Gå til innhold

Psykisk krav til utdanning/jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går siste år på vgs nå og har nettopp begynt hos DPS grunnet angst/depresjon etter henvisning fra fastlegen. Jeg har nå har funnet en utdanning som virker veldig spennende, og som jeg vil begynne på neste år. Denne utdanningen har gitt meg mye større motivasjon til å greie og fullføre vgs. Problemet er at denne utdanningen stiller krav til psykisk helse. Vil det si at de kan sjekke om jeg går hos DPS? Hvis jeg slutter nå, vil det da kunne bli oppdaget siden fastlegen allerede har henvist meg og jeg har hatt en time der? Eller hvordan er det egentlig de sjekker kandidatenes psykiske helse? Jeg vil mye heller prioritere denne utdanningen enn å gå til psykolog, så hvis det hjelper å droppe dps nå så gjør jeg det.

Anonymkode: 05043...826

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Hvilken utdanning er det snakk om? Har du fått diagnosene angst og depresjon? Om du har det så er det beste å fullføre behandlingen. Helsa først, det er alltid viktig. Så jobb og utdanning etterpå. 

Skrevet

Regner med at det er Politihøgskolen du vil inn på? Når det kommer til krav om psykisk helse, så trenger man en attest fra fastlegen. Det skal ikke være mulig å lyve på seg at man ikke har fått behandling for psykiske lidelser. Det er en grunn til at det stilles både psykiske og fysiske krav, og du kommer ingen vei med å ikke fullføre behandlingen og bli frisk først.

Anonymkode: a7110...780

Skrevet

Det er snakk om afis-fullmektig. Hadde ikke hørt om denne utdannelsen før inntil nylig. Slik jeg forstår det har jeg ikke fått diagnose enda, meningen er vel at jeg egentlig skal utredes.

Skrevet

Jeg ville heller tatt imot hjelp og fått behandling for angst og depresjon så du faktisk er skikket for utdanningen/jobben, fremfor å lyve om at du er skikket uten å være det. Da kan fastlegen din vise til at du er frisk når du er det. Du må ikke starte utdanningen NÅ. Helsa først! 

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke,at depresjon skal spille så stor rolle for en sånn jobb. Angst er det jo verre med, ettersom endel triggende situasjoner kan oppstå i arbeidet. 

Anonymkode: adc08...c0f

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Var det du TS som skrev for en stund siden at du hadde så mye skole at du ikke trodde du hadde tid til dps? Om problemene ligger i skolestress og depresjon som følge av press på karakterer f.eks, så er det mulig problemene kan behandles fortløpende og at det blir bedre etter VGS.

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet
9 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Hvilken utdanning er det snakk om? Har du fått diagnosene angst og depresjon? Om du har det så er det beste å fullføre behandlingen. Helsa først, det er alltid viktig. Så jobb og utdanning etterpå. 

Nei, nei, nei!! Helse og jobb/utdanning går oftest hånd i hånd, spesielt ved psykisk helse. Å være i jobb eller utdanning er svært terapeutisk. 

Anonymkode: 0f341...434

• Liker 1
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei!! Helse og jobb/utdanning går oftest hånd i hånd, spesielt ved psykisk helse. Å være i jobb eller utdanning er svært terapeutisk. 

Anonymkode: 0f341...434

Ja, det er selvfølgelig sant. Men om det skulle være slik at hun ikke kommer inn på den utdanningen pga angst og depresjon, så er det bedre at hun blir frisk først og tar denne utdanningen etterpå.

Skrevet

Ja, var jeg som skrev det om at jeg ikke hadde tid til timer hos dps (trodde jeg hehe). Greien er at jeg vet at de psykiske problemene jeg har ikke vil påvirke meg i denne utdanningen og jobben. Faktisk tror jeg denne utdanningen vil gjøre meg mye bedre. For alternativet for meg er å begynne på en femårig master, og det vil være mye verre. Så vil egentlig virkelig begynne på denne utdanningen, vet at dette er en jobb som jeg hadde elsket

