AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Stebarna skal være hos sin mor denne julen og mitt barn skal være hos sin far. Min brors to barn skal også feire hos sin mor. Nå vil mamma/bestemor ha et slags julebord før barnebarna drar på juleferier. De skal alle reise langt, så det ville ikke vært naturlig å sende med dem julegaver herfra i koffertene. Dermed ville de åpnet gavene de har her før eller etter den egentlige juleaften uansett. Så er det slik at den helgen hun skal ha dette julebordet, med pakkeåpning og alt, så er stebarna hos oss. De blir dermed med dit. Men deres mor vil absolutt ikke at de skal åpne noen gaver før julaften, verken fra far og meg, eller fra mine slektninger (deres ste-slekt). Hun er kjempesint. Far informerte ikke henne om at vi skulle på dette, og at vi hadde tenkt de kunne åpne gavene fra mine folk og oss da, men hun fikk høre det fra et av barna. Årsaken til at far ikke informerte er at ingen av oss tenkte at det var noe å informere om. Er det virkelig så galt å ha to juleaftener? Anonymkode: f5043...2d1 4
Belima Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 Helt vanlig blandt de jeg kjenner som har delt foreldrerett. Gaveåpning begge kveldene er også helt vanlig. Synes personlig at gaver fra stefamilier er normalt å åpne når en er sammen med stefamilien. Ser at det ofte er gaver som barnet gjerne har der far bor. 7
Millimani Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 Hvorfor er det sånn at skilte absolutt må gi barna to julaftener?? Er det virkelig ikke lettere å lære barna at man ikke trenger det? Hvor lenge skal man holde på med det egentlig? Til alle barna er langt oppe i tenårene? Man taper ikke noe på å ha kun en julaften. Joda, det er vanlig med to julaftener. Men jeg klarer ikke se nødvendigheten i det. Barna har mammaens familie, pappens familie, og evt. en eller to stefamilier. Det er klart det blir færre gaver å åpne på julaften hvis det blir fordelt på to dager, men det blir ikke færre gaver tilsammen av den grunn. Og alle er fortsatt like glade i hverandre. Åpne gavene fra mamma og stepappa, eller fra pappa og stemamma, sammen med dem (avhengig av hvem de er hos), og ta med alle de andre gavene dit de skal feire julaften. 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 Mamman til ungene kan ikke bestemme dette. Anonymkode: f9a50...541 13
Rotemor Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, Millimani skrev: Hvorfor er det sånn at skilte absolutt må gi barna to julaftener?? Er det virkelig ikke lettere å lære barna at man ikke trenger det? Hvor lenge skal man holde på med det egentlig? Til alle barna er langt oppe i tenårene? Man taper ikke noe på å ha kun en julaften. Joda, det er vanlig med to julaftener. Men jeg klarer ikke se nødvendigheten i det. Barna har mammaens familie, pappens familie, og evt. en eller to stefamilier. Det er klart det blir færre gaver å åpne på julaften hvis det blir fordelt på to dager, men det blir ikke færre gaver tilsammen av den grunn. Og alle er fortsatt like glade i hverandre. Åpne gavene fra mamma og stepappa, eller fra pappa og stemamma, sammen med dem (avhengig av hvem de er hos), og ta med alle de andre gavene dit de skal feire julaften. ... fordi vi ønsker «julaften» med barna våre! Jeg ønsker å åpne gaver fra barna til meg og visa versa under koselige omstendigheter. Vi trenger ikke kalle det julaften; vi kan godt kalle det «en familiemiddag ved juletider der vi spiser julemat og åpner gavene til og fra de som er tilstede». 14
