Gå til innhold

Skal på jobbintervju, og har holdt jobbsøkingen konfidensiell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på mange forskjellige jobber. Nå har jeg blitt kalt inn på jobbintervju og er veldig spent på hvordan det vil gå. Det eneste jeg tenker på er hva jeg skal si til sjefen min. Hverken h*n eller noen andre på min nåværende arbeidsplass vet at jeg har søkt eller skal på intervju. Og jeg har naturligvis denne sjefen på referanselisten min og må informere h*n om dette før eller senere. 

Når skal jeg gjøre det? Burde jeg gjøre det i forkant av intervjuet eller etter? Hvordan skal jeg gå frem? Vet dette vil komme som et sjokk, og gruer meg veldig til den samtalen. Jeg har holdt det konfidensielt da jeg ikke vil skape unødvendig usikkerhet rundt meg som ansatt da sannheten er at jeg har søkt på andre jobber i snart 7mnd uten å få napp noe sted. Jeg er ferdig med yrket. Det føles som jeg har blitt spist opp og spyttet ut hver dag. Er lei av underbemanning og turnusjobbing. Kan så klart ikke si dette til sjefen.. er så stressa over denne samtalen at jeg knapt klarer å konsentrere meg om intervjuet! Og hva om jeg ikke får jobben? Da er iallefall katta er ute av sekken.. 

Hva ville du gjort? Har du vært igjennom det samme? Har du søkt uten å fortelle det, hatt intervju og ikke fått jobben? 

Takk for oppmerksomheten!

Anonymkode: 91382...693

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke fortalt noe før jeg hadde fått beskjed om at de vil sjekke referanser mot et potensielt tilbud, med andre ord, sent i prosssen, og ikke ved et førstegangsintervju. 

Anonymkode: ce610...0cf

• Liker 2
Skrevet

OK, det høres fornuftig ut! Takk for svaret😃

Skrevet

Det kan lurt å holde kortene litt tett mot brystet i en jobbsøkerprosess og heller si "referanser oppgis ved forespørsel", slik at man kan planlegge litt hvem man bruker som referanser. Men nå har du jo allerede satt opp din leder som referanse, så da ville jeg informert leder. Grunnen til det er at det ikke er sikkert at ny arbeidsgiver er så nøye på når de ringer vedkommende, selv om det vanligvis skjer til slutt så er det jo ingen garanti for det. 

Anonymkode: 16702...5c2

• Liker 5
Skrevet

Normalen er at de man setter paa som referanser spoerres foer de settes opp og informeres om at du er jobbsoekende. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har søkt på mange forskjellige jobber. Nå har jeg blitt kalt inn på jobbintervju og er veldig spent på hvordan det vil gå. Det eneste jeg tenker på er hva jeg skal si til sjefen min. Hverken h*n eller noen andre på min nåværende arbeidsplass vet at jeg har søkt eller skal på intervju. Og jeg har naturligvis denne sjefen på referanselisten min og må informere h*n om dette før eller senere. 

Når skal jeg gjøre det? Burde jeg gjøre det i forkant av intervjuet eller etter? Hvordan skal jeg gå frem? Vet dette vil komme som et sjokk, og gruer meg veldig til den samtalen. Jeg har holdt det konfidensielt da jeg ikke vil skape unødvendig usikkerhet rundt meg som ansatt da sannheten er at jeg har søkt på andre jobber i snart 7mnd uten å få napp noe sted. Jeg er ferdig med yrket. Det føles som jeg har blitt spist opp og spyttet ut hver dag. Er lei av underbemanning og turnusjobbing. Kan så klart ikke si dette til sjefen.. er så stressa over denne samtalen at jeg knapt klarer å konsentrere meg om intervjuet! Og hva om jeg ikke får jobben? Da er iallefall katta er ute av sekken.. 

Hva ville du gjort? Har du vært igjennom det samme? Har du søkt uten å fortelle det, hatt intervju og ikke fått jobben? 

Takk for oppmerksomheten!

Såklart du kan si dette til sjefen 🙂 Det er jo en ærlig sak.

• Liker 1
Skrevet

Du setter opp en tidligere arbeidsgiver som referanse som regel, ikke nåværende. De fleste har forståelse for dette, da jobbsøking ofte er konfidensielt.

Anonymkode: 2a91a...021

Skrevet

Du må aldri oppgi referanser som ikke er forberedt på telefon. En uforbredt referanse kan gi veldig dårlig inntrykk ("Hvem ringte sa du? Randi? Randi hvem? Ja, hun ja. Hun jobber her. Hva ville du, sa du? Referanse?!).

Av og til ringer arbeidsgivere referanser allerede før intervju for å slippe å bruke tid på personer med dårlig referanse/sile ut dem med best referanse før man setter av tid til evt. samtale.

Siden du allerede har oppgitt referanser ville jeg snakket med sjefen din med en gang og håpe ny arbeidsgiver ikke har tatt kontakt enda.

Bare si til din leder at du har lyst til å prøve noe nytt og derfor søker andre jobber. Ikke gni inn hvor lei du er til nåværende arbeidsgiver. 

Neste gang du kommer i en slik situasjon kan du vurdere å skrive "Referanser oppgis på forespørsel ".

Anonymkode: 6ef7e...2f5

• Liker 5
Skrevet

De søkerprosessee jeg har vært i sjekker ikke referanser før helt på slutten. Det er ingen som blander inn referanser enda, så du kan trygt vente med å si noe. Dersom du må bruke nåværende sjef som referanse så avtaler du med de du skal på intervju hos at de gjør dette så seint som mulig i prosessen, og at du i forkant får tid å snakke med referansen slik at de vet det kommer. Men før dette blir aktuelt så regner jeg med du minst er på to intervju. 

