Gå til innhold

Rasekatter - stjålet fra gaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at det er en reell fare for at rasekatter som får være utekatt, kan bli stjålet? Jeg snakket litt om mitt ønske om å en dag kjøpe rasekatt i venninnegjengen min, og flere nevnte at de aldri ville hatt den som utekatt isåfall, fordi andre finner på å stjele og videreselge. Jeg har jo også hørt om et tilfelle eller to, men er dette blitt en utbredt greie, sånn at det faktisk er på grensen til uforsvarlig å la katten gå fritt ute? Eller er det helt hysterisk og paranoid å tenke slik?

Anonymkode: b817d...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på katten også. Men jeg hadde ikke sendt ut en katt som koster flere tusen kroner alene.

Anonymkode: f9fe6...d2b

Skrevet

Tror dette er mest typisk med de utpregede rasene. 

Som siameser, perser, nakenkatt. 

Britisk korthår og norsk skogkatt er nesten vanskelig å se at yes, den er helt renraset.

Anonymkode: 91e1e...71a

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om noen slike tilfeller der katter blir stjålet for videresalg, men det er sikkert en minimal mulighet. Men jeg tror generelt folk flest overvurderer verdien i en kastrert rasekatt, voksne katter er ikke lette å omsette, rase eller ei... 

At katter blir stjålet av idioter som tror den er 1)hjemløs, 2) sikkert blir vanskjøttet fordi den spiser alt den får servert 3) er så koooselig etc etc er mye mer vanlig og kan like gjerne skje med vanlig huskatter som rasekatter...

Anonymkode: 72a21...22c

• Liker 9
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om noen slike tilfeller der katter blir stjålet for videresalg, men det er sikkert en minimal mulighet. Men jeg tror generelt folk flest overvurderer verdien i en kastrert rasekatt, voksne katter er ikke lette å omsette, rase eller ei... 

At katter blir stjålet av idioter som tror den er 1)hjemløs, 2) sikkert blir vanskjøttet fordi den spiser alt den får servert 3) er så koooselig etc etc er mye mer vanlig og kan like gjerne skje med vanlig huskatter som rasekatter...

Anonymkode: 72a21...22c

Det var et godt poeng, syns jeg! Ikke egentlig tenkt over før, men ja, det høres jo egentlig minst like sansynlig ut.

Skrevet

Egentlig burde jo ingen katter gå ute, for noen kan jo mate den til slangen sin. Er enkelte som tror det og....

Jeg hadde vært mer redd for at den skulle bli påkjørt. Vanskelig å omsette i disse sosiale media-tider, chippet er de også....

Anonymkode: 208a0...484

Skrevet

Jeg har rasekatt og den får gå ute.  Er aldri redd for at den  skal bli stjålet.  Men nå bor jeg i et trygt nabolag. 

Har hatt rasekatt tidligere også,  er annet sted,  og den fikk også være ute.  Katter er lykkeligst når de også kan være ute.  

Skrevet

Takk for svar dere, da tror jeg ikke jeg skal være alt for bekymra over å evetuelt kjøpe rasekatt likevel.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har en bengalkatt og har aldri vært redd for at noen skal stjele han. Tvert imot, jeg syns synd på enhver idiot som prøver å røre den katten uten hans samtykke 😅 men når det gjelder ragdoll f.eks, så hadde jeg vært litt varsom. Det er utrolig sosiale og litt "dumme" katter, så hadde nok ikke latt de gå ute alene med sine blå øyne og søte fremtoning. Det kommer litt an på katten, men noen raser er det spesielt lett å bare lokke til seg, plukke opp og ta med seg. Men tror du er safe så lenge den er kastrert/sterilisert. Er hovedsakelig avl med profitt disse tyvene tenker på? Og det er blåst opp av media dette kattetyveriet, hører hovedsakelig bare om katter som blir påkjørt.

Skrevet

Det skjer ja.

https://www.nrk.no/rogaland/frykter-rasekatter-blir-stjalet-og-brukt-i-avl-1.14242225

Det er stoss alt snakk om 10 000kr ofte. Selv har jeg lyst på en Ragdoll, men litt pga. jeg ikke vil sette 10 000kr på gata, så har jeg heller kjøpt meg 2 huskatter til 250kr pr stk. Like kosete og fine er de og 😸😸 Penger spart og to mindre katter som havner på gata uten hjem :) 

Anonymkode: 79092...87c

Skrevet

Naboene har en kjempediger og vakker norsk skogskatt, ganske sentralt i Bergen,.han har fått gå i fred i 13 år så tror ikke det er så farlig. Alle kjenner ham her. 