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 2 minutter siden, Millimani skrev: Hvorfor er det sånn at skilte absolutt må gi barna to julaftener?? Er det virkelig ikke lettere å lære barna at man ikke trenger det? Hvor lenge skal man holde på med det egentlig? Til alle barna er langt oppe i tenårene? Man taper ikke noe på å ha kun en julaften. Joda, det er vanlig med to julaftener. Men jeg klarer ikke se nødvendigheten i det. Barna har mammaens familie, pappens familie, og evt. en eller to stefamilier. Det er klart det blir færre gaver å åpne på julaften hvis det blir fordelt på to dager, men det blir ikke færre gaver tilsammen av den grunn. Og alle er fortsatt like glade i hverandre. Åpne gavene fra mamma og stepappa, eller fra pappa og stemamma, sammen med dem (avhengig av hvem de er hos), og ta med alle de andre gavene dit de skal feire julaften. Ts her. Man MÅ ikke, men nå er det slik at det blir en julaften for mitt barn og mine to tantebarn hos bestemoren før de drar. Å sende julegavene herfra med dem vil koste flesk og bare drasses att og fram. Så er det også slik at stebarna er hos oss da. Anonymkode: f5043...2d1 5
Arkana Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 Jeg tenker at dette har faktisk ikke mor noe med. Det er da ikke noe problem å ha to julaftener. Det er ikke noe rett eller galt her, man gjør det som passer seg og sin familie, men uansett hva dere velger kan jeg ikke se at mor skulle ha noe å si om når barna skal få åpne gaver fra farens side. Sånn er det faktisk å være skilt, man kan ikke styre det som skjer når barna har samvær med den andre forelderen. Og dette er da virkelig et ikkeproblem, det ødelegger jo ikke julaften hos henne på noe vis. 11
Rotemor Skrevet 19. november 2018 #8 Skrevet 19. november 2018 2 minutter siden, Arkana skrev: Jeg tenker at dette har faktisk ikke mor noe med. Det er da ikke noe problem å ha to julaftener. Det er ikke noe rett eller galt her, man gjør det som passer seg og sin familie, men uansett hva dere velger kan jeg ikke se at mor skulle ha noe å si om når barna skal få åpne gaver fra farens side. Sånn er det faktisk å være skilt, man kan ikke styre det som skjer når barna har samvær med den andre forelderen. Og dette er da virkelig et ikkeproblem, det ødelegger jo ikke julaften hos henne på noe vis. Enig. Jeg synes dette er sentimentalt tull fra mor sin side. Men så spørs det hvilken storm man setter i gang ved å trosse.... 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #9 Skrevet 19. november 2018 Har hun noen grunn til hvorfor? Er det sånn at disse barna ikke får like mange gaver fra hennes side, så hun tenker det da blir trist for barna på den ekte julaften? Jeg ville isåfall spart et par gaver som de kan ta med seg (kanskje noe litt mindre og så gi hovedgave på det julebordet). Skjønner at bestemor har lyst på en julefeiring sammen med barna og det gir jo også mening både at man har lyst til å være sammen med barna sine når de åpner gaver fra en selv, og at man ikke vil sende med store gaver på lang reise (antar kanskje fly osv da). Synes i utgangspunktet hun høres urimelig ut men ville iallfall spurt om hvorfor. Anonymkode: 8aab6...c55
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #10 Skrevet 19. november 2018 10 minutter siden, Arkana skrev: Jeg tenker at dette har faktisk ikke mor noe med. Det er da ikke noe problem å ha to julaftener. Det er ikke noe rett eller galt her, man gjør det som passer seg og sin familie, men uansett hva dere velger kan jeg ikke se at mor skulle ha noe å si om når barna skal få åpne gaver fra farens side. Sånn er det faktisk å være skilt, man kan ikke styre det som skjer når barna har samvær med den andre forelderen. Og dette er da virkelig et ikkeproblem, det ødelegger jo ikke julaften hos henne på noe vis. TS her. Mor sier at hun vil se barna åpne alle julegavene når de feirer der og alt vi tenkte de skulle få åpne på "julebordet" var gavene fra far og meg og fra min familie. Gavene fra fars familie skulle de ta med til mor. Hun kan selvfølgelig ikke styre noe, men det blir et salig styr hvis vi ikke gjør som hun vil. Og hun har allerede sagt til barna at det ikke blir aktuelt at de åpner noe på "julebordet". De vil kanskje heller ikke synes de er noe fint å åpne når de vet hva moren føler? Og sikkert ikke så fint heller, å ikke ha noe å åpne når de andre barna har, Anonymkode: f5043...2d1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #11 Skrevet 19. