AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Finnes det noen type it-utdanning som ikke krever gode mattekunnskaper og inneholder fag med mye matte? Og som man kan komme inn på med rundt 5 i snitt? Jeg har allerede en annen utdanning, så master er uaktuelt, men vurderer å fylle på med litt it-fag. Anonymkode: 0acbf...2d6
Gjest KGKonto Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 All IT er basert på matematikk og logikk.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 Sjekk IT og informasjonssystemer på UiA. Lite matte der. Snittet for å komme inn begynner å bli høyt, studiet har blitt mer og mer populært, men det er jo bare å sjekke samordna opptak. Anonymkode: 9fac3...ae5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, KGKonto skrev: All IT er basert på matematikk og logikk. Mange av retningene ja, men slett ikke alle retninger i nyere tid. Man får f. eks. en del designdrevne retninger, og flere av institusjonene tilbyr dette. Og flere av de jeg har tittet på har fortsatt en del systemutvikling/programmering. Men skal man være "hardcore" gammeldags informatiker eller dataingeniør, bør/må man ha litt/en del matematikk ja, avhengig av retningen. Anonymkode: 9a226...60c
Gjest KGKonto Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange av retningene ja, men slett ikke alle retninger i nyere tid. Man får f. eks. en del designdrevne retninger, og flere av institusjonene tilbyr dette. Og flere av de jeg har tittet på har fortsatt en del systemutvikling/programmering. Men skal man være "hardcore" gammeldags informatiker eller dataingeniør, bør/må man ha litt/en del matematikk ja, avhengig av retningen. Anonymkode: 9a226...60c Spørs hvor dypt du går. Jeg anser ikke design som en klassisk IT linje. IT innebærer programmering og bruk av logikk. Mye mulig jeg er litt gammeldags av meg. Programmering krever at en er god med logikk og har god oversikt. Så spørsmålet mitt til TS vil være: hva slags IT linje er det du har tenkt å ta?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 1 minutt siden, KGKonto skrev: Spørs hvor dypt du går. Jeg anser ikke design som en klassisk IT linje. IT innebærer programmering og bruk av logikk. Mye mulig jeg er litt gammeldags av meg. Programmering krever at en er god med logikk og har god oversikt. Så spørsmålet mitt til TS vil være: hva slags IT linje er det du har tenkt å ta? Nei, ikke klassisk. Men har blitt det i løpet av nyere tid. Mange av de som mest driver med frontend UX utvikling som har tatt mer designrelaterte linjer for eksempel. Hva som er lurt kommer helt an på hva man har lyst til å jobbe med. Og spør du meg, kan det være lurt å satse på noe som ikke bare er 100% teknisk. I min og andre rundt meg sin erfaring har man kanskje litt lavere lønn (ikke mye), men langt bedre vilkår og arbeidstider. Det er veldig greit å slippe å jobbe døgnet rundt med opptil 100 timers uker, slik mange av de som bare jobber teknisk må. Anonymkode: 9a226...60c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 22 minutter siden, KGKonto skrev: Spørs hvor dypt du går. Jeg anser ikke design som en klassisk IT linje. IT innebærer programmering og bruk av logikk. Mye mulig jeg er litt gammeldags av meg. Programmering krever at en er god med logikk og har god oversikt. Så spørsmålet mitt til TS vil være: hva slags IT linje er det du har tenkt å ta? Greia er at jeg er utdannet økonom, men merker at konkurransen om jobbene blir stadig større, og jeg mistenker at litt av grunnen til dette er at konkurransen fra it- folk har blitt sterkere de siste årene. Jeg kunne nemlig tenke meg en stilling i grenseland mellom økonomi og it, som gjerne innebærer litt enkel programmering (SQL, Python o.l.), og f.eks. statistiske analyser i programmer som R. Men kanskje er det bedre for meg å ta enkeltemner eller kurs, fremfor å følge et bestemt studieløp? Poenget er å kunne dokumentere overfor en potensiell arbeidsgiver at jeg har gode it- kunnskaper og på den måten forhåpentligvis kunne skaffe meg et lite fortrinn på andre økonomer. Ts Anonymkode: 0acbf...2d6
Gjest KGKonto Skrevet 19. november 2018 #8 Skrevet 19. november 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Greia er at jeg er utdannet økonom, men merker at konkurransen om jobbene blir stadig større, og jeg mistenker at litt av grunnen til dette er at konkurransen fra it- folk har blitt sterkere de siste årene. Jeg kunne nemlig tenke meg en stilling i grenseland mellom økonomi og it, som gjerne innebærer litt enkel programmering (SQL, Python o.l.), og f.eks. statistiske analyser i programmer som R. Men kanskje er det bedre for meg å ta enkeltemner eller kurs, fremfor å følge et bestemt studieløp? Poenget er å kunne dokumentere overfor en potensiell arbeidsgiver at jeg har gode it- kunnskaper og på den måten forhåpentligvis kunne skaffe meg et lite fortrinn på andre økonomer. Ts Anonymkode: 0acbf...2d6 Hva med et årskurs i IT? Da har du jo vist at du har IT ferdigheter som er gode nok Tror det kanskje blir litt overkill med en bachelor i IT liksom Endret 19. november 2018 av KGKonto
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #9 Skrevet 19. november 2018 2 minutter siden, KGKonto skrev: Hva med et årskurs i IT? Da har du jo vist at du har IT ferdigheter som er gode nok Tror det kanskje blir litt overkill med en bachelor i IT liksom Jeg tenker også at en bachelor kan bli litt mye. Men har du noen tips til hvilke årsstudier som kan være aktuelle for meg? Er det bare å melde seg på et hvilket som helst årsstudium og og plukke de fagene man vil, eller må man følge et fast løp? Og er det mulig å starte på nyåret, eller må jeg vente til høsten? Ts Anonymkode: 0acbf...2d6
Gjest KGKonto Skrevet 19. november 2018 #10 Skrevet 19. november 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker også at en bachelor kan bli litt mye. Men har du noen tips til hvilke årsstudier som kan være aktuelle for meg? Er det bare å melde seg på et hvilket som helst årsstudium og og plukke de fagene man vil, eller må man følge et fast løp? Og er det mulig å starte på nyåret, eller må jeg vente til høsten? Ts Anonymkode: 0acbf...2d6 Det får du nesten søke litt rundt på nettet og finne ut av selv
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #11 Skrevet 19. november 2018 Det spiller ingen rolle hvilke it-fag du tar. All it-utdanning er utdatert innen man er ferdig uansett. Det er ikke utdanningen man blir målt på, men potensialet man kan viser. Ta en hvilken som helst it-utdanning og lag en "mappe" med prosjekter som viser hva du er i stand til å lære deg. Anonymkode: 9dabb...7f7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #12 Skrevet 20. november 2018 Uib har "myke" IT fag: https://www.uib.no/studier/BASV-INFO#uib-tabs-introduksjon Anonymkode: 8a85c...5db
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #13 Skrevet 20. november 2018 Informasjonsvitenskap ved UiB krever ikke gode matte kunnskaper Anonymkode: 8a25d...f50
gudbevaremegvel Skrevet 20. november 2018 #14 Skrevet 20. november 2018 Finnes mange studier i Oslo som ikke krever matte. Anvendt datateknologi på Oslomet, Informatikk: design, bruk, interaksjon og Informatikk: språk og kommunikasjon (heter noe annet nå, men samme greia) på UiO. Krever litt over 5 i snitt da, men finnes mange tilsvarende greier i andre deler av landet. Kjæresten min studerer anvendt på Oslomet, og det krever ingen matte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå