Gå til innhold

Hvilken vikar skulle fått fast jobb? Den som har jobbet lengst eller den som kan mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært ansatt som vikar hos min nåværende arbeidsgiver i halvannet år. Før jeg ble ansatt av dem jobbet jeg der i et halvt år som vikar via et bemanningsbyrå. Det siste året har jeg hatt fast turnus, et vikariat for ei som har vært ute i fødselspermisjon. Vikariatet gikk ut oktober og jeg har fått turnus for denne måneden også, men fra 1. desember er det slutt og jeg går tilbake til å være ringevikar som får vakter når det er sykdom, ferieavvikling etc. M.a.o. er det uforutsigbart og usikkert.

For et par uker siden kom det en intern utlysning på faste stillinger og jeg søkte selvsagt. Da jeg er en av vikarene som har vært ansatt lengst hadde jeg store forhåpninger om at jeg skulle få en av dem, men den gang ei. Til min store overraskelse har en vikar som ble ansatt noen måneder etter meg fått en av de faste stillingene. Dette tok jeg opp med sjefen og han begrunnet det med at vedkommende kan flere stasjoner enn meg.

H*n har ikke hatt fast turnus og har blitt rullert rundt på avdelingen og har fått opplæring i mye forskjellig. Vi har tre hovedstasjoner og hver stasjon har tre-fire "understasjoner". Jeg har i hovedsak jobbet på den ene stasjonen og kan tre av fire "understasjoner" der i tillegg til at jeg jobbet litt på en av "understasjonene" på en annen stasjon før jeg fikk vikariatet. H*n som ble ansatt kan alle funksjoner på to av tre hovedstasjoner og en "undederstasjon" på den tredje.

Jeg synes argumentet er merkelig og kan ikke helt skjønne at det skal bety mer en ansiennitet. De som jobber fast jobber normalt på en av hovedstasjonene og rullerer mellom "understasjonene" på den stasjonen. Det hender at de blir flyttet på ved sykdom, ferieavvikling etc., men i det hører til sjeldenhetene da vikarer stort sett kalles inn for å dekke opp for de som er borte. 

Veier ikke ansiennitet tyngst?

Anonymkode: 4a448...e2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den best kvalifiserte veier tyngst; ikke kun hvor lenge man har jobbet. 

Anonymkode: a4e82...989

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville også ansatt den som har mest kunnskap om selve bedriften. Driter vel i om vedkommende har jobbet i 18 eller 24 mnd. 

Anonymkode: 87dc5...fba

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den best kvalifiserte veier tyngst; ikke kun hvor lenge man har jobbet. 

Anonymkode: a4e82...989

Heldigvis. 

Men etter et visst antall år som vikar er de pliktige til å gi ts en viss prosent fast. 

Anonymkode: 04f0c...781

Skrevet

Jeg vil ikke si at opplæring skal ha så fryktelig mye å si ved en fast ansettelse. Jeg mener det er mer riktig å tilby jobben til den som har jobbet der lengst, med mindre det er snakk om krav til kompetanse. Hva er vel det? 2-3 vakter med opplæring også er det greit? Nei er det en jobb som ikke krever akademisk kompetanse så tenker jeg at den som har jobbet der lengst har dips.

Det blir liksom som butikker som stiller krav til at søkerkandidaten har «erfaring med kasseoppgjør» i mitt hode er det «kan telle sedler og mynter» for selve kassen er forskjellig fra en butikk til en annen. 

Anonymkode: a2392...586

Skrevet

Jeg som leder ville alltid valgdebatt jeg ser på som flinkest eller mest kompetent. Ansiennitet teller ikke i dag på samme måte som i gamle dager, tvert imot så kan det være til hinder for å få valgt de beste folka. 

Anonymkode: f2899...718

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som leder ville alltid valgdebatt jeg ser på som flinkest eller mest kompetent. Ansiennitet teller ikke i dag på samme måte som i gamle dager, tvert imot så kan det være til hinder for å få valgt de beste folka. 

Men TS skriver at kompetanse ikke nødvendigvis er et gyldig kritere, gitt at de andre faste ansatte ikke forventes å kunne de andre "stasjonene" og kun jobber på sin egen "stasjon". Da fremstår det merkelig at dette nå plutselig brukes som argument ovenfor TS. Dessuten er det ofte ansiennitetsregler når det gjelder helserelaterte virksomheter, slik at du nok ikke kan ture frem som du ønsker som leder. Hadde du gjort det mot meg som ansatt, så skulle jeg trukket deg gjennom rettsvesenet i årevis. 