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun noen grunn til hvorfor? Er det sånn at disse barna ikke får like mange gaver fra hennes side, så hun tenker det da blir trist for barna på den ekte julaften? Jeg ville isåfall spart et par gaver som de kan ta med seg (kanskje noe litt mindre og så gi hovedgave på det julebordet). Skjønner at bestemor har lyst på en julefeiring sammen med barna og det gir jo også mening både at man har lyst til å være sammen med barna sine når de åpner gaver fra en selv, og at man ikke vil sende med store gaver på lang reise (antar kanskje fly osv da). Synes i utgangspunktet hun høres urimelig ut men ville iallfall spurt om hvorfor. Anonymkode: 8aab6...c55 De har veldig mange gaver uansett. Og for å si det slik: De gavene vi tenkte de kunne åpne på "julebordet" er gaver de ikke ville ha hatt i det hele tatt hvis ikke jeg var stemoren deres. Ja, de andre barna reiser med fly. Anonymkode: f5043...2d1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #12 Skrevet 19. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: De har veldig mange gaver uansett. Og for å si det slik: De gavene vi tenkte de kunne åpne på "julebordet" er gaver de ikke ville ha hatt i det hele tatt hvis ikke jeg var stemoren deres. Ja, de andre barna reiser med fly. Anonymkode: f5043...2d1 Da synes jeg hun høres veldig urimelig ut, hvordan kan hun KREVE at gaver fra deg og din familie ikke kan åpnes hos dere? Det er da opp til giver av en gave når den kan åpnes? Synes dere skal stå på deres men skjønner det kan bli sårt for barna. Hvor gamle er de da, går det an å snakke med dem om dette eller er de for små? Anonymkode: 8aab6...c55 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #13 Skrevet 19. november 2018 Vi er ikke skilt, og her åpner vi pakker 2. juledag, til og fra onkel, tante og søskenbarn på ene siden som vi er i lite juleselskap med nettopp 2.dag, som tradisjon. Og julegavene til/fra farmor åpner vi når vi besøker henne enten 23., eller 25. , det er også tradisjon. Blir jul allikevel, og mer enn nok pakker selve julaften. Anonymkode: d519a...483 3
Gjest Mass Skrevet 19. november 2018 #14 Skrevet 19. november 2018 Hun bestemmer vel ikke over hvordan dere løser julen. Tenker vel at hun bare skal være glad for at barna blir inkludert. Kjør på! Hun får tross alt julen.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #15 Skrevet 19. november 2018 Moren kan ta seg en bolle, dere gjør akkurat som dere vil når barnen er hos dere. Vi har vært igjennom akkurat desamme og moren fikk klar beskjed på fvk at sånt tull og prøve å bestemme over slike ting det måtte hun bare slutte med for det hadde hun ingen styringsrett over. Far gjør hva han vil når ungene er hos han så lenge de ikke får ikke og det gjør det jo absolutt ikke her. Anonymkode: c9363...52c 2
Zienna Skrevet 19. november 2018 #16 Skrevet 19. november 2018 Generelt mener jeg at det er en uting at barn med skilte foreldre skal ha to julaftener. Dette er noe voksne gjør for sin egen del, og slett ikke for barna! For barn er det bare èn julaften. Og det er kvelden da man åpner pakker fra alle kjente og kjære. Alle mine barnebarn er annen hver jul hos hver av foreldrene sine. Når barna er hos mor frakter vi alle gaver fra både oss og øvrig familie til der barna skal feire julaften. Vi vil at barna skal ha èn julaften i året! Men når barna feirer jul hos far (mine sønner) gjør ikke mor og hennes familie det samme. I stedet venter de til barna kommer dit, før barna får pakkene. Fedrene har respektert det, og aldri tatt det opp med mødrene. Men jeg synes det er leit for ungene. 5
