AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #1 Skrevet 19. november 2018 Hei, Har et lite dilemma med gruppeeksamen vi holder på med. For en stund siden klarte jeg å få tak i en av fjorårets eksamensoppgaver hvor gruppen fikk karakter B, på nesten samme oppgave vi har fått. Viste den til gruppen og tenkte vi kunne bruke den til "inspirasjon". Dette tolket de som "skriv rett av" og har stort sett valgt å nærmeste direkte kopiere store deler fra den eksamen, noe jeg reagerer veldig på. Greia er at det er et par ting som gjør at vi unngår plagiaten litt, vi skriver på engelsk mens oppgaven er på norsk, store deler av oppgaven er en del modeller og grafer (altså ikke tekst) og formelen er den samme for alle grupper: altså alle skal ha med Overskrift A), Overskrift B) og flere av de samme formelene (med forskjellige tall) så alle oppgavene vil til slutt se ganske like ut uansett, pluss at det er samme litt "synsete" og nær pensjonistalder professorer som retter dem og han har gitt ut denne oppgaven i årevis. Jeg er likevel svært bekymret for dette, mens de ikke mener det er noe fare. Trodde man potensielt kan miste studieplass og alt som er? Har prøvde å få til små kompromiss, som at vi i det minste må FORSTÅ det som kopieres, har sett flere ganger at folk kopierer med samme feilen fra oppgaven fordi de ikke forstår hva det faktisk er. Eller at vi kan bruke en annen modell enn dem der det er mulig, men føler de er så låst i at "Denne fikk karakter B så hvis vi kopierer så får vi det også". hva tenker dere om dette, kjenner jeg er mildt sagt bekymret. Anonymkode: 0d483...6f6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #2 Skrevet 19. november 2018 Hvis dette er høyskole/universitetseksamen har de egne systemer for å avdekke plagiat... og dette er jo plagiat.... Anonymkode: e8771...bf7 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #3 Skrevet 19. november 2018 Dette er plagiat. Her ville jeg som student sagt klart fra at dette er uakseptabelt, og at jeg vil varsle emneansvarlig hvis de ikke gir seg. Jeg ville aldri risikert å bli tatt for plagiat pga andre på en gruppeeksamen. Hilsen akademisk ansatt på et universitet Anonymkode: 4ff87...782 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 Dette er jo plagiat. Dere henter stoff fra et dokument uten å oppgi kilder. Det er vel uansett ikke greit å bruke tidligere eksamensoppgaver som kilder? Anonymkode: 17da3...344 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 Det er plagiat, og ekstremt risikofylt når det er fjorårets eksamen i samme emne. Nå kjenner jeg ikke til professoren i dette emnet, men jeg ville ikke ha undervurdert at han er nærmere pensjonistalder. Disse kan være veldig oppmerksomme og kan fint huske en B-oppgave fra året før. Anonymkode: bfb9c...c02
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 Skjønner jo at dette er plaget og er helt enig med dere, men er meg mot 4 andre i gruppen, hva gjør jeg? Irriterer meg også at som sagt vil alle oppgavene se ganske like ut til slutt pga formelen/oppsette, så hvorfor kan vi ikke bare gjøre det på egenhånd uansett... frustrerende. Anonymkode: 0d483...6f6
lipglossy Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 Håper dere ikke gjør den feilen der. Det er snakk om EKSAMEN, ikke en liten innlevering. 3
L'amie Skrevet 19. november 2018 #8 Skrevet 19. november 2018 Du forteller at dersom dere blir tatt for plagiat kan dere bli utestengt fra både eget og resten av landets universiteter og høgskoler. Skolene har programvare som fanger opp plagiat, så dere kan definitivt bli tatt. Det er nå det er på tide å sette seg på bakbeina. Går ikke det, så ber du om å få levere inn selvstendig arbeid på bakgrunn av uoverenstemmelser i gruppa. 4
gudbevaremegvel Skrevet 20. november 2018 #9 Skrevet 20. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner jo at dette er plaget og er helt enig med dere, men er meg mot 4 andre i gruppen, hva gjør jeg? Irriterer meg også at som sagt vil alle oppgavene se ganske like ut til slutt pga formelen/oppsette, så hvorfor kan vi ikke bare gjøre det på egenhånd uansett... frustrerende. Anonymkode: 0d483...6f6 Gjør som noen over her sier, si fra til emneansvarlig! Evt. start med å "true" de andre på gruppa med at du kommer til å gjøre det, selv om du kanskje blir upopulær. Det å bli kastet ut er ikke en spøk.
_popcorn_ Skrevet 20. november 2018 #10 Skrevet 20. november 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner jo at dette er plaget og er helt enig med dere, men er meg mot 4 andre i gruppen, hva gjør jeg? Irriterer meg også at som sagt vil alle oppgavene se ganske like ut til slutt pga formelen/oppsette, så hvorfor kan vi ikke bare gjøre det på egenhånd uansett... frustrerende. Anonymkode: 0d483...6f6 Enten får du sette ned foten og nekte levere inn plagiat, eller så får du godta at du risikerer utestengelse fra høyere utdanning fordi du ikke setter ned foten. Hvor ille er det for deg å bli hengende ett år etter på utdannelsen din, er det viktigere jatte med gruppa eller fortsette utdanningen i normalt løp ? Selv om ene besvarelsen er norsk og den andre engelsk er det like fult plagiat, det er ikke tillatt plagiere og bare oversette oppgaven.
solmåneogstjerner Skrevet 20. november 2018 #11 Skrevet 20. november 2018 Akkurat det samme skjedde meg! Satte til slutt foten ned og nektet. Det ble dårlig stemning, men jeg fikk viljen min. Hvis ikke hadde jeg sagt fra til foreleser. Jeg ville absolutt ikke risikere å bli utestengt.
Ullvott Skrevet 20. november 2018 #12 Skrevet 20. november 2018 (endret) Enig med de andre i at dette er plagiat og dermed utrolig risikabelt. Og hva hvis plagiatet mot formodning ikke oppdages og dere får dårligere karakter? Hva skal resten av gruppa bruke som klageargument? «De som leverte dette i fjor fikk B, så da er det urettferdig at ikke vi fikk det samme!» Endret 20. november 2018 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #13 Skrevet 20. november 2018 Det kommer litt an på. Dersom dere har en åpen eksamen der alle hjelpemidler er tillatt, er det ikke nødvendigvis noe i veien for å benytte en annen besvarelse som inspirasjon i seg selv, for å bruke samme struktur/oppsett etc. Men det å skrive rett av vil kunne krysse terskelen for hva som er å anse som plagiat, og det gjelder særlig dersom dere ikke refererer til denne besvarelsen i deres egen besvarelse. Så vil det også komme litt an på hva slags fag det er, om det f. eks. er matematiske, logiske fag der det ikke finnes så mange måter å løse det på (slik at mange av oppgavene uansett blir temmelig like) eller mer åpne fag der det er rom for å drøfte og løse oppgaven på flere måter. Dersom både den oppgaven dere leser fra og deres egen er en type som kun kan løses på en bestemt måte, eller et veldig lite antall måter, så vil det ikke nødvendigvis være noe i veien for å gjøre det på samme måte. Men igjen skal man jo henvise til alle kilder man bruker, og det gjelder i de fleste tilfeller også tidligere besvarelser/oppgaver/innleveringer som har blitt gjort og som dere benytter dere av. Så hvorfor ikke bare skrive den godt om, sørge for at dere forstår innholdet og lage deres versjon av det og faktisk henvise? Det er ikke juks hvis dette er en åpen eksamen der alle kilder er tillatt, og så lenge dere er nøye med å henvise til alle kilder, og en foreleser kan ikke hevde at dere har skrevet av dersom det er en måte eller et lite antall måter å løse oppgaven på, men h*n kan derimot ta dere for plagiat dersom det ikke henvises og det blir oppdaget. Anonymkode: 4be88...0a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå