Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Si oop jobben 2 mnd før termin, permisjon/foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg skal nå flytte hjem igjen. Jeg ønsker derfor å si opp jobben (jobber 100% i kommunen) slik at jeg kan være hjemme 1,5 mnd før fødsel. Hvordan kan dette påvirke foreldre/permisjonspenger? Jeg makter ikke å bo her å jobbe så mange mnd igjen. 

Anonymkode: 05959...f9f

Skrevet

Har du da jobbet 6 av 10 mnd? Er veldig usikker på hvordan det blir. Ville ringt nav og hørt. 

Du vil jo ikke få dagpenger siden duvselb sier opp jobben. Tror jeg uansett ville ventet til jeg var i permisjon med å si opp.

Anonymkode: c8f8f...385

• Liker 2
Skrevet

Tror det skal gå bra, men jeg ville ringt NAV og hørt for å være sikker. De er som regel veldig hyggelige og behjelpelige på telefon. Jeg gjør det samme, men slutter da 3 uker før permisjonsstart og det skal ihvertfall ikke ha noen innvirkning på utbetalinger/permisjonstiden.

• Liker 1
Skrevet

Med de nye reglene vil du tape skikkelig på det. Men du kan f.eks. starte permisjonen litt tidligere..da vil du ikke tape penger, men tid med barnet.

Anonymkode: e8cec...02b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, netpuppy said:

Tror det skal gå bra, men jeg ville ringt NAV og hørt for å være sikker. De er som regel veldig hyggelige og behjelpelige på telefon. Jeg gjør det samme, men slutter da 3 uker før permisjonsstart og det skal ihvertfall ikke ha noen innvirkning på utbetalinger/permisjonstiden.

Det er nye regler for beregning nå. Nå er det snittet av de tre siste månedene før permisjon som skal gi grunnlaget.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nye regler for beregning nå. Nå er det snittet av de tre siste månedene før permisjon som skal gi grunnlaget.

Ok. Vet de skal være ferdige å beregne min en mnd før permisjonsstart så for meg har det ikke betydning. Men da vil det kanskje påvirke TS, ja, Godt poeng. 

Skrevet

Du har ikke mulighet til å ta ut ferie eller ta av fellesperioden før fødsel?

Anonymkode: 029db...bc4

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor klarer du ikke å jobbe? Er du for trøtt, kan du be om sykmelding, da mister du heller ikke pengene. Blir for dumt å miste permisjonspengene kun pga 2mnd.

Anonymkode: bf2b3...16b

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg et spm! For jeg var ikke klar over at dette var endret. La oss si man har jobbet mindre enn vanlig siste tiden før permisjon (feks fordi man er student og jobber deltid/Tar på seg ekstra vakter ellers). Vil det da ikke bli tatt hensyn til at man i øvrige mnd det siste året har tjent mer? Ser jo for meg at det her rammer alle som jobber på tilkalling osv- som kanskje ikke klarer å si ja til like mye som høygravid 😮 

• Liker 2
Skrevet

Retten til permisjon er noe du har opptjent om du har jobbet minst 6 av de siste 10 månedene. Tror derfor ikke du vil miste retten til foreldrepenger om du oppfyller det kravet. Alternativet er å ta ut permisjon fra nå av. Jeg gjorde det, men da mister man tilsvarene tid etter fødsel og må spe på med ulønnet perm på slutten.

Anonymkode: c84f3...47a

Skrevet
24 minutter siden, ceccans skrev:

Da har jeg et spm! For jeg var ikke klar over at dette var endret. La oss si man har jobbet mindre enn vanlig siste tiden før permisjon (feks fordi man er student og jobber deltid/Tar på seg ekstra vakter ellers). Vil det da ikke bli tatt hensyn til at man i øvrige mnd det siste året har tjent mer? Ser jo for meg at det her rammer alle som jobber på tilkalling osv- som kanskje ikke klarer å si ja til like mye som høygravid 😮 

Lurer jeg også på. Det kan da ikke være riktig .. 