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var jeg som skrev det om at jeg ikke hadde tid til timer hos dps (trodde jeg hehe). Greien er at jeg vet at de psykiske problemene jeg har ikke vil påvirke meg i denne utdanningen og jobben. Faktisk tror jeg denne utdanningen vil gjøre meg mye bedre. For alternativet for meg er å begynne på en femårig master, og det vil være mye verre. Så vil egentlig virkelig begynne på denne utdanningen, vet at dette er en jobb som jeg hadde elsket

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å bli ferdig med utredning og behandling. Er det angst og depresjon uten mye komplekse vansker utenom, så vil jeg tro at det lar seg behandle i løpet av hvertfall et år. Da kan du begynne på utdanning etter behandling er ferdig. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ser ikke,at depresjon skal spille så stor rolle for en sånn jobb. Angst er det jo verre med, ettersom endel triggende situasjoner kan oppstå i arbeidet. 

Anonymkode: adc08...c0f

Depresjon og eksponering for all drittet mennesker driver med, samt bli utskjelt og generelt møte mye dritt og motstand i jobben? Høres ikke ut som en bra kombo

Anonymkode: f0c4c...559

Skrevet

For å få autorisasjon/sertifikat må man trenger man en legeattest om at man er skikket for yrket, med tanke på akutt, latent eller kronisk fysisk eller psykisk lidelse. Man trenger altså en legeattest som beskriver at man er helt frisk, og man kan ikke ha (hatt) en psykisk lidelse. Det er i tillegg mange andre krav man må tilfredsstille, som f.eks normalt syn osv. Eller er man pliktet til å oppgi sykdommer og tilstander som kan påvirke ens evne til å utføre jobben. Til og med sykdommer i mage-/tarmsystemet kan føre til at man kan regnes som udyktig. Det er altså strenge helsekrav, og man er pliktet til å oppi alle sykdommer/tilstander. I tillegg kan Luftfartstilsynet kreve at en går til legekontroll hvis det stilles tvil til vedkommendes egnethet. Men hvis vedkommende er svært dyktig kan Luftfartstilsynet i noen tilfeller se bort ifra enkelte helsekrav hvis det vurderes at det ikke vil utgjøre en risiko. Så det er ikke helt umulig å kunne jobbe som det du ønsker, til tross for psykiske plager. Dog tviler jeg sterkt på at det hjelper å ikke ta imot helsehjelp, da legen din uansett har informasjon om din psykiske tilstand. I tillegg er det jo mulig at du ikke har en psykisk lidelse, og utredning viser at du er frisk, og da vil det jo ikke være et problem.

Anonymkode: c9c99...365

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få autorisasjon/sertifikat må man trenger man en legeattest om at man er skikket for yrket, med tanke på akutt, latent eller kronisk fysisk eller psykisk lidelse. Man trenger altså en legeattest som beskriver at man er helt frisk, og man kan ikke ha (hatt) en psykisk lidelse. Det er i tillegg mange andre krav man må tilfredsstille, som f.eks normalt syn osv. Eller er man pliktet til å oppgi sykdommer og tilstander som kan påvirke ens evne til å utføre jobben. Til og med sykdommer i mage-/tarmsystemet kan føre til at man kan regnes som udyktig. Det er altså strenge helsekrav, og man er pliktet til å oppi alle sykdommer/tilstander. I tillegg kan Luftfartstilsynet kreve at en går til legekontroll hvis det stilles tvil til vedkommendes egnethet. Men hvis vedkommende er svært dyktig kan Luftfartstilsynet i noen tilfeller se bort ifra enkelte helsekrav hvis det vurderes at det ikke vil utgjøre en risiko. Så det er ikke helt umulig å kunne jobbe som det du ønsker, til tross for psykiske plager. Dog tviler jeg sterkt på at det hjelper å ikke ta imot helsehjelp, da legen din uansett har informasjon om din psykiske tilstand. I tillegg er det jo mulig at du ikke har en psykisk lidelse, og utredning viser at du er frisk, og da vil det jo ikke være et problem.

OK. Så så lenge jeg ikke blir diagnostisert så regnes jeg som frisk? Det har ikke noe å si at jeg har vært hos dps?

Skrevet
11 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg tenker det beste du kan gjøre er å bli ferdig med utredning og behandling. Er det angst og depresjon uten mye komplekse vansker utenom, så vil jeg tro at det lar seg behandle i løpet av hvertfall et år. Da kan du begynne på utdanning etter behandling er ferdig. 