Jeg søkte jobb for et år siden, og da sjekka de referanser etter tre intervjurunder og når dette var eneste som gjensto før de gav meg et tilbud. 

Anonymkode: b5e2a...c46

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må aldri oppgi referanser som ikke er forberedt på telefon. En uforbredt referanse kan gi veldig dårlig inntrykk ("Hvem ringte sa du? Randi? Randi hvem? Ja, hun ja. Hun jobber her. Hva ville du, sa du? Referanse?!).

Av og til ringer arbeidsgivere referanser allerede før intervju for å slippe å bruke tid på personer med dårlig referanse/sile ut dem med best referanse før man setter av tid til evt. samtale.

Siden du allerede har oppgitt referanser ville jeg snakket med sjefen din med en gang og håpe ny arbeidsgiver ikke har tatt kontakt enda.

Bare si til din leder at du har lyst til å prøve noe nytt og derfor søker andre jobber. Ikke gni inn hvor lei du er til nåværende arbeidsgiver. 

Neste gang du kommer i en slik situasjon kan du vurdere å skrive "Referanser oppgis på forespørsel ".

Dette har jeg aldri hørt om, og kan ikke tenke meg det er særlig utbredt. Det høres helt useriøst ut, man må møte folk og gjøre opp sin egen mening. Uten å ha møtt personen så vet du ikke hvilke spørsmål du bør stille. Og folk velger sjelden å bruke referanser som gir dem dårlige tilbakemeldinger. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om, og kan ikke tenke meg det er særlig utbredt. Det høres helt useriøst ut, man må møte folk og gjøre opp sin egen mening. Uten å ha møtt personen så vet du ikke hvilke spørsmål du bør stille. Og folk velger sjelden å bruke referanser som gir dem dårlige tilbakemeldinger. 

På stillinger med mange søkere er det greit å ta en prat med referansepersonen før man bruker 1 time på et jobbintervju. Om det er flere hundre søkere ville det tatt for lang tid. Noen velger også gruppeintervju i slike situasjoner. 

Innimellom står man ovenfor to eller flere kandidater som på papiret står ganske likt. Da er det greit å ta en prat med referanser før man velger hvem man setter av tid til. 

Det er ganske stor forskjell på hvor flinke arbeidsgivere er til å stille spørsmål som får fram hvem en person er som arbeidstaker. Ved å stille smarte spørsmål kan man avdekke mye uten å sette av tid til intervju.

Skrevet

Altså det er slett ikke alle som har flere intervjurunder. Sist jeg søkte jobb var det kun ett intervju de stedene jeg var inne, så risikofylt å satse på at det er to og tre runder. For øvrig bør du la være å skrive referanser i søknaden og heller skrive at de medbringes på intervju, og hvis intervjuet går greit så kan du snakke med referansene. Men det er viktig å snakke med referanser før de blir oppringt, ellers gir det ikke noe godt inntrykk. Og så er det jo greit at refereansen faktisk sier ja til å være referanse. Jeg har vært referanse for mange, de som ikke har spurt på forhånd får ikke den beste omtalen. Både fordi jeg ikke har fått tid til å tenke gjennom ting og foreberede meg på det som kanskje kommer (og det setter meg også i et dårlig lys), men også fordi jeg syns det fremstår uproft. For øvrig er folk i helsevesenet vant til at folk slutter, det er jo bare å si at du ønsker å forsøke noe som ikke innebærer turnus, ærlig sak det. 

Anonymkode: 394a3...83e

Skrevet

Jeg har vaert referanse ved flere anledninger.  Noen ganger har jeg blitt kontaktet foer intervju, andre ganger etter, og noen ganger ikke i det hele tatt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tilbakemelding! Skal huske på det til neste gang jeg søker ny jobb! Mye lettere å gjøre det på den måten!😊👍🏻  Ts

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De søkerprosessee jeg har vært i sjekker ikke referanser før helt på slutten. Det er ingen som blander inn referanser enda, så du kan trygt vente med å si noe. Dersom du må bruke nåværende sjef som referanse så avtaler du med de du skal på intervju hos at de gjør dette så seint som mulig i prosessen, og at du i forkant får tid å snakke med referansen slik at de vet det kommer. Men før dette blir aktuelt så regner jeg med du minst er på to intervju. 

Jeg søkte jobb for et år siden, og da sjekka de referanser etter tre intervjurunder og når dette var eneste som gjensto før de gav meg et tilbud. 

Herregud 3 intervjurunder syns jeg er mye! Bra du fikk jobben og triumfet igjennom prosessen!👍🏻 Kommer nok an på hvilke stillinger og hvor sikre de skal være i ansettelsen. Håper jeg slipper unna med maks 2😅 Ts

Skrevet

Hvis du allerede har oppgitt sjefen som referanse må du si ifra så fort som mulig! Du skal jo helst spørre FØR du oppgir vedkommende som referanse. Siden du har valgt å løse det slik må du bare ta mot til deg og si ifra. Det går nok fint, vær ærlig med sjefen uten å brette ut alle detaljer. Si at du føler tiden er inne for å gå videre, finne noe nytt, men samtidig at du ikke har det travelt med å finne noe nytt, og kommer til å yte ditt beste i nåværende jobb så lenge du kan. Har du en ok sjef (og det bør det være siden du oppga vedkommende som referanse?) har nok vedkommende god forståelse for det. Å søke seg videre er en helt naturlig del av karrieren, og noe alle gode ledere bør se på som en styrke hos sine ansatte over tid. Lykke til! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...