Anonymkode: 42b6c...b9e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men TS skriver at kompetanse ikke nødvendigvis er et gyldig kritere, gitt at de andre faste ansatte ikke forventes å kunne de andre "stasjonene" og kun jobber på sin egen "stasjon". Da fremstår det merkelig at dette nå plutselig brukes som argument ovenfor TS. Dessuten er det ofte ansiennitetsregler når det gjelder helserelaterte virksomheter, slik at du nok ikke kan ture frem som du ønsker som leder. Hadde du gjort det mot meg som ansatt, så skulle jeg trukket deg gjennom rettsvesenet i årevis. 

Elsker disse som «kjører gjennom rettsvesenet i årevis». Så mange av de på kg, så få i det virkelige liv 😂

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor klagde du ikke på innstillingen? 

Anonymkode: 95a2f...19a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Elsker disse som «kjører gjennom rettsvesenet i årevis». Så mange av de på kg, så få i det virkelige liv 😂

Meget mulig det er mange som ikke har ressurser/kunnskap nok til å gjøre det i det virkelige liv. Men når man har bra med ressurser og kunnskap, samt venner og bekjente som er jurister/advokater blir det så mye enklere. Det handler ganske enkelt om at noen oss slår tilbake hvis vi ser vi blir urettmessig behandlet :)

• Liker 1
Skrevet

Den beste kvalifiserte. Kan være at vedkommende også er mer fleksibel enn deg. 

Anonymkode: c7e04...e15

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget mulig det er mange som ikke har ressurser/kunnskap nok til å gjøre det i det virkelige liv. Men når man har bra med ressurser og kunnskap, samt venner og bekjente som er jurister/advokater blir det så mye enklere. Det handler ganske enkelt om at noen oss slår tilbake hvis vi ser vi blir urettmessig behandlet :)

Selvsagt

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, "stor i orda og liten på Jorda".

Anonymkode: edff4...33f

• Liker 1
Skrevet

Den som er best kvalifisert får jobben. Forstår godt at du er lei deg for at noen andre har blitt prioritert, men som vikar har man ikke fortrinnsrett til stillinger. 

Anonymkode: 303ab...16a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke blitt så mange år i retten, som vikar har man ikke fortrinnsrett til stillinger, leder kan velge den vedkommende mener er best kvalifisert. Som fast ansatt hadde saken vært en helt annen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ikke blitt så mange år i retten, som vikar har man ikke fortrinnsrett til stillinger, leder kan velge den vedkommende mener er best kvalifisert. Som fast ansatt hadde saken vært en helt annen. 

Som fast ansatt trenger en jo ikke å søke på stillingen...

Anonymkode: 5fe4f...254

Skrevet

Som nevnt over; vikarer har ikke fortrinnsrett til utlyste stillinger. Du stiller på like fot med andre søkere og om denne stillingen er i offentlig sektor skal arbeidsgiver ansette den som er best kvalifisert, jf kvalifikasjonsprinsippet.

Anonymkode: a464d...191

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fast ansatt trenger en jo ikke å søke på stillingen...

Anonymkode: 5fe4f...254

Hvis du har en liten stilling og ønsker større, eller har en annen stilling i bedriften og ønsker den utlyste, så må du søke jo. Og da kommer et helt annet regelverk til anvendelse. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i det private, det er ikke slike regler der. Man må selvfølgelig forholde seg til de retningslinjene som finnes, og kan man ikke velge bort ansiennitet så er det selvsagt det som må gjelde. Men i mine tre jobber hvorav to som leder så har aldri dette vært et kriterie for valg av personer til faste stillinger. Det står heller ingenting i HI om at dette er i det offentlige. 

Skrevet

Takk for svar. Dette er ikke i det offentlige, men en produksjonsbedrift i det private. Det burde jeg sikkert gjort klart i HI.

Alle på avdelingen gjør mer eller mindre det samme, men de tre stasjonene jobber for hver sin kunde og hver kunde har litt forskjellige rutiner og måter å gjøre ting på. Nyansatte får tre dagers opplæring, mens ansatte som skal lære en ny "understasjon" får to dagers opplæring (som stort sett blir praktisert som en dag opplæring og en dag på egen stasjon med oppfølging fra den som lærte en opp dagen før og leder). 

Jeg føler jo på sett og vis at jeg blir "straffet" for at jeg har gått i et vikariat det siste året og dermed kun har jobbet på en stasjon, som også var den stasjonen jeg stort sett jobbet på i perioden før jeg fikk vikariatet. Hadde jeg vært ringevikar hadde jeg jo sannsynligvis fått opplæring i flere ting og hadde dermed stått sterkere i søknadsprosessen. 

TS

Anonymkode: 4a448...e2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...