Anonymkode: 75032...a85

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på. Det kan da ikke være riktig .. 

Anonymkode: 75032...a85

Ville spurt på NAV sin chat om foreldrepenger eller deres Facebook side. De svarer ganske kjapt. 

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, ceccans said:

Det er noe av kritikken ja. Vet desverre ikke hvilken effekt det har på de du nevner.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har seg sånn at jeg skal nå flytte hjem igjen. Jeg ønsker derfor å si opp jobben (jobber 100% i kommunen) slik at jeg kan være hjemme 1,5 mnd før fødsel. Hvordan kan dette påvirke foreldre/permisjonspenger? Jeg makter ikke å bo her å jobbe så mange mnd igjen. 

Du må ikke finne på å si opp jobben din før du skal ut i permisjon, det taper du på, på alle måter. 

Hold ut, eventuelt diskuter sykemelding med legen, og si opp jobben din før permisjonen er over. 

Anonymkode: efd97...869

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Retten til permisjon er noe du har opptjent om du har jobbet minst 6 av de siste 10 månedene. Tror derfor ikke du vil miste retten til foreldrepenger om du oppfyller det kravet. Alternativet er å ta ut permisjon fra nå av. Jeg gjorde det, men da mister man tilsvarene tid etter fødsel og må spe på med ulønnet perm på slutten.

Anonymkode: c84f3...47a

Rett til permisjon får man jo. Men min mann fikk beskjed om at om han gikk uten lønn før perm ville vi tape på det. Han sier opp så siste dag er før permisjonstart. Om ikke hadde vi tapt.

Annonse
Skrevet
58 minutter siden, ceccans skrev:

Det er dette som er problemet for oss som har jobb med varierende lønn, og spesielt hvor det er høysesong/lavsesong. Jeg får 4000 mer i mnd på den gamle ordningen enn jeg gjør på den nye. 

Anonymkode: d46cd...a83

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort dette. Virker ikke helt gjennomtenkt. Hvis grunnen er utmattelse, hadde jeg tatt en tur til legen. Kanskje du kan få sykemelding og reise hjem allerede nå uten å si opp. Hvis ikke, får du nok enten gradert sykemelding eller mulighet til tilpasse jobben bedre. Det virker ikke lurt så lenge vi ikke vet grunnen. 

Skrevet

Slike ting står faktisk på nettsidene til Nav:

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de tre siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

• Hvis arbeidsforholdet ditt har vart under tre måneder, skal foreldrepengene regnes ut fra inntekten du har hatt i den perioden du har vært i jobb. Inntekten din regnes om til en månedsinntekt.

• Hvis du har hatt ferie eller korte perioder med tilfeldig ulønnet permisjon i perioden du har hatt inntekt, fastsettes inntekten din til det du vanligvis ville hatt hvis du hadde vært i jobb.

• Hvis arbeidsforholdet ditt avsluttes før du starter foreldrepengeperioden, blir foreldrepengene dine beregnet etter inntekten din de tre siste månedene før arbeidsforholdet ble avsluttet.8

https://familie.nav.no/om-foreldrepenger/nye-beregningsregler

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du da jobbet 6 av 10 mnd? Er veldig usikker på hvordan det blir. Ville ringt nav og hørt. 

Du vil jo ikke få dagpenger siden duvselb sier opp jobben. Tror jeg uansett ville ventet til jeg var i permisjon med å si opp.

Anonymkode: c8f8f...385

Jeg begynte å jobbe i august :)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor klarer du ikke å jobbe? Er du for trøtt, kan du be om sykmelding, da mister du heller ikke pengene. Blir for dumt å miste permisjonspengene kun pga 2mnd.

Anonymkode: bf2b3...16b

Har ingenting med det å gjøre. Jeg bor ikke i samme kommune som samboer ''fjernboer'' nå. Og ønsker derfor å si opp jobb og flytte hjem en mnd før termin. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...