Anonymkode: fdbd3...d02

Skrevet

Chip katten din, så går det nok bra.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at det er en reell fare for at rasekatter som får være utekatt, kan bli stjålet? Jeg snakket litt om mitt ønske om å en dag kjøpe rasekatt i venninnegjengen min, og flere nevnte at de aldri ville hatt den som utekatt isåfall, fordi andre finner på å stjele og videreselge. Jeg har jo også hørt om et tilfelle eller to, men er dette blitt en utbredt greie, sånn at det faktisk er på grensen til uforsvarlig å la katten gå fritt ute? Eller er det helt hysterisk og paranoid å tenke slik?

Ja absolutt. Spesielt de rasene med lang pels. 

Vår katt er gatemix men ligner veldig en ragdoll, og jeg slipper ikke henne ut med lett hjerte. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naboene har en kjempediger og vakker norsk skogskatt, ganske sentralt i Bergen,.han har fått gå i fred i 13 år så tror ikke det er så farlig. Alle kjenner ham her. 

Den ene katten er ikke stjålet så da er det ikke farlig 🤣

Anonymkode: 2cc85...de0

• Liker 2
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Egentlig burde jo ingen katter gå ute, for noen kan jo mate den til slangen sin. Er enkelte som tror det og....

Jeg hadde vært mer redd for at den skulle bli påkjørt. Vanskelig å omsette i disse sosiale media-tider, chippet er de også....

Skulle likt å se en slange som føler for å spise godgutten min på 7kg... 
De to minste hadde nok måtte bli skutt med bedøvelse før noen hadde klart få tak i dem :fnise: 
Dessuten er det i all hovedsak kattunger som blir gitt som ulovlig levende føde til slanger, ikke voksne. 

Men nei, om en katt blir borte, rasekatt eller ikke, så er det oftere grunnet påkjørsel, vilt eller andre skader. 
To av mine kan ligne på rasekatter, men jeg er mer redd for at dem blir offer for hundene i nabolaget enn tyver. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt siamesere i alle år. Alle ser at de er rasekatter. De har alltid fått vært ute, men ingen av dem har vært ute mye. Kanskje 1-2 timer om sommeren, 10 min om vinteren. Man kan ikke leve eget eller dyrenes liv med worst case senario. Ja, katter, hunder og barn kan bli kidnappet, men de blir som regel ikke det. Jeg ville aldri frarøvet kattene mine den gleden å utforske ute, selv om jeg mange ganger har vært nervøs.

Anonymkode: 2bce1...150

Skrevet

Jeg kjenner 4 stk som hadde Maine Coon og de ble på mystisk vis borte.. er visst en av de mest etterspurte katterasene. Og det var katter som var superlojale, aldri lenge ute etc. De bodde heller ikke langs en trafikkert vei. 

Anonymkode: 517fa...75f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner 4 stk som hadde Maine Coon og de ble på mystisk vis borte.. er visst en av de mest etterspurte katterasene. Og det var katter som var superlojale, aldri lenge ute etc. De bodde heller ikke langs en trafikkert vei. 

Anonymkode: 517fa...75f

Haugesund/Karmøy dette? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ja.

https://www.nrk.no/rogaland/frykter-rasekatter-blir-stjalet-og-brukt-i-avl-1.14242225

Det er stoss alt snakk om 10 000kr ofte. Selv har jeg lyst på en Ragdoll, men litt pga. jeg ikke vil sette 10 000kr på gata, så har jeg heller kjøpt meg 2 huskatter til 250kr pr stk. Like kosete og fine er de og 😸😸 Penger spart og to mindre katter som havner på gata uten hjem :) 

Anonymkode: 79092...87c

Hvorfor i hel****** lar folk fertile katter gå fritt ute? Og hvordan ser disse som stjeler dem at de faktisk er fertile? Litt lettere å se om en hannkatt er kastrert... 

Anonymkode: c8c7a...8c7

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i hel****** lar folk fertile katter gå fritt ute? Og hvordan ser disse som stjeler dem at de faktisk er fertile? Litt lettere å se om en hannkatt er kastrert... 

Anonymkode: c8c7a...8c7

Arr på mage hos hunnkatter og manglende testikler hos hanner kanskje? Vet ikke, de finner det jo ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...