Gå til innhold

Er det etisk riktig å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har selv 1 barn og tenker en del på all driten som kan skje med henne. Det mest realistiske jeg tenker på, er nok fremtiden, med klima endringer og hva det kommer til å medføre.

Samtidig er det mange ting som kan skje, alt fra en eller annen psykopat gjør fæle ting til alt mulig. Livet består av 60% ikke morro. Tenker det er min feil å påføre dette til noen andre og skal derfor ikke ha flere barn. Er det jeg som bare tenker negativt?

Anonymkode: 56960...237

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du tenker ikke negativt. Du er realistisk. Har full forståelse for at mange vil ha et barn. Har selv to, og det er i meste laget. Ufattelig mye mer slitsomt enn med ett barn. Men mye glede også. Vi stopper på to. 

Anonymkode: 288e3...1b3

Skrevet

Bare om du er gjennomsnittlig intelligent og sannsynligvis får likedan barn som ikke stiller særlige krav til livet og tilværelsen sin

Anonymkode: 0bf58...e74

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare om du er gjennomsnittlig intelligent og sannsynligvis får likedan barn som ikke stiller særlige krav til livet og tilværelsen sin

Anonymkode: 0bf58...e74

Wow, det oser livsrefleksjoner av den kommentaren. Ikke stiller krav til livet og tilværelsen sin vs smerter livet kommer til å påføre. Hmm, får ikke den til å matche. Du kan legge til rette så mye du vil, men til syvende og sist handler det meste om kontinuerlige terningkast.

Anonymkode: 56960...237

Skrevet

Ja, det er du som bare tenker negativt.

Skrevet

Hvorfor ikke adoptere istedenfor? Sa bidrar du ikke til overbefolkning - men hjelper et trengende barn ❤️

Skrevet
5 minutter siden, Lotty1978 skrev:

Hvorfor ikke adoptere istedenfor? Sa bidrar du ikke til overbefolkning - men hjelper et trengende barn ❤️

Bare så synd at antallet mennesker som ønsker å adoptere er så hinsides mange flere enn barna som frigis for adoposjon. «Frigis», faktisk. Ganske sykt i er verden der antallet barn som trenger er hjem er skyhøyt. Også synd at det koster så ufattelig mye på grunn av byråkrati. 😕

Anonymkode: c63e4...f78

• Liker 3
Gjest UncommonSense
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Antinatalisme er ganske vanlig, og ganske rasjonelt når man får tenkt seg om.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antinatalism

Anonymkode: c63e4...f78

Ikke bare ganske rasjonelt, men muligens det eneste rasjonelle standpunktet. 

"If children were brought into the world by an act of pure reason alone, would the human race continue to exist? Would not a man rather have so much sympathy with the coming generation as to spare it the burden of existence, or at any rate not take it upon himself to impose that burden upon it in cold blood?" (Arthur Schopenhauer, Studies in Pessimism)

https://aeon.co/essays/having-children-is-not-life-affirming-its-immoral 

Endret av UncommonSense
Rettet trykkleif.
Skrevet

Flere bør tenke som deg. Ikke bare yngle i hytt og pine. 

Skrevet

ja, jeg ville sagt det er etisk riktig dersom du er hundre prosent sikker på at du kan tilby et godt liv. det er vel ingen som kan det i dagens samfunn. selvom man kan tilby gode sosioøkonomiske kår, er fremtiden garantert vanvittige klimaødeleggelser. men, hvor mange tenker kaldt og rasjonelt før man får barn allikevel? jeg er av de som forsøkte i det lengste å tenke 100% rasjonelt på hvorvidt det var smart av meg å få barn eller ikke. fant ingen gode rasjonelle grunner. til slutt tok følelsene og biologiske behov over allikevel. av og til kan jeg angre, når man ser diverse miljørapporter som spår en dyster framtid. og samfunnet sånn ellers hardner til; større klasseforskjeller, om man ikke passer inn i et a4-løp kan man falle helt av lasset, overbelastet velferdssamfunn i fremtiden etc. dessuten, hva skal as norge leve av når verden forhåpentligvis har gått over til grønn energi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...