Gå til innhold

Skulle tro det var smittsomt......

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymrede foreldre

I påsken har vi vært på hyttetur med deler av slekten. Sønnen min på 5 år har sovet på samme rom som sin fetter på 6 år. Ofte har dette vært helt kurant for vår del, fordi det ofte har betydd at vår sønn har begynt å herme, gjøre ting han tidligere ikke klarte, fordi han ville være som fetteren. Altså en han har sett opp til. Denne påsken derimot tok det hele en ny vending, nå i negativ retning. Denne fetteren er sengevæter og sover av den grunnen med bleier om natten. I store deler av påsken har min sønn også tisset på seg om natten, og det hele toppet seg i natt da han tisset både i sin og i vår seng. Nå i kveld når han skulle legge seg, spurte han om han ikke kunne få sove med bleie som denne fetteren. Vi har jo ikke bleier i hus så det var jo uaktuelt, men må vel kjøpe det om problemet fortsetter. Har snakket med gutten om at dette ikke er noe han bør herme etter fetter med selv om han er stor gutt, men han hevder hardnakket at han ikke kan noe for at han tisser på seg. Få vel sjekke han for urinveisinfeksjon, for etter hva jeg vet så er ikke sengevæting smittsomt så det kan ikke være årsaken. Noen som har noen råd til hvordan vi skal håndtere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Tviler på at en klarer å herme etter en som er sengevæter. Så det er nok noe annet som ligger til grunn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at en klarer å herme etter en som er sengevæter.

Er ikke det bare å tisse i sengen sin med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man kan fint herme etter noe slik. Tror du heller skal prate med han enn å gi etter for bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint herme etter noe slik. Tror du heller skal prate med han enn å gi etter for bleier.

Hun har jo forsøkt å snakke med han, men alikvel fortsetter han å tisse på seg.

Er det så farlig å la han få prøve bleier?

Virker på meg som om han gjør dette av ren nysgjerrighet, og trolig vil dette gå over av seg selv når han har fått stilnet denne nysgjerrigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri i verden om jeg ville kjøpt inn bleier for at en 5-åring skal få tilfredsstilt nyskjerrigheten sin. Han ville nok fått tørklet opp etter seg og skiftet klær i mitt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Ta å sjekk om gutten har urinveisinfeksjon. Min ene datter begynte også å tisse i senga etter å ha vært tørr i 1,5 år. Hun hadde ikke noe vondt, men da vi leverte inn en urinprøve, viste det seg at hun hadde en kraftig urinveisinfeksjon. Hun fikk medisin og problemet var løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Aldri i verden om jeg ville kjøpt inn bleier for  at en 5-åring skal få tilfredsstilt nyskjerrigheten sin. Han ville nok fått tørklet opp etter seg og skiftet klær i mitt hjem.

Hva om problemet er en urinveisinfeksjon? Stakkars gutt som da fikk kjeft og måtte tørke opp etter seg for noe han ikke kunne noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir denne fetteren på 6 dullet og dallet med og får mye oppmerksomhet pga sengevætingen? dersom det er tilfellet så kan det være DET som er årsaken til at 5 åringen synest dette virker "smart".

I utgangspunktet ville jeg nok ha ventet en liten stund før jeg hadde gått til lege, men det kan jo være greitt å sjekket om det er urinveisinfeksjon. Dersom det ikke er det, så synest jeg Melk sitt forslag ikke var så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om problemet er en urinveisinfeksjon? Stakkars gutt som da fikk kjeft og måtte tørke opp etter seg for noe han ikke kunne noe for.

Ja, man kan fort trekke for raske konklusjoner her. Kjedelig om dette er uforskyldt også blir han møtt med slike reaksjoner.

Enig med Melk ja. Ikke kjøp inn bleier..Det ville i allefall aldri jeg gjort!

Hvorfor så farlig å la han prøve bleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Ja, men det er veldig lett å at en hadde gjort sånn og sånn, når en faktisk IKKE står i situasjonen selv. Og de uten barn er alltid verdens beste oppdragere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har sagt noe om kjeft?

Og ja, jeg ville selvsagt testet for evt infeksjon først. Dvs, jeg ville fortalt gutten at om dette ikke stoppet, så må han til lege for å sjekke seg. Om han gjør det med vilje kan det hende det er nok til å få det til å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er veldig lett å at en hadde gjort sånn og sånn, når en faktisk IKKE står i situasjonen selv. Og de uten barn er alltid verdens beste oppdragere  :wink:

Jeg har jobbet med barn i over 10 år. Synes jeg har like mye rett til å si hva jeg ville gjort som alle de med barn som ikke har begynt å tisse på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere sengevæter
Blir denne fetteren på 6 dullet og dallet med og får mye oppmerksomhet pga sengevætingen?
Hvordan da dullet og dallet med? De fleste sengevætere tror jeg hater at det settes fokus på tissingen deres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvordan da dullet og dallet med? De fleste sengevætere tror jeg hater at det settes fokus på tissingen deres.

Sikkert, men like fullt mulig at en 5-åring opplever det som dulling hvis det gir oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å stakkars lille deg, nå skal vi skifte på sengen din lille venn. Putt på masse kos og godord. Så har du dulling. Dette kan fint en femåring synes er stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidligere sengevæter
Å stakkars lille deg, nå skal vi skifte på sengen din lille venn. Putt på masse kos og godord. Så har du dulling. Dette kan fint en femåring synes er stas.
Men fetteren brukte jo bleier så der ble det ikke skiftet på sengen.

Dessuten tror jeg nok man er litt diskre om problemet når det er andre mennesker tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke alle er diskre om slike saker. Noen synes slikt er helt ok å snakke høyt om. Ofte skal det ikke mye til for at en femåring ønsker seg samme oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...