Arkana Skrevet 19. november 2018 #17 Skrevet 19. november 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Mor sier at hun vil se barna åpne alle julegavene når de feirer der og alt vi tenkte de skulle få åpne på "julebordet" var gavene fra far og meg og fra min familie. Gavene fra fars familie skulle de ta med til mor. Hun kan selvfølgelig ikke styre noe, men det blir et salig styr hvis vi ikke gjør som hun vil. Og hun har allerede sagt til barna at det ikke blir aktuelt at de åpner noe på "julebordet". De vil kanskje heller ikke synes de er noe fint å åpne når de vet hva moren føler? Og sikkert ikke så fint heller, å ikke ha noe å åpne når de andre barna har, Anonymkode: f5043...2d1 Jeg skjønner at det kan bli et styr å gå i mot henne og jeg forstår også at man svelger kameler for fredens skyld. Jeg tenker at dere må velge om dette er så viktig for dere at dere setter foten ned eller om det er greit at hun får viljen sin. Husk også at det kommer mange julaftener framover og annethvert år vil dere ha samme dilemma. Det kan være greit å spørre seg selv om dere alltid vil synes det er greit at dere annethvert år ikke får se barna pakke opp gaver fra fars side eller om dette vil være et savn slik at dere like godt kan sette standarden nå med en gang om at barna får en egen liten julaften med fars familie de årene mor har dem i julen. Endret 19. november 2018 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #18 Skrevet 19. november 2018 Jeg synes at to julaftener er tøys, egentlig. Har skilte foreldre selv og ble vant til at det var annenhver jul hos mamma og pappa, og tenker at det er like greit å gjøre det sånn. Men, hva ekser gjør kan man ikke styre. Hadde jeg vært mor i HI, ville jeg sørget for å ikke lage "ekstrajul" hos meg når barna feiret med om sin far, men ikke krevd at han skulle løse det på samme måte. Det handler om å respektere den andres valg, og å velge sine kamper. Å lage kjempestyr over en slik sak synes jeg er utrolig merkelig. Anonymkode: f6609...c8c 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #19 Skrevet 19. november 2018 Julaften er julaften - det er tull med «to julaftener» Støtter den arge mammaen her. Om dere av egotripp grunner må lage en kultur i kulturen, så er det jo bare å legge det utenom når stebarna er der. Jeg ville argumentert heftig i mot, rett og slett fordi det er tøv! Anonymkode: 027be...ec1 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #20 Skrevet 19. november 2018 Jeg synes det er greit nok med to runder med pakkeåpning, men er irrasjonell nok til at jeg mener «feiring» nr. to bør komme etter julaften. Jeg feirer fortsatt sammen med eksen (ingen har ny partner) så jeg har heldigvis sluppet å forholde meg til saken enn så lenge, kommer ikke til å ha to feiringer om vi etter hvert går over til annenhver jul. Selv feiret jeg halve julaften hos mamma og halve hos pappa i oppveksten, hadde et anstrengt forhold til jula helt til jeg selv fikk barn Jeg hadde alltid dårlig samvittighet for den forelderen jeg ikke var hos. Etter hvert ble pappa og ny kone også skilt slik at jeg savnet søsteren min også. Nå nekter jeg å dra noe sted i jula, alle har stående invitasjon, så får de som vil komme. Vi har begge to foreldre langt unna og ingen orker legge ut på langtur i jula (alle foreldre og søsken har andre å feire med). Faren min er eneste faste gjest, han har ikke så mange andre, min mor har kommet noen ganger. Min søster er alltid hos moren sin, de er en veldig liten familie. Anonymkode: a8d27...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå