Gjest theTitanic Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Det har blitt mye oppstyr rundt julenissen og det å bruke nisselue. Feil fordi noen ikke er kristne sies det. Men det er tull, julenissen er ikke religiøs og har ingen religiøse utsagn. Julenissen oppstod på grunnlag av St.Nikolas; en KATOLIKK fra det MUSLIMSKE Tyrkia og ble videreutviklet gjennom europeiske tradisjoner og folketro. Både reinsdyr og slede har opphav fra HEDENSKE KULTURER på nordkalotten. Den protestantiske kirken ser på julenissen som en konkurrent til det religiøse julebudskapet. Såvidt meg bekjent ytrer ikke julenissen et ord om religion. Han er utelukkende en velgjører som kommer med gaver. Kan ikke si at alvene heller er så religiøse. At han kommer på julaften samsvarer med at den gamle norrøne feiringen av midtvinterdagen ( Opprinnelig 12 januar som er nøyaktig 28 dager etter vintersolverv. ) ble slått sammen med den kristne jul. Fjøsnissen er heller ikke kristen. Han er en norrøn vette som passer på gården, og han er grunnen til at vi setter ut julegrøt på låven. Så slutt dette fjaset med å fjerne nisseluer og nissetradisjoner.
Gjest theTitanic Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 Julegudstjeneste kan med alt hell fjernes fra skolen. Religion hører fritiden til og har ikke noe i skolesystemet å gjøre.
Aragorn ll Elessar Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 (endret) 2 timer siden, theTitanic skrev: Julenissen oppstod på grunnlag av St.Nikolas; en KATOLIKK fra det MUSLIMSKE Tyrkia og ble videreutviklet gjennom europeiske tradisjoner og folketro. Både reinsdyr og slede har opphav fra HEDENSKE KULTURER på nordkalotten. Nikolas av Myra ble født mellom 280 og 286 i Lykia i det som i dag er en del av Tyrkia ( og som på St. Nikolaus tid var en del av Romerriket, Romerriket ble kristent i 313 dette inluderer også Lykia og alle andre områder i det romerske rike også de som i dager muslimske.). Islam er en religion som oppstod i det 7 århundre. Islam eksisterte ikke når St. Nikolas levde (Ble født i det 3 århundre og døde i det 4 århundre). Det at du sier at han ble født i det muslimske Tyrkia er ikke annet en løgn og historieforfalskning. Og etableringen av Islam i Tyrkia som det er i dag er fra slutten av det 11 århundre som er ganske mange århundrer etter at St. Nikolas levde Endret 19. november 2018 av Eugene Onegin 2
Gjest theTitanic Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 12 minutter siden, Eugene Onegin skrev: Nikolas av Myra ble født mellom 280 og 286 i Lykia i det som i dag er en del av Tyrkia ( og som på St. Nikolaus tid var en del av Romerriket, Romerriket ble kristent i 313 dette inluderer også Lykia og alle andre områder i det romerske rike også de som i dager muslimske.). Islam er en religion som oppstod i det 7 århundre. Islam eksisterte ikke når St. Nikolas levde (Ble født i det 3 århundre og døde i det 4 århundre). Det at du sier at han ble født i det muslimske Tyrkia er ikke annet en løgn og historieforfalskning. Og etableringen av Islam i Tyrkia som det er i dag er fra slutten av det 11 århundre som er ganske mange århundrer etter at St. Nikolas levde Du har gjort leksene dine bedre enn meg tydeligvis, men selv om julenissen har sitt opphav fra st. Nikolas er han likevel ikke kristen eller kommer med religiøse budskap.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, theTitanic said: Du har gjort leksene dine bedre enn meg tydeligvis, men selv om julenissen har sitt opphav fra st. Nikolas er han likevel ikke kristen eller kommer med religiøse budskap. Kan du ikke heller lese bedre i forkant neste gang så slipper du å sparke opp åpene dører, fulle av feil? Anonymkode: bc142...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 Julenisser og fjøsnisser som en gammel hedensk tradisjon er tilpasset en kristen høytid. Du har rett i at det egentlig ikke har noe med kristendommen å gjøre sånn opprinnelig. Men siden kristendommen tok disse skikkelsene til seg, så blir det forbundet med det. Er dessverre ikke alle som er like opplyst om dette. Noen mener at julenissen er Odin. Noen mener den er st.Nicholas. Anonymkode: 3f797...7b9 2
evelynn Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 (endret) 17 hours ago, AnonymBruker said: Noen mener at julenissen er Odin. Noen mener den er st.Nicholas. Anonymkode: 3f797...7b9 Mens det er faktisk jeg... i hvert fall i familien min menmen jeg krever ikke å ha monopol på dette. Dere andre kan så godt bli julenisser hjemme hos dere. Bare hyggelig... Endret 20. november 2018 av evelynn 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 21. november 2018 #8 Skrevet 21. november 2018 På 19.11.2018 den 16.40, theTitanic skrev: Du har gjort leksene dine bedre enn meg tydeligvis, men selv om julenissen har sitt opphav fra st. Nikolas er han likevel ikke kristen eller kommer med religiøse budskap. Du burde uansett fjerne det du skrev om St. Nichoals siden det er feil.
Aragorn ll Elessar Skrevet 21. november 2018 #9 Skrevet 21. november 2018 Nå må det vel nevnes at julenissen har opphav i flere tradisjoner, deriblant skikken med Sankt Nikolaus,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå