Gå til innhold

Nye skabbganger etter Nix-kur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gjort mitt andre kur mot skabb men det er samme resultat som sist. Bare to dager etterpå får jeg fortsatt nye blemmer og i dag ser jeg et par nye skabbganger. Er dette et tegn på at behandlingen ikke fungerte denne gangen også?

Anonymkode: 7e291...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje...? Aldri hatt skabb. Vasker du alt av sengetøy også?

Skrevet

Her i hus har vi nå tatt 4 nix-kurer.. så nå er jeg blakk 🙈 Neida, men husk at du kan ha utslett og klø i mange uker etter vellykket kur :) spurte hudlegen om vi fortsatt hadde skabb siden det dukket opp nytt utslett en god stund etter kur nr 3, men han sa det var helt normalt selv om man er kvitt det. 

Anonymkode: 00f57...88f

Skrevet

Hei,

Vi smurte oss med Nix sist nå på torsdag, og jeg oppdaget en ny skabbgang i går (mandag). Samboer har for øyeblikket ikke fått noe nytt. Vi skal smøre oss til torsdag igjen, og håper det blir siste gangen. Da har vi smurt oss på hele kroppen x4, og hender/føtter x4 utenom dette.

Jeg har ved flere tilfeller plukket ut skabben med synål, og sett de gå rundt. Det jeg oppdaget denne gangen var at den skabben (fra den ene, nye skabbgangen) var veldig svekket i forhold til hvordan de andre har vært tidligere. 

Jeg har lest flere forskningsartikler, både om skabb og om behandling med permethrin, og begynner å bli ganske lei av å aldri bli kvitt dem, selv om det tilsynelatende skal være relativt enkelt. 

Du får smøre deg enda en gang! (Ja, det er skamdyrt..)

Mvh
Nuttery

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i hus har vi nå tatt 4 nix-kurer.. så nå er jeg blakk 🙈 Neida, men husk at du kan ha utslett og klø i mange uker etter vellykket kur :) spurte hudlegen om vi fortsatt hadde skabb siden det dukket opp nytt utslett en god stund etter kur nr 3, men han sa det var helt normalt selv om man er kvitt det. 

Anonymkode: 00f57...88f

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. Man kan få utslett - men ikke skabb-utslett. Utslettet man kan få er en reaksjon på Permethrinen, noe som tross alt er et innsektsdrepende middel. Jeg fikk denne beskjeden da jeg fikk mer utslett etter 2 kurer, uten at utslettet ble sett på. Jeg fikk skrevet ut en stor tube Locoid (kortison) som vi skulle smøre oss med for å lindre utslettet. Dette var jo kjempedumt - for vi hadde fortsatt skabb, og denne kortisonen bare lettet symptomene slik at vi trodde vi ble bedre, mens de i teorien spredde seg mer. Så i allefall bør de se godt på dette utslettet før de bedømmer at det ikke er skabb!

Vi har holdt på med dette siden august, og holder på å bli gale..!

Skrevet

Litt fagkunnskap:

Studien "A comparative study of oral ivermectin and topical permethrin cream in the treatment of scabies" fra 2000 tok for seg 85 pasienter, som ble delt inn i to grupper (40/45) hvor gruppe 1 ble behandlet med Ivermectrin (tabletter) og gruppe 2 ble behandlet med permethrin (Nix). En uke etter behandling opplevde 20 stk (50%) i gruppen med Ivermectrin-behandling symptombedring, mens 35 stk (84%) i gruppen som hadde smurt med Nix opplevde symptombedring. Etter uke 2 opplevde 28 stk (70%) av de som var behandlet med Ivermectrin bedring, mens 44% (98%) opplevde bedring med Nix. Etter tredje uke hadde 95% av gruppe 1 opplevd symptombedring, mens alle som hadde smurt med Nix var kurert. 

Studien "A review of Sarcoptes scabiei: past, present and future" (2017) har gått igjennom flere artikler som omhandler skabbs fysiologi, overlevelse utenfor kroppen etc. Det relevante jeg klarte å dra ut av den er blant annet: 

• Inkubasjonstid fra egg til larve: 50-53 timer. Tid fra egg til voksen: 10-13 dager.
  • Skabb legger 40-50 egg eller mer i sin livssyklus
  • Overlevelse utenfor menneskekroppen: 
    - Ulike typer skabb overlever litt forskjellig.
    - Skabben dør ved at de tørker ut. Mao høyere temperatur og lav luftfuktighet = raskere død.
    - Dødelig temperatur for skabb er ca 50C i 10 min. Derfor anbefales det å vaske på 60C i minimum 10 minutter for å være sikker. 
Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Hei,

Vi smurte oss med Nix sist nå på torsdag, og jeg oppdaget en ny skabbgang i går (mandag). Samboer har for øyeblikket ikke fått noe nytt. Vi skal smøre oss til torsdag igjen, og håper det blir siste gangen. Da har vi smurt oss på hele kroppen x4, og hender/føtter x4 utenom dette.

Jeg har ved flere tilfeller plukket ut skabben med synål, og sett de gå rundt. Det jeg oppdaget denne gangen var at den skabben (fra den ene, nye skabbgangen) var veldig svekket i forhold til hvordan de andre har vært tidligere. 

Jeg har lest flere forskningsartikler, både om skabb og om behandling med permethrin, og begynner å bli ganske lei av å aldri bli kvitt dem, selv om det tilsynelatende skal være relativt enkelt. 

Du får smøre deg enda en gang! (Ja, det er skamdyrt..)

Mvh
Nuttery

Hei,

Igår da jeg la meg var det så og si ingen kløe. Litt var det, men mye mindre enn tidligere. Jeg har heller ikke opplevd nye utslett eller skabbganger siden igår! Tror du det er håp?

Lykke til med behandlingen deres! Håper det blir siste gang!

Ts

Skrevet

Dette er min store skrekk å få. Kan jeg spørre deg hvordan dere ble smittet med noe sånt som skabb? Var det via husdyr eller hva?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Igår da jeg la meg var det så og si ingen kløe. Litt var det, men mye mindre enn tidligere. Jeg har heller ikke opplevd nye utslett eller skabbganger siden igår! Tror du det er håp?

Lykke til med behandlingen deres! Håper det blir siste gang!

Ts

Hvor mye jeg klør avhenger mye av hvor varm jeg er.  Det som gjør at det klør er avfallsstoffer fra midden, og det klør mye mer når det er varmt. Det er derfor kløen kommer til å vedvare en stund før den gir seg - fordi kroppen må kvitte seg med avfallsstoffene fra skabben. 

Hvis du har fått en ny skabbgang etter behandling vil jeg anta du fortsatt har skabb. Det er jo ikke sånn at det popper opp flere hver dag på meg heller! De dukker jo opp etter hvert som eggene klekker. I tillegg: om du så bare har en levende skabb igjen, så kommer den til å legge nye egg (hvis det er en kvinnelig), så du vil oppleve symptombedring en stund til før det bryter ut igjen (de nye eggene klekker).

Jeg ville tatt utgangspunkt i at du fortsatt har det, og smurt en gang til om en uke. Jeg har selv gått i fella og trodd det var borte, også var det ikke det..

Skrevet
1 minutt siden, Million skrev:

Dette er min store skrekk å få. Kan jeg spørre deg hvordan dere ble smittet med noe sånt som skabb? Var det via husdyr eller hva?

Skabb fra dyr smitter ikke over til mennesker så vidt jeg vet.

Samboer fikk skabb fra en venn han delte madrass med da de var 10 dager på Roskilde i Juli 2018. Samboer smittet meg med det da han kom hjem. Samboer begynte å få kløe i begynnelsen August, og jeg begynte å klø i slutten av august.

Det skal ganske mye til å få det, sånn jeg har lest, men det sprer seg relativt lett. Hovedsakelig igjennom f.eks kjærester som har mye nærkontakt uten klær, eller mennesker som sover sammen og kommer borti hverandre over litt lenger tid (f.eks ligger inntil hverandre med føttene i noen timer).

Skrevet
29 minutter siden, Nuttery skrev:

Hvor mye jeg klør avhenger mye av hvor varm jeg er.  Det som gjør at det klør er avfallsstoffer fra midden, og det klør mye mer når det er varmt. Det er derfor kløen kommer til å vedvare en stund før den gir seg - fordi kroppen må kvitte seg med avfallsstoffene fra skabben. 

Hvis du har fått en ny skabbgang etter behandling vil jeg anta du fortsatt har skabb. Det er jo ikke sånn at det popper opp flere hver dag på meg heller! De dukker jo opp etter hvert som eggene klekker. I tillegg: om du så bare har en levende skabb igjen, så kommer den til å legge nye egg (hvis det er en kvinnelig), så du vil oppleve symptombedring en stund til før det bryter ut igjen (de nye eggene klekker).

Jeg ville tatt utgangspunkt i at du fortsatt har det, og smurt en gang til om en uke. Jeg har selv gått i fella og trodd det var borte, også var det ikke det..

Da blir det en tredje gang dersom jeg gjør det igjen. 

Jeg kan jo håpe at det var en hann-midd?

Ts

31 minutter siden, Million skrev:

Jeg ble smittet av en one night stand. 

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da blir det en tredje gang dersom jeg gjør det igjen. 

Jeg kan jo håpe at det var en hann-midd?

Ts

Jeg ble smittet av en one night stand. 

Ts

Haha ja, du kan jo håpe... men jeg hadde ikke turt å ta risken :( 

jeg plukker ut all skabben jeg finner med sy-nål og brenner de, så gæren er jeg!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Nuttery skrev:

Haha ja, du kan jo håpe... men jeg hadde ikke turt å ta risken :( 

jeg plukker ut all skabben jeg finner med sy-nål og brenner de, så gæren er jeg!

Det er ikke rart, man blir faktisk helt gæren i topplokket av de, i hvertfall jeg!

Unner ingen dette!

Ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke rart, man blir faktisk helt gæren i topplokket av de, i hvertfall jeg!

Unner ingen dette!

Ts

Ja, føler meg helt psycho. Er omtrent redd for å ta på folk, la noen komme i kontakt med klærne mine, sitte i sofaen osv :) selv om jeg vet det ikke er farlig.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hvordan ble dere kvitt det til slutt? 
Klødde dere noe etter behandlingen som funket? 
Hvordan vet man at den har fungert?

Anonymkode: 54caa...34e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble dere kvitt det til slutt? 
Klødde dere noe etter behandlingen som funket? 
Hvordan vet man at den har fungert?

Vi ble kvitt den til slutt ved å bare ta nix kur etter nix kur helt til vi sluttet å få flere skabbganger. Kløen fortsetter en stund etterpå.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 6.2.2019 den 21.11, Nuttery skrev:

Vi ble kvitt den til slutt ved å bare ta nix kur etter nix kur helt til vi sluttet å få flere skabbganger. Kløen fortsetter en stund etterpå.

Så hvis man får 2 prikker rett etterpå men resten ser ut til å være tørket ut så er håpet ute?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man får 2 prikker rett etterpå men resten ser ut til å være tørket ut så er håpet ute?

Er det skabbganger da? Det er mye som klør som ikke er skabb! 

Anonymkode: ce715...573

Skrevet

Regner med det siden heg har fått påvist skapp. Di er ganske små runde som vesker litt. Skulle ønske man kunne se dem så man visste om det var det eller ikke.

Skrevet

Hvor mange nix nurer måtte du ta? 

Hvor ofte tok du dem?

smittet du noen andre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...