Men kan jeg det? Vil jeg ikke da ha de diagnosene hengende over meg?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Depresjon og eksponering for all drittet mennesker driver med, samt bli utskjelt og generelt møte mye dritt og motstand i jobben? Høres ikke ut som en bra kombo

Anonymkode: f0c4c...559

Er dette noe man bør forvente i en slik jobb? 🤔 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OK. Så så lenge jeg ikke blir diagnostisert så regnes jeg som frisk? Det har ikke noe å si at jeg har vært hos dps?

Vel, jeg vil tro at at det er dumt å ikke gjennomføre en utredning, da du vil ende opp med noe som kan se ut som omfattende psykiske plager, uten en utredning som viser noe annet. Å f.eks si at du ikke har en psykisk lidelse uten at du har blitt utredet som anbefalt av lege er nok ikke særlig smart. Da blir riktig svar: "vet ikke". 

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

https://no.m.wikipedia.org/wiki/AFIS-fullmektig

Vedkommende må være fylt 21 år og ha avklart verneplikt. Det kreves også oppnådd generell studiekompetanse med en gjennomsnittskarakter på minst 3,5. Kandidaten må mestre norsk og engelsk godt. Kandidaten må ha en sikkerhetsklarering og en uttømmende politiattest. 

Opptaksprøven består av to deler. Først må man gjennom en screening-test ved en AFIS-enhet. Man må bestå del 1 for å komme videre til del 2, som er en sentral opptaksprøve bestående av ytterligere testing og et intervju. Det er også visse medisinske krav i forhold til opptaket. I hovedsak gjelder dette nedsatt funksjonsevne i øyne, øre og hals.

For å bli AFIS-fullmektig, må man avgi egen helseerklæring, ha gjennomgått legeundersøkelse og oppfylle de medisinske kravene. 

De medisinske kravene omhandler generelle helsekrav, synskrav, fargesanskrav og hørselskrav. Grunnen til at de medisinske kravene er så viktige er for å sikre at eb AFIS-fullmektig er egnet til å ivareta hensynet til flysikkerheten på en tilfredsstillende måte. 

Om kravene ikke lenger oppfylles, får ikke fullmektigen utføre tjenesten. Dette gjelder også hvis tidligere sykdommer som alkoholisme, psykose m.m gjør at tjenesten ikke blir utført forsvarlig. De medisinske undersøkelser skal utføres av lege oppnevnt av Flymedisinsk Seksjon i Luftfartstilsynet. 

Legeattest må tas regelmessig:

• under 40 år - hvert femte år.
  • mellom 40 og 50 år - hvert andre år.
  • over 50 år - hver eneste år.
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan jeg det? Vil jeg ikke da ha de diagnosene hengende over meg?

Nei. Du kan bli friskmeldt. Da forsvinner diagnosene. Du vil få en ny utredning som viser at du ikke har de.

Skrevet

For å komme inn på en slik utdannelse må du gjennom en del tester, bl.a tester de romforståelse og simultankapasitet. Her stryker de fleste som forsøker, kjenner flere som har prøvd. Kommer du gjennom testene skal du videre til intervju, samt medisinsk undersøkelse hos lege oppnevnt av luftfartstilsynet. Du leverer også egenerklæring om helse, blir du tatt i løgn her ser det dårlig ut. Du skal også sikkerhetsklareres, noe som krever uttalelse fra fastlege om tidligere forhold, og du skal vise uttømmende politiattest. 

Du bør i første omgang konsentrere deg om å få behandling for det du sliter med. Å tro at du kan sluntre unna nå for å kanskje klare å komme inn på utdanningen senere vitner bare om dårlig dømmekraft. Når du i flere tråder gir uttrykk  for at det er stressende for deg når det skjer mye og du har mye å gjøre, så er gjerne ikke en jobb med stort behov for multitasking og høyt tempo helt stedet for deg. Syns det er ganske rart at du ikke ser det selv. Tror nok uansett det er noe som blir oppdaget i intervjuprosessen, evt underveis i utdanningen, og da er det rett hjem igjen. Så derfor, helse først og så tar du utdanning etterpå.

Anonymkode: e73b3...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...