til av seerne. Kanskje det også kan være vanskelig for deltakerne å trekke seg av samme grunn - at de allerede har gitt et inntrykk på skjermen, og kanskje produsenten "oppfordrer" dem til å bli. Jeg har ikke sett så mye av noen av sesongene, men i den pågående reagerte jeg sterkt på at en av deltakerne virket direkte psykisk dårlig; jeg var bekymret for at hun skulle skade seg selv eller noe. For ikke å snakke om at et kanskje ikke er så lurt for framtiden hennes å framstå på tv som en såpass ubalansert person. Noe hun sikkert ikke var i stand til å bedømme selv, men skal de ikke liksom gå gjennom tester før de blir med i slike programmer..? I realityens barndom forsvarte i hvertfall kanalene seg med at de hadde psykologer som utredet om folk var egnet eller ei til å bli med, både av hensyn til deltakerne og for at produsenten skulle ha sitt på det tørre om noe skulle skje. EN ting er jo at noen av deltakerne framstår som de sløvere knivene i skuffen, men når man ikke er i stand til å bedømme selv om man er psykisk frisk eller ei? Jeg vil også framheve at jeg her ikke snakker om BB spesielt; det ble jo også reagert kraftig på hve deltagere i Robinson ble utsatt for. Jeg nevnte tidligere at mye av dramaturgien i seriene er avhengig av at det oppstår eller at man kan redigere fram intriger mellom deltagerne. jeg vil derfor tro at det blir lagt vekt på å sette sammen en gruppe som mest sannsynlig IKKE kommer til å fungere, selv om noen av personene i de fleste seriene virker ok, snille og relativt oppegående. Men hvor langt er man villig til å gå i å sannynliggjøre konflikter? Jeg har sett flere eksempler på at deltagere har blitt svært aggressive og truende i situasjonener som utenfra virker som bagateller (dette skyldes vel dels redigering, dels at de befinner seg i en "lukket liten verden" hvor bagateller kan bli ganske store), og jeg vet (pga felles kjente) at minst en av deltagerne i en av årets serier er tidligere dømt for blind vold (Men en ferdigsonet voldsdømt stiller kanskje på lik linje med andre?). Nå er det ikke gitt at det er disse tydelig aggressive personene som bidrar til de mest farlige eller konfliktskapende situasjonene i seriene, men jeg mener at produsentene leker med ilden i noen tilfelle. Også bare for å tjene penger? Jaja. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, utover å begrunne for meg selv at jeg ikke bør sitte og se på sånt søppel lengre. Som sagt - det kan være god tv-underholdning (tro det eller ei, men jeg har foretrukket dette framfor mye annet de viser på tv. Ellers er jeg et filmklubb- og bokmenneske...), men jeg blir uvel når jeg ser hvor spekulativt noe av dette er. Man kan si at deltagerne selv sier ja til å bli med på dette, men jeg tror ikke alltid de skjønner konsekvensen av det de gjør, og det finnes et fåtall mennesker som bør beskyttes mot seg selv. Det er vel ikke akkurat en bombe det jeg har innsett her heller. Men jeg synes nesten det er rart det er lov også...
Gjest LoisLane Skrevet 28. mars 2005 #2 Skrevet 28. mars 2005 Man kan si at deltagerne selv sier ja til å bli med på dette, men jeg tror ikke alltid de skjønner konsekvensen av det de gjør, og det finnes et fåtall mennesker som bør beskyttes mot seg selv. Absolutt. Et eksempel er Fagerstrand, etter min mening. Jeg har gått litt andre veien. Var helt imot reality, men har sluppet opp litt og ser på noe. Big Brother har jeg aldri sett, men litt Farmen, og nå altså Fagerstrand. Hva med Idol - er det